Muutoksenhaku, Samaadi Minimutu Oy:n valitus meluhaitta-asiassa, ympäristölautakunnan päätös 9.5.2017 § 157, Helsingin hallinto-oikeus

HEL 2017-007822
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle meluhaitta-asiassa koskien ympäristölautakunnan päätöstä 9.5.2017, § 157

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päättää antaa Helsingin hallinto-oikeudelle Samaadi Minimutu Oy:n valituksesta 04859/17/5151 seuraavan lausunnon.

Ympäristöpalveluiden (entinen ympäristökeskus) kokemuksen mukaan karaoke-toiminnasta voi aiheutua merkittäviä musiikkimeluhaittoja asuntoihin, kun karaoke-ravintola sijaitsee asuinkerrostalossa. Asuinkerrostaloissa sijaitsevien alkuperäiseltä käyttötarkoitukseltaan myymälätilojen ääneneristystä ei lähtökohtaisesti ole suunniteltu ravintolatoimintaa varten. Karaoke-toiminta asuinkerrostaloissa on hyväksyttävää vain silloin, kun toiminnanharjoittaja pystyy tekemään riittävät toimet, jotka pysyvästi estävät meluhaitat asunnoissa. Samaadi Minimutu Oy on useaan otteeseen kertonut tehneensä toimia meluhaitan poistamiseksi, mutta musiikkimeluhaitta on pysynyt saman suuruisena tehdyistä toimista huolimatta. Ravintolan ääneneristyksen parantaminen riittävälle tasolle on todennäköisesti teknisesti ja taloudellisesti hyvin haastavaa.

Ympäristöpalvelut on arvioinut asuntoon aiheutuvaa karaokemeluhaittaa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 3 §:n mukaan kokonaisarvioinnin perusteella. Asetuksen toimenpiderajoja sovellettaessa on otettava huomioon mm. altistumisen toistuvuus ja kesto sekä mahdollisuus välttyä altistumiselta eikä toimenpiderajan ylitys siten ole ehdoton edellytys haitan toteamiselle, vaan myös toimenpiderajan alittava äänitaso voidaan katsoa joissakin tapauksissa terveyshaitaksi. Tarkastuksilla tehtyjen kuulohavaintojen perusteella asuntoon kuuluvan ravintolan yöaikaisen musiikkimelun on todettu olevan selvästi kuultavaa ja nukkumista häiritsevää. Karaoke-esitysten lauluosuudesta on voinut tunnistaa esityksen sanat ja esitettävän kappaleen. Meluhaittaa ei ole pystytty mittaamaan Valviran antaman ohjeistuksen mukaisesti muun muassa liikenteestä aiheutuvan vaihtelevan suuruisen jatkuvan taustamelun vuoksi. Melusta aiheutuvan terveyshaitan toteaminen ei kuitenkaan edellytä melun mittaamista.

Tarkastuksella (2.12.2016) suoritetun testikuuntelun perusteella karaoke-esitysten tyypillisesti käytettävää äänen voimakkuutta ei voinut vähentää niin paljon, että musiikkimelu ei olisi kuulunut asuntoon. Tämän vuoksi meluhaittaa voi ilmeisesti vähentää vain ääneneristystä parantamalla.

Tarkastetussa asunnossa on ollut asian käsittelyn aikana kahdet eri asukkaat ja molemmat näistä ovat kertoneet ravintolan karaoke-toiminnan aiheuttavan musiikkimeluhaitan, joka haittaa nukkumista yöaikaan. Karaoke-toimintaa on ravintolassa ollut tyypillisesti 2-3-kertaa viikossa.

Asukas ei ole ympäristöpalvelujen näkemyksen mukaan vaikeuttanut toiminnanharjoittajan toimia musiikkimeluhaitan poistamiseksi. Toiminnanharjoittajalla on ollut jo useita vuosia aikaa ratkaista meluhaittaongelma.

Ympäristöpalveluiden rakennusvalvonnalta saamien tietojen mukaan ravintola Cafe Bar Lemon on hakenut käyttötarkoituksen muutosta (asian tunnus 29-3455-11-D / Haaga 091-029-0092-00003) liiketilasta ravintolaksi. Käyttötarkoituksen muutosta ei kuitenkaan ole hyväksytty ja muutostöille haettu rakennuslupa on mennyt umpeen 7.2.2016. Käyttötarkoituksen muutoksen yhteydessä ei ole huomioitu ravintolassa soitettavan musiikin äänenvoimakkuutta. Suomen rakentamismääräyskokoelman osan C1 ohjeistuksen mukaan ympäröivien tilojen tarvittava suojaus melulta tulee määrittää ja suunnitella tapauskohtaisesti, mikäli tilassa, jossa melu syntyy, enimmäisäänitaso LAmax voi toistuvasti olla suurempi kuin 80 dB.

Ympäristöpalvelut pitää 10 000 euron uhkasakkoa haitan poistamiseksi kohtuullisena, kun huomioidaan, että yöaikainen meluhaitta on jatkunut jo useiden vuosien ajan.

Lisäksi ympäristöterveysyksikön päällikkö viittaa muilta osin ympäristölautakunnan 9.5.2017 antamaan päätökseen (§ 157).

Ympäristöterveysyksikön päällikkö esittää, että valitus perusteettomana hylätään.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö toteaa, että Helsingin kaupungin organisaatiouudistuksessa ympäristökeskus muuttui ympäristöpalveluiksi. Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto on 22.5.2017 (§ 96) siirtänyt lautakunnalle kuuluneen toimivallan koskien lausuntojen antamista ko. yksikön päällikölle.

Pöytäkirjanote Helsingin hallinto-oikeudelle (Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI) asiakirjoineen ja tiedoksi ympäristöterveysyksikölle.

Päätös tullut nähtäväksi 07.12.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Timo Koskinen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 64545

timo.koskinen@hel.fi

Päättäjä

Pertti Forss
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Tarkastuskertomus 1.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarkastuskertomus 2.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarkastuskertomus 3.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Tarkastuskertomus 4.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Sammaadi Minimutu vastine kuulemiseen.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Samaadi Minimutu Oy vastine selvityspyyntöön.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Asunto Oy Kauppalantie 22 vastine kuulemiseen.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Asukkaan vastine kuulemiseen.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Ravintolan ja asunnon sijainnit.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.