Potilassänkyhuoltojen väliaikainen järjestäminen markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-003992
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 165 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Potilassänkyjen huolto- ja korjauspalvelujen hankinta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A) hyväksyä potilassänkyjen määräaikaishuoltoja ja korjauspalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemän tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B) valtuuttaa Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveystoimialan tekemään hankinnan yhteishankintana HUS logistiikan kanssa.

C) oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään lautakunnan 12.12.2017 § 334 tekemästä hankintoihin liittyvästä päätöksestä, jossa hallintojohtajan hankintavaltuudet on vahvistettu 500 000 euroon. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa hallintojohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnan taustaa

Hankinnassa on kyseessä potilassänkyjen määräaikaishuoltojen sekä korjauspalvelujen kilpailutus.

Voimassaoleva sopimus sänkyhuolloista on tehty kolmen palveluntuottajan kanssa. Kahden palveluntuottajan kanssa solmittu sopimus päättyy 15.3.2019 ja yhden palveluntuottajan sopimus päättyy 23.11.2019.

Edellinen, vuonna 2014 tehty sänkyhuoltojen kilpailutus tehtiin yhteishankintana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa.

Nyt kilpailutettava hankinta on myös tarkoitus tehdä yhteishankintana HUS logistiikan kanssa siten, että HUS logistiikka vastaa kilpailutuksen järjestelyistä (tarjouspyynnön julkaisemisesta, tarjousten vastaanottamisesta ja vertailujen tekemisestä).

Potilassängyt ja lainsäädäntö

Potilassängyt luokitellaan lääkintälaitteiksi.

Laki terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista (24.6.2010/629, 24 §) määrää muun muassa, että lääkintälaitteiden ammattimaisen käyttäjän tulee varmistua siitä, että laite säädetään, ylläpidetään ja huolletaan valmistajan ohjeistuksen mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti. Lisäksi laki määrää, että laitteen asentaa, huoltaa ja korjaa vain henkilö, jolla on tarvittava ammattitaito ja asiantuntemus.

Hankinnan kohde

Hankinnassa on kyseessä potilassänkyjen määräaikaishuoltojen ja korjaushuoltopalvelun kilpailutuksesta.

Potilassänkyjen vuosittain suoritettavan määräaikaishuollon sisältö (liite 2) ja sosiaali- ja terveystoimialan sänkykanta 5.4.2018 käyvät ilmi esityksen liitteistä (liite 4b). Ajantasainen raportti sosiaali- ja terveystoimialan sänkyjen määrästä ajetaan lääkintälaiterekisteristä ennen tarjouspyynnön julkaisua tarjouspyynnön liitteeksi.

Lääkintälaiterekisterin mukaan Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan eri toimipisteissä on yhteensä noin 4 300 potilassänkyä sekä lisäksi potilaiden kotiosoitteissa noin 670 sänkyä. Yhteensä toimialalla on tällä hetkellä noin 4 970 tämän hankinnan piiriin kuuluvaa potilassänkyä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arviot määristä eivät sido sosiaali- ja terveystoimialaa.

Hankintamenettely ja valinnan perusteet

Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu ja hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:ssä kuvattua avointa menettelyä (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016). Valinnan perusteena kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 %.

Osatarjoukset hyväksytään siten, että tarjoaja voi tarjota vain osioon 1 tai 2.

Asiakirjat

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhdessä HUS logistiikan kanssa.

Asiakirjoissa on kuvattu hankittavan palvelun sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajalle ja palvelulle vähimmäis- ja laatuvaatimukset. Esitys Helsingin sosiaali- ja terveystoimialaa koskevista asiakirjoista on päätösesityksen liitteenä, liitteet 1−3, 4b, 5, 10–14.

Sopimuskausi ja muut ehdot

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan osalta sopimuskauden on suunniteltu alkavan aikaisintaan 16.3.2019 ja viimeistään 24.11.2019, kun voimassaolevat sopimukset nykyisten palveluntuottajien kanssa päättyvät. Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kaksi vuotta. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin palvelua hankitaan tilaajan tarpeiden mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa terveydenhuollon toimintaympäristöä.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.06.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 159, 160, 163 (A), 164 (A), 165 (A, B), 168, 169, 170, 171, 172, 173, 177 ja 178 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 161, 162, 163 (B), 164 (B), 165 (C), 167, 174, 175 ja 176 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
2. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
3. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
4. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
5. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
6. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
7. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
8. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
9. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
10. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.