Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely 2018-2020 (optio vuosille 2020-2022)
Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely: optiokauden käyttöönotto 1.8.2020 - 31.7.2022
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen jatkamaan kahdella (2) optiovuodella pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvien konsulttipalveluiden puitesopimuksia johtokunnan päätöksen 14.6.2018 § 94 mukaisesti ajalla 1.8.2020 - 31.7.2022.
Hankinnan ennakoitu arvo on 4 000 000 euroa (alv 0%).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Stara on kilpailuttanut ympäristöteknisten konsulttipalveluiden hankintaa koskevan puitesopimuksen. Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta on tehnyt hankintaa koskevan päätöksen 14.6.2018 § 94, jonka mukaan puitesopimus on tehty seuraavien toimittajien kanssa:
Tehtävä 1: Pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät konsulttityöt:
- 1. Vahanen Environment Oy
- 2. Ramboll Finland Oy
- 3. FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy
- 4. Golder Associates Oy
Tehtävä 2: Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemusten valmisteluun liittyvät konsulttityöt:
- 1. Vahanen Environment Oy
- 2. Ramboll Finland Oy
- 3. Sitowise Oy
Tehtävä 3: Erityisasiantuntijapalvelut
Osa-alue A, In situ -kunnostus:
- 1. Golder Associates Oy, erityisasiantuntija Tuomi
- 2. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Valo
- 3. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Takala
Osa-alue B, Pohjaveden mallinnus:
- 1. Ramboll Finland Oy, erityisasiantuntija Karvonen
- 2. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Takala
- 3. Ramboll Finland Oy, erityisasiantuntija Warsta
Osa-alue C, Riippumaton laadunvalvonta:
- 1. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Sjölund
- 2. Tapio Strandberg Oy, erityisasiantuntija Strandberg
- 3. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Sarkkila
Osa-alue D, Turvallisuuskoordinaattori:
- 1. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Nurminen
- 2. Pöyry Finland Oy, erityisasiantuntija Ståhl
- 3. Sitowise Oy, erityisasiantuntija Hyvärinen
Staran kaupunkitekniikan rakentaminen järjesti tarjouskilpailun ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestelystä hankintarenkaana kaupunkiympäristötoimialan kanssa vuonna 2018. Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset kahdeksi vuodeksi pilaantuneiden alueiden kunnostukseen liittyvistä konsulttitöistä (tehtävä 1) neljän konsulttiyrityksen kanssa, Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemusten valmisteluun liittyvistä konsulttitöistä (tehtävä 2) kolmen konsulttiyrityksen kanssa sekä seuraavista henkilöillä tarjotuista erityisasiantuntijapalveluista: In Situ -kunnostus 3 henkeä kahdesta eri konsulttiyrityksestä (tehtävä 3A), Pohjaveden mallinnus 3 henkeä kahdesta eri yrityksestä (tehtävä 3B), Riippumaton laadunvalvonta 3 henkeä kahdesta eri yrityksestä (tehtävä 3C) ja Turvallisuuskoordinaattori 3 henkeä kolmesta eri yrityksestä (tehtävä 3D).
Kuluvan kahden vuoden sopimuskauden aikana yhteistyö puitesopimuskonsulttien kanssa on sujunut hyvin ja uudella kilpailutuksella ei tämän hetkisessä tilanteessa saataisi kokonaistaloudellisesti edullisempia sopimuksia. Sopimuskauden aikana on jatkettu isojen projektien toteutussuunnittelua ja muiden merkittävien hankkeiden toteutusta.
Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen (2) optiovuoteen. Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin hankintojen ennakoitu arvo myös optiokauden osalta.
Hankintalain 41 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin avointa tai rajoitettua menettelyä käyttäen tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.
Konsulttipalveluiden hankinnassa täyttyvät hankintalain 41 §:n mukaiset suorahankintaa koskevat edellytykset. Hankintayksiköllä on siten oikeus jatkaa optiokaudella hankintaa koskevaa sopimusta päätöksessä ilmoitettujen yritysten kanssa ajalla 1.8.2020 - 31.7.2022.
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 14.06.2018 § 94
14.06.2018 Ehdotuksen mukaan
Päätös tullut nähtäväksi 15.06.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Vesa Isokauppila, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 71047