Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä säädetyn päätösvallan käyttäminen

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-004590
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 134 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä säädetyn päätösvallan käyttäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kumoten kaupunginhallituksen johtamisen jaoston 22.5.2017 tekemän päätöksen § 106, että viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta tekee palvelun päällikkö palvelunsa osalta ja palvelukokonaisuuden johtaja kahta tai useampaa palvelukokonaisuutensa palvelua koskevissa asioissa sekä toimialajohtaja asioissa, jotka kuuluvat kahden taikka useamman palvelukokonaisuuden toimivaltaan.

Lisäksi lautakunta päätti, että sosiaali- ja terveystoimialan hallinnollisten asiakirjojen antamisesta päättää hallintopalvelujen hallintopäällikkö.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hallintosäännön 24 luvun 3 §:n mukaan toimielin voi siirtää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitettua asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle.

Päätösesitys on pääosin saman sisältöinen kuin johtamisen jaoston 22.5.2017 tekemä päätös. Asia tuotiin nyt lautakunnan päätettäväksi, koska johtamisen jaoston päätös on määräaikainen ja voimassa 31.5.2018 saakka.

Sosiaalihuollon asiakirjat, jotka sisältävät tietoja asiakkaasta, ovat sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 14 §:n 1 momentin perusteella salassa pidettäviä, ja potilasasiakirjoihin sisältyvät tiedot on säädetty salassa pidettäviksi potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 13 §:n 1 momentissa.

Viranomaisen asiakirjan antamisesta ja siitä päättämisestä säädetään viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 14 §:ssä. Asiakirjan antamista koskeva päätös on tehtävä muun muassa silloin, kun pyydettyä tietoa ei anneta. Suurin osa tietopyynnöistä on sellaisia, joissa asiakas tai potilas pyytää omia tietojaan ja tiedot voidaan antaa. Tällöin asiakirjan antamisesta ei tehdä päätöstä.

Julkisuuslain 11 §:ssä on säännökset asianosaisen, henkilön, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee, oikeudesta saada tieto myös salassa pidettävästä asiakirjasta. Jokaisella on oikeus saada itseään koskeva tieto (julkisuuslain 12 §). Näistä säännöksistä on poikkeuksia, esimerkiksi asianosaisella ei ole oikeutta saada tietoa, jos tiedon antaminen olisi vastoin lapsen etua taikka erittäin tärkeää yleistä tai yksityistä etua.

Asianosaisella on oikeus valittaa viranomaisen tekemästä asiakirjan antamista koskevasta päätöksestä hallinto-oikeuteen ja hallinto-oikeuden päätöksestä edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos se myöntää valitusluvan.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 16.05.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Karri Välimäki, johtava lakimies, puhelin: 09 310 43970

karri.valimaki@hel.fi