Liikenneliikelaitos, Winbus tuki- ja ylläpitosopimuksen sekä lisätöiden tilaaminen vuodelle 2018

HEL 2018-002489
Asialla on uudempia käsittelyjä
11. / 171 §

Liikenneliikelaitos, Winbus tuki- ja ylläpitosopimuksen sekä lisätöiden tilaaminen vuosille 2020 - 2021

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tekemään suorahankintana Visma Enterprise Oy:n (ent. Visma Numeron Oy, ent. Numeron Oy) kanssa raitiovaunukaluston kunnossapitoa palvelevaa Winbus -järjestelmää koskevan tuki- ja ylläpitosopimuksen ajalle 1.1.2020-31.12.2021 yhteensä enintään 160.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta päättää lisäksi oikeuttaa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen tilaamaan suorahankintana Visma Enterprise Oy:ltä (ent. Visma Numeron Oy, ent. Numeron Oy) Winbus-järjestelmään liittyviä lisätöitä ajalla 1.1.2020 - 31.12.2021 yhteensä enintään 170.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinta perustuu Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen ja Visma Enterprise Oy:n (ent. Visma Numeron Oy, ent. Numeron Oy) väliseen toistaiseksi voimassaolevaan tuki- ja ylläpitosopimukseen - Winbus nro 4300019054, 6.3.2013.

Visma Enterprise Oy (ent. Visma Numeron Oy, ent. Numeron Oy) on Winbus ohjelmiston (ent. CAVS) toimittaja ja se myös vastaa järjestelmän tuki- ja ylläpitopalveluista.

Sulje

HKL:n Liikennöintiyksikkö käyttää Winbus ohjelmistoa liikenne- ja kuljettajatiedon hallintaan (kuljettajat, vaunut vuoroittain, poikkeamat ja raportointi).

HKL:n raitiovaunukaluston kunnossapidossa käytettyyn Winbus-järjestelmään (KALUSTO-osioon) kirjataan kaikki kaluston kunnossapitoon liittyvät tapahtumat (huollot, lisätyöt, korjaukset). Winbus-järjestelmä on välttämätön raitiovaunukaluston kunnossapidon töiden jokapäiväiseen ylläpitoon.

HKL:n Talous ja toiminnanohjaus –yksikön IT-palvelut tilaavat Winbus-järjestelmän muutostöitä kuten hätäkorjauksia ja palvelinympäristön muutoksia.

Tuki- ja ylläpitosopimusta jatketaan siihen asti kunnes Puhti-toiminnanohjausjärjestelmä on valmistunut. Puhti-toiminnanohjausjärjestelmän toiminnallinen määrittely on käynnissä, ja järjestelmän hankesuunnitelma tuodaan johtokunnan hyväksyttäväksi toiminnallisen määrittelyn valmistuttua. Puhti-toiminnanohjausjärjestelmän on suunniteltu tulevan aluksi metroliikenteeseen (kalusto ja rata), ja sen jälkeen raitioliikenteeseen. On todennäköistä, että Winbus-järjestelmän kunnossapito-osa korvataan tulevaisuudessa Puhti-järjestelmällä, mutta siitä päätetään erikseen.

Aiemmat tilaukset ja päätökset:

HKL on tilannut Visma Enterprise Oy:ltä (ent. Visma Numeron Oy, ent. Numeron Oy) Winbus järjestelmän tuki- ja ylläpitopalveluita sekä lisätöitä ajalla 11.6.2008-31.12.2019 yhteensä 1.048.245,00 eurolla.

Tämän päätöksen jälkeen Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos on tilannut Winbus järjestelmän tuki- ja ylläpitopalveluita sekä lisätöitä yhteensä enintään 1.378.245,00 eurolla (alv 0%).

Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 2: " teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan."

Sulje

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 08.03.2018 § 41

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tekemään suorahankintana Visma Numeron Oy:n (ent. Numeron Oy) kanssa raitiovaunukaluston kunnossapitoa palvelevaa Winbus -järjestelmää koskevan tuki- ja ylläpitosopimuksen ajalle 1.1.2018 - 31.12.2019 yhteensä enintään 130.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta päätti lisäksi oikeuttaa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen tilaamaan suorahankintana Visma Numeron Oy:ltä (ent. Numeron Oy) Winbus -järjestelmään liittyviä lisätöitä ajalla 1.1.2018 - 31.12.2019 yhteensä enintään 50.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Esittelijä
yksikön johtaja
Arttu Kuukankorpi
Lisätiedot

Kalle Muilu, liikennemestari, puhelin: 310 79581

kalle.muilu@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.10.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

yksikön johtaja
Arttu Kuukankorpi

Lisätietojen antaja

Kalle Muilu, liikennemestari, puhelin: 09 310 79581

kalle.muilu@hel.fi

Ann-Mari Tiainen, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 35942

ann-mari.tiainen@hel.fi