Hankesuunnitelma, muutostyön suunnittelu ja rakentaminen, Erottajan raitiovaunujen sähkönsyöttöasema

HEL 2018-002287
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 167 §

Erottajan raitiovaunujen sähkönsyöttöaseman muutostyön suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelman korottaminen

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti korottaa ja hyväksyä Erottajan raitiovaunujen sähkönsyöttöaseman muutostyön suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäverottomat kustannukset ovat yhteensä enintään 1,6 milj. euroa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Erottajan sähkönsyöttöaseman muutos- ja laajennustöiden loppuun viemiseksi haastavassa kohteessa on sähkönsyöttöasemaa koskevaa hankesuunnitelmaa syytä korottaa edelleen. Hankkeen vaatimien rakennustöiden laajuus ja monimutkaisuus on kasvanut hankkeen edetessä ja siten aiempi kustannusarvio hankkeen kokonaiskustannuksista on osoittautunut riittämättömäksi.

Suhde muihin päätöksiin

Yleisten töiden lautakunta hyväksyi 28.3.2017, 113 §, Erottajan katusuunnitelman.

HKL:n johtokunta hyväksyi 16.8.2018, 118 §, Erottajan sähkönsyöttöaseman muutos- ja laajennushankkeen hankesuunnitelman korottamisen.

HKL:n johtokunta tilasi 16.8.2018, 119 §, Erottajan sähkönsyöttöaseman tilojen rakennusurakan.

Hankkeen lähtökohdat

Hyväksytyn katusuunnitelman mukaisesti Erottajan aukio muutetaan autottomaksi oleskelu- ja jalankulkualueen katuaukioksi osana kävelykeskustaa ja Esplanadin kaupunkitilaa. Erottajan aukion läheisyydessä sijaitsee HKL:n raitiotieverkon sähkönsyöttöasema, jonka kulkuyhteyksiin katusuunnitelman mukaiset muutokset aiheuttavat väistämättä tarpeen uudelleen suunnittelulle. Lisäksi aukion kehittämisen yhteydessä poistuva Stockmann Oyj:n tavaratalon entinen paikoitus- ja huoltotilojen ajoramppi poistetaan ja täytetään.

Jatkossa Erottajan sähkönsyöttöasema sijaitsee kokonaan maan alla ja syöttöaseman kookkaita kojeita varten oleva haalausaukko tulee normaalioloissa jäämään aukion kivetyksen peittämäksi. Sijainti maan alla edellyttää entistä tehokkaampaa ilmastointia ja jäähdytystä tiloissa ja siten väistämättömien maanpäällisten ratkaisujen saumatonta yhteensovittamista aukion uuden konseptin reunaehtojen mukaisesti. HKL myös laajentaa samalla sähkönsyöttöaseman tilojen laajuutta maan alla, jotta mahdolliset tulevaisuuden kojeistojen lisäys- ja muutostarpeet voidaan toteuttaa ilman mittavia rakennustöitä aukion alueella.

Erottajan aukion kehittämisen lisäksi HKL on todennut, että osa Erottajan sähkönsyöttöaseman kojeistoista lähestyy käyttöikänsä päätä. Keskijännitekojeisto on osin yhteinen Helen Sähköverkko Oy:n kanssa. Keskijännitelaitteiston kojeistojen uusiminen sähkönsyöttöaseman muutostöiden yhteydessä on tarkoituksenmukaista. Uusi keskijännitelaitteisto on korvattavaa kookkaampi, joten sähkönsyöttöaseman tilojen laajentaminen myös tältä osin tämän hankkeen yhteydessä on tarpeellista.

Sähkönsyöttöaseman muutosten myötä sähkönsyöttöaseman keskijännitelaitteistot siirretään omaan tilaansa sähkönsyöttöasemalla. Tämä mahdollistaa raitiotien sähkönsyötön tasajännitelaitteistojen modernisoinnin tulevaisuudessa niin, että Mannerheimintien ja Bulevardin alueen raitioteiden sähkönsyötön häiriönsietokyvyn huomattavan parantamisen.

Hankkeen kustannuksien muodostuminen

Hankkeen alkuperäinen kustannusarvio perustui vastaavan kokoluokan aiempiin hankkeisiin sekä hankesuunnittelussa käytettävänä olleisiin tietoihin. Erottajan sähkönsyöttöaseman tilojen rakennusurakan kilpailutuksen yhteydessä ilmeni, että hankesuunnitteluvaiheen tiedot olivat epätäsmällisiä ja sähkönsyöttöaseman rakentaminen nykyaikaisia laitteistoja ja Erottajan aukion kehittämisessä asetettuja reunaehtoja vastaamaan tulisi maksamaan alkuperäistä arviota enemmän. HKL:n johtokunta päätti 16.8.2018, 118 §, hankesuunnitelman korottamisesta 1,2 milj. euroon näillä perusteilla.

Hankkeen edetessä ovat rakennuskustannukset edelleen täsmentyneet ja siten hankesuunnitelman päivittäminen vastaamaan hankkeen todellista laajuutta on tarkoituksenmukaista. Sähkönsyöttöaseman tilojen laajentaminen Erottajan kaltaisessa ainutlaatuisessa kaupunkikuvallisessa kohteessa Helsingissä on osoittautunut merkittävästi haastavammaksi urakaksi, kuin mitä hankesuunnitteluvaiheessa arvioitiin. Myös hankkeen töiden yhteensovittaminen kohteen alueella tehtävien muiden kaupunkiympäristön toimialan vastuulla olevien töiden kanssa on tuottanut lisäkustannuksia sekä suunnittelussa että töiden suorittamisessa.

Merkittävimmät kustannusmuutokset liittyvät sähkönsyöttöaseman maanpäällisten osien kaupunkikuvalliset vaatimukset rakenteiden yhdenmukaisuudesta muiden läheisten rakenteiden kanssa sekä täytettävän ajorampin täyttöön liittyvien vesieristystöiden haastavuudesta. Sähkönsyöttöaseman tornimaisen poistumistierakennelman päällysmateriaali on vaihdettu osin messinkipintaiseksi saatujen määräysten mukaisesti, jotta alueen ilme säilyy yhtenevänä.

Hankkeen kustannuksien nousua ovat lisäksi aiheuttaneet toteutussuunnittelun lisätyöt hankkeen sekä aukion töiden asettamien vaatimusten täsmentyessä, sähkönsyöttöaseman jatkuvan käytön turvaamisen ja siirrettävien sähkönsyöttöön liittyvien kojeiden kustannuksista, haalausaukon avaamisesta uudestaan aukiohankkeen kivetysaikataulun yhteensovittamishaasteiden takia sekä töiden valvonnan kasvaneesta tarpeesta urakan pitkittyessä.

Hankkeen suunnitteluvaiheessa HKL on sopinut Stockmann Oyj:n kanssa tavaratalon väestönsuojeluratkaisun vaatiman kulkuyhteyden säilyttämisestä sähkönsyöttöaseman muutostöiden ohella ja tähän liittyvien kustannuksien jaosta. Em. sopimus Stockmann Oyj:n kanssa ei vaikuta nyt päätettävänä olevaan HKL:n hankesuunnitelman kokonaisuuteen, vaan HKL laskuttaa sopimuksen mukaisesti Stockmann Oyj:lle kuuluvat kustannusosuudet.

Nyt tehtävän päätöksen myötä hankkeen kokonaiskustannukset sisältäen rakennusaikaiset lisä- ja muutostyöt sekä sähkönsyöttöaseman kojeistojen ja muiden vaadittujen järjestelmien erillishankinnat ovat enintään 1,6 milj. euroa (alv 0 %). Hankkeen mahdollista kokonaiskustannusta korotetaan aiemmasta 0,4 milj. eurolla, jotta edellä mainitut kustannusta kasvattaneet tekijät saadaan huomioitua ja hanke vietyä loppuun.

Hankesuunnitelman korottamisen jälkeen rakennusurakan osuus hankkeen kustannuksista on 1,15 milj. euroa ja hankkeen suunnittelun ja rakennuttamisvalvonnan kustannuksia tulee 0,2 milj. euroa.

Lisäksi hankkeeseen sisältyy 0,12 milj. euroa laitteistojen hankintoja sekä 0,13 milj. euron hankevaraus.

Sulje

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 22.08.2019 § 146

Päätös

Esittelijä poisti asian esityslistalta.

Käsittely

Artturi Lähdetie: Esittelijä poisti asian esityslistalta.

16.08.2018 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot

Rauno Iivari, projektipäällikkö , puhelin: 040 1603398

rauno.iivari@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 26.02.2018 § 18

Päätös

Toimitusjohtaja päätti hyväksyä liitteen mukaisen Erottajan raitiovaunujen sähkönsyöttöaseman muutostyön suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelman yhteensä enintään 700 000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Erottajan aluesuunnittelulla muutetaan katu- ja puistoalueita. Erottajan sähkönsyöttöasema sijaitsee Stockmannin maanalaisen rampin vieressä. Ramppi on tarkoitus täyttää ja maanpinta tasata. SSA jää maan alle, joten tarvitaan kulkureitti huoltotöitä ja erillinen luukku isoja, laitteiston vaihtoon liittyviä töitä varten. Hankkeessa syöttöaseman kulkureitti rakennetaan kokonaan uusiksi. Tiloihin asennetaan tehokkaampi ilmastointi maan alaisen tilan takia. Uudet laitteet joudutaan osin sijoittamaan maanpinnalle.

Syöttöaseman laitteiston osa (keskijännitekojeisto-osin yhteinen Helsingin Sähköverkko Oy:n kanssa) on käyttöikänsä päässä ja siinä on esiintynyt vikoja. Raitioliikenteen sähkönsyötön varmistamiseksi tarvitaan kojeisto uusittavaksi.

Erottajan SSA:n keskijännitelaitteisto on käyttöiän päässä ja laitteiston uusiminen on lähivuosien hankkeita. Kojeistossa on esiintynyt ikääntymisen aiheuttamia vikoja (kuluneisuus). Uusi laitteisto on muuttuneiden laitteistovaatimusten takia suurempi kuin vanha. Uusi laitteisto ei mahdu entiseen tilaan: syöttöasema on pieni ja täyteen rakennettu. Tulevan aluerakentamisen yhteydessä voidaan nykyistä asemaa laajentaa täytettävän rampin kohdalle niin että saadaan lisätilat uudelle kojeistolle. Samalla syöttöaseman laitteistojen tilanjakoa voidaan tilatarpeen mukaan muuttaa. Mm. ilmastointi muuttuu tehokkaammaksi syöttöaseman jäädessä kokonaan maan alle. Tämä tarvitsee lisätilaa.

Lisätila mahdollistaa myös DC kojeiston laajentamisen mikäli liikennetarpeet tulevat muuttumaan. Tällä varaudutaan kasvaviin liikennemääriin Mannerheimintiellä ja Erottajan alueella.

Lisätiedot

Pekka Korpela, sähköjärjestelmäpäällikkö, puhelin: 310 35007

pekka.korpela@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.10.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

yksikön johtaja
Artturi Lähdetie

Lisätietojen antaja

Rauno Iivari, projektipäällikkö , puhelin: 040 1603398

rauno.iivari@hel.fi