Helsingin yleiset ennakkoäänestyspaikat vuoden 2019 eduskuntavaaleissa ja europarlamenttivaaleissa
Ennakkoäänestyspaikat Helsingissä vuoden 2019 eduskuntavaaleissa ja europarlamenttivaaleissa
Esitys
Keskusvaalilautakunta esitti kaupunginhallitukselle Posti Oy:n sopimustarjouksen hyväksymistä ja yhdentoista Posti Oy:n ennakkoäänestyspaikan (esityslistan tämän asian liite 1) määräämistä Helsingin kaupungin yleisiksi ennakkoäänestyspaikoiksi vuoden 2019 eduskuntavaaleissa ja europarlamenttivaaleissa sekä mahdollisesti samanaikaisesti järjestettävissä maakuntavaaleissa liitteessä 1 yksilöityinä aikoina.
Keskusvaalilautakunta esitti kaupunginhallitukselle lisäksi Arabianrannan, Etelä-Haagan, Jakomäen, Kontulan, Laajasalon, Lauttasaaren, Oulunkylän, Paloheinän, Pasilan, Pohjois-Haagan, Suutarilan, Tapulikaupungin, Töölön, Vallilan ja Viikin kirjastojen, kulttuurikeskus Stoassa sijaitsevan Itäkeskuksen kirjaston, kulttuurikeskus Vuotalossa sijaitsevan Vuosaaren kirjaston, Maunula-talossa sijaitsevan Maunulan kirjaston, Myllypuron mediakirjaston, Pihlajamäen ja Pitäjänmäen nuorisotalojen, Helsingin kaupungintalon, Kallion virastotalon ja Kauppakeskus Citycenterin liiketilan sekä Kauppakeskus Redin liiketilan määräämistä Helsingin kaupungin yleisiksi ennakkoäänestyspaikoiksi esityslistan tämän asian liitteessä 2 yksilöityinä aikoina.
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Eduskuntavaalit toimitetaan 14.4.2019 ja europarlamenttivaalit toimitetaan 26.5.2019. Maakuntavaalit toimitetaan mahdollisesti samaan aikaan kuin europarlamenttivaalit. Eduskuntavaalien ennakkoäänestysaika on 3.-9.4.2019 ja europarlamenttivaalien sekä mahdollisten maakuntavaalien ennakkoäänestysaika on 15.-21.5.2019.
Vaalilain 9 § 1 momentin mukaan kunnanhallitus päättää yleisten ennakkoäänestyspaikkojen lukumäärästä ja sijainnista sekä määrää niiden aukioloajoista vaalilain 48 § 1 momentin mukaisesti.
Kunnat voivat täyttää lakisääteisen velvollisuutensa harkintansa mukaan joko omin järjestelyin tai ostamalla tarvittavat palvelut. Vaalilain 188 §:n mukaan oikeusministeriö suorittaa kunnalle kertakorvauksena ministeriön kulloinkin vahvistaman euromäärän jokaiselta vaaleissa äänioikeutetulta kunnan asukkaalta, lukuun ottamatta kuntavaaleja.
Yleisistä ennakkoäänestyspaikoista on päätettävä niin hyvissä ajoin, että ne voidaan ilmoittaa ja vahvistaa oikeusministeriön ohjeen mukaisesti viimeistään 25.1.2019 klo 12. Ennakkoäänestyspaikkojen tiedot merkitään edellä mainittuun määräaikaan mennessä vaalitietojärjestelmän pohja- ja paikkatietojärjestelmään. Äänioikeutetuille postitettavaan ilmoituskorttiin liitetään luettelo äänioikeutetun omassa vaalipiirissä olevista yleisistä ennakkoäänestyspaikoista.
Oikeusministeriö suosittelee, että ennakkoäänestyspaikat ovat samat vuoden 2019 eduskuntavaaleissa, europarlamenttivaaleissa sekä mahdollisesti samaan aikaan järjestettävissä maakuntavaaleissa ja että kunnanhallitus päättäisi kevään 2019 vaalien ennakkoäänestyspaikoista samalla kertaa.
Posti Oy on toimittanut Helsingin kaupungille tarjouksen (liitteet 3-6) yleisten ennakkoäänestyspaikkojen järjestämisestä vuoden 2019 eduskuntavaaleissa ja europarlamenttivaaleissa sekä mahdollisesti samanaikaisesti järjestettävissä maakuntavaaleissa. Kyseiset Posti Oy:n tarjoamat yleiset ennakkoäänestyspaikat on lueteltu osoitteineen ja aukioloaikoineen liitteessä 1.
Helsingillä oli kaupungin omia yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja europarlamenttivaaleissa 2014 ja eduskuntavaaleissa 2015 yhdeksäntoista sekä kuntavaaleissa 2017 ja presidentinvaalissa 2018 kaksikymmentäkolme. Esitetään, että eduskuntavaaleissa 2019 ja europarlamenttivaaleissa 2019 on kaksikymmentäviisi kaupungin omaa yleistä ennakkoäänestyspaikkaa.
Ennakkoäänestys esitetään järjestettäväksi seuraavissa kaupungin tiloissa: Arabianrannan, Etelä-Haagan, Jakomäen, Kontulan, Laajasalon, Lauttasaaren, Oulunkylän, Paloheinän, Pasilan, Pohjois-Haagan, Suutarilan, Tapulikaupungin, Töölön, Vallilan ja Viikin kirjastoissa, kulttuurikeskus Stoassa sijaitsevassa Itäkeskuksen kirjastossa, kulttuurikeskus Vuotalossa sijaitsevassa Vuosaaren kirjastossa, Maunula-talossa sijaitsevassa Maunulan kirjastossa, Myllypuron mediakirjastossa, Pihlajamäen ja Pitäjänmäen nuorisotaloissa, Helsingin kaupungintalossa, Kallion virastotalossa ja Kauppakeskus Citycenterin K1-kerroksessa sijaitsevassa liiketilassa sekä Kauppakeskus Redin K1-kerroksessa sijaitsevassa liiketilassa. Näin ollen yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja olisi Helsingissä yhteensä kolmekymmentäkuusi.
Kaupungin omat ennakkoäänestyspaikat on pyritty sijoittamaan kaupungin omiin tiloihin, jotta voidaan varmistaa mm. äänestyspaikkojen pysyvyys ja tietoliikenneyhteyksien toimiminen. Ennakkoäänestyspaikat on pyritty järjestämään paikkoihin, joissa helsinkiläiset äänestäjät liikkuvat. Toimiviksi ennakkoäänestyspaikoiksi ovat osoittautuneet kaupunginkirjastot. Kirjastoista yleisinä ennakkoäänestyspaikkoina on saatu äänestäjiltä runsaasti myönteistä palautetta. Helsingin ennakkoäänestysverkosto rakentuu siten erityisesti kaupungin kirjastojen varaan.
Yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja esitetään perustettavaksi pääsääntöisesti samoihin paikkoihin kuin edellisissä toimitetuissa vaaleissa. Pitäjänmäen kirjaston peruskorjauksen takia yleinen ennakkoäänestyspaikka esitetään perustettavaksi Pitäjänmäen nuorisotaloon, joka sijaitsee samassa rakennuksessa kuin kirjasto. Posti Oy on perustanut yleisen ennakkoäänestyspaikan Hakaniemen myymäläänsä jo usean vuoden ajan. Myymälässä tapahtuvien muutosten vuoksi Posti Oy ei kuitenkaan tulevan kevään vaaleissa pysty tarjoamaan kyseistä tilaa yleiseksi ennakkoäänestyspaikaksi. Tämän vuoksi esitetään, että Kallion virastotalon ala-aulaan perustetaan Helsingin kaupungin oma ennakkoäänestyspaikka.
Oikeusministeriön ohjeistuksen mukaan ennakkoäänestyspaikan on oltava taloudellisilta ja aatteellisilta kytkennöiltään mahdollisimman puolueeton, jotta mahdollisimman monet äänestäjät sinne mieluusti tulevat. Lisäksi oikeusministeriön ohjeissa painotetaan äänestyspaikan tilan ja sijainnin sopivuutta äänestämiseen myös järjestyksenpidon sekä vaalimainontakiellon noudattamisen näkökulmasta. Vaalilain ja oikeusministeriön ohjeiden mukaan vähimmäisvaatimuksena on, että vaalikampanjointi ja -mainonta eivät saa näkyä tai kuulua ennakkoäänestyspaikkaan tai sen ulko-ovelle.
Äänestystilan on oltava sellainen, että vaalisalaisuus ja -rauha säilyvät. Tilan tulee olla myös riittävän suuri, jotta äänestys voidaan toimittaa sujuvasti ja luotettavasti eli äänestäjän vaalisalaisuus, vaalivapaus ja vaalirauha turvaten. Mikäli ennakkoäänestystila sijoitetaan sellaiseen paikkaan, jossa on myös muuta toimintaa, tulee huolehtia siitä, että se ei mitenkään häiritse äänestystä. On suositeltavaa, että äänestystoimitusta varten varataan oma huone tai tila, joka selvästi erotetaan omaksi tilakseen äänestystä varten. Ennakkoäänestyspaikassa on oltava tietoliikenneyhteys, jonka on toimittava varmasti ja turvallisesti. Lisäksi tilaan on oltava esteetön kulku, jotta liikuntaesteiset henkilöt voivat käydä siellä äänestämässä. Lisäksi oikeusministeriön ohjeistus korostaa olevan tärkeää, että ennakkoäänestyspaikat ovat mahdollisimman pysyviä, jotta äänestäjien keskuudessa ei synny epätietoisuutta niiden sijainnista.
Mahdollisuutta järjestää ennakkoäänestys Helsingissä sijaitseviin suurimpiin kauppakeskuksiin on selvitetty keskusvaalilautakunnan ja Posti Oy:n toimesta. Kauppakeskus Kampin ja Kauppakeskus Forumin sekä Itiksen kauppakeskuksen edustajat ovat ilmoittaneet, että he eivät pysty tarjoamaan tilaa ennakkoäänestykseen. Posti Oy tarjoaa ennakkoäänestyspistettä Kauppakeskus Kaareen, Kauppakeskus Malmin Novaan, Kauppakeskus Ristikkoon, Kauppakeskus Ruoholahteen sekä Kauppakeskus Columbukseen. Lisäksi Kauppakeskus Citycenter tarjoaa Helsingin kaupungille mahdollisuutta järjestää yleinen ennakkoäänestyspaikka erilliseen liiketilaan kauppakeskuksen K1-kerrokseen. Myös Kauppakeskus Redistä tarjotaan liiketilaa, johon voi perustaa yleisen ennakkoäänestyspaikan kauppakeskuksen K1-kerrokseen. Lisäksi Laajasalon uusi kirjasto sijaitsee Laajasaloon avautuneessa Kauppakeskus Saaressa.
Ennakkoäänestyspaikkoja etsittäessä on harkittu ennakkoäänestyksen järjestämistä myös mm. yliopiston tai joidenkin muiden oppilaitosten tiloissa. Helsingin keskustassa sijaitsee yliopiston suurin kampus. Kaupungin keskusta-alueella on kuitenkin jo useita vakiintuneiksi muodostuneita yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja. Todetaan, että on tarkoituksenmukaisempaa jakaa resursseja tasaisemmin koko kaupungin alueelle, jotta ennakkoäänestyspaikkaverkostosta saadaan riittävän kattava.
Ennakkoäänestyspaikkoja valittaessa on painotettu eri äänestäjäryhmien tasapuolista kohtelua. Helsingissä on Helsingin yliopiston lisäksi useita eri asteiden oppilaitoksia, joissa opiskelee äänioikeutettuja henkilöitä. Yliopiston kampukset ja suurimmat oppilaitokset sijaitsevat kuitenkin Helsingissä muun asutuksen ja toiminnan keskellä tai läheisyydessä toisin kuin monissa muissa kaupungeissa, joissa yliopiston kampus muodostaa oman kaupunginosansa (esimerkiksi Espoossa Otaniemen kampus ja Oulussa Oulun yliopiston kampus). Ei ole pidetty tarpeellisena eikä kaikkien äänestäjäryhmien tasapuolisen kohtelun mukaisena sijoittaa ennakkoäänestyspaikkaa tietyn oppilaitoksen tiloihin, vaan ennakkoäänestyspaikat pyritään sijoittamaan paikkoihin, joihin mahdollisimman monet ja kaikenikäiset äänestäjät ovat valmiita tulemaan. On osoittautunut, etteivät oppilaitoksen ulkopuoliset äänestäjät juuri hakeudu äänestämään oppilaitoksiin. Helsingissä on kokeiltu ennakkoäänestyksen järjestämistä kahden koulun tiloissa. Tämä kokeilu ei onnistunut, koska äänestäjät eivät hakeutuneet äänestämään näihin paikkoihin.
Yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja valittaessa on erityistä huomiota kiinnitetty tilojen esteettömyyteen. Mahdollisissa paikoissa on suoritettu tarkistuksia ja mittauksia. Lisäksi esitettyihin ennakkoäänestyspaikkoihin on suoritettu mahdollisuuksien mukaan korjauksia esteettömyyden varmistamiseksi. Näiden toimien perusteella on päädytty esittämään liitteissä 1 ja 2 mainittuja paikkoja yleisiksi ennakkoäänestyspaikoiksi.
Todettakoon, että vaalitoimitsijat yleisiin ennakkoäänestyspaikkoihin nimeää keskusvaalilautakunta.
Päätös tullut nähtäväksi 05.12.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Veera Reuna, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 09 310 64572
Timo Lindén, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550