Oikaisuvaatimus, päätös 190§, järjestöavustuhakemus vuodelle 2019, Suomen punainen risti Helsingin Ensihuoltoyksikkö

HEL 2019-001571
Asialla on uudempia käsittelyjä
10. / 45 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suomen Punainen Risti Keski-Helsingin osaston oikaisuvaatimus toimialajohtajan ensihuoltotoiminnan avustuspäätöksestä 21.12.2018, § 190

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Suomen Punainen Risti Keski-Helsingin osaston oikaisuvaatimuksen toimialajohtajan avustuspäätöksestä 21.12.2018, 190 §. Oikaisuvaatimus koski ensihuoltoyksikön toiminnan tukemista koskevasta hakemuksesta tehtyä päätöstä (hakemusnro 1687547).

Perustelut

Toimialajohtajan päätökset järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustuvat kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettaviin yleisohjeisiin (12.12.2011) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (288 §) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.

Suomen Punainen Risti Keski-Helsingin osasto anoi vuodelle 2019 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 2 500 euroa käytettäväksi vapaaehtoistyön kannalta välttämättömiin varusteisiin, kuten SPR:n liiveihin ja ensihuollon sekä järjestön selkämerkkitunnuksiin ja lisäksi jäsenten psykososiaalisen tuen toiminnassa kouluttautumiseen.

Toimialajohtaja teki hakemuksesta hylkäävän päätöksen (21.12.2018, § 190), jonka perusteluissa todettiin, että ensiaputoiminnan varustekuluihin ei voida myöntää avustusta, koska yhdistyksen taloudenhoitoa vuodelta 2017 ei voida hyväksyä. Yhdistys on tehnyt havaituista väärinkäytöksistä rikosilmoituksen. Varusteet voitaneen kuitenkin hankkia, koska omavaraisuusaste on erinomainen, edellisiltä tilikausilta on ylijäämää ja nk. järjestöpankissa runsaasti varoja.

Vuodelle 2018 osastolle myönnettiin avustusta 900 euroa.

Suomen Punainen Risti Keski-Helsingin osastoa koskevasta vuoden 2017 toiminnantarkastuskertomuksesta (24.4.2018) käy ilmi, että yhdistyksen rahastonhoitaja on tehnyt osaston tililtä suuren noston marraskuussa 2017 ilman puheenjohtajan hyväksyntää. Vastaavia nostoja on jatkettu vuoden 2018 alussa. Osasto teki asiasta rikosilmoituksen. Tilanteen johdosta toiminnantarkastaja ei suosittanut vastuuvapauden myöntämistä rahastonhoitajalle. Sittemmin talouden seurannan käytäntöjä on osastossa muutettu siten, että myös puheenjohtajalla ja varapuheenjohtajalla on pääsy seuraamaan pankkitilin saldoja. Toiminnantarkastaja toteaa, että tämä on ollut puute aikaisemmin.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavien yleisohjeiden avustusten valvontaa käsittelevässä kohdassa 10.2. todetaan, että valvonta kohdistuu avustusta saaneen yhteisön toimintaan ja taloudenhoitoon avustushakemuksessa ja sen liitteissä esitettyjen tietojen perusteella.

Vuotta 2019 koskevan avustushakemuksen käsittelyn yhteydessä tarkastettiin Suomen Punainen Risti Keski-Helsingin osastolle vuodelle 2017 myönnetyn 2 000 euron avustuksen käyttö. Osaston taloudenhoidossa havaittiin tuona vuonna edellä mainittu väärinkäytös ja puutteet. Näistä johtuen osaston taloudenhoitoa ei voida pitää asianmukaisena.

Osasto on sittemmin korjannut taloudenhoidon toimintatapoja ja selvittänyt väärinkäytöksen. Tämä on erittäin myönteistä, mutta ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, että taloudenhoidossa oli puutteita vuonna 2017.

Edellä kuvatun perusteella voidaan katsoa, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että toimialajohtajan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Talouspäällikkö Armi Vadén ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä.

Suomen Punainen Risti Keski-Helsingin osaston avustushakemus on asian liitteenä 1. Hakemuksen liitteet ovat nähtävillä kokouksessa sekä tiistaina 12.3.2019 klo 12.00‒16.00 osoitteessa Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 5. krs, huone 519.

Toimialajohtajan yhdistyksen avustushakemuksesta tekemä päätös 21.12.2018, 190 § on asian liitteenä 2.

Yhdistyksen oikaisuvaatimus on asian liitteenä 3. ja oikaisuvaatimukseen toimitettu Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin toiminnanjohtajan lausunto liitteenä 4.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat asian liitteenä 5.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten hakukuulutus, josta näkyvät avustusten jakoperusteet, on asian liitteenä 6.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (410/2015) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Suomen Punainen Risti Keski-Helsingin osasto pyytää oikaisuvaatimuksessaan (liite 3.), että Helsingin Ensihuoltoyksikön toimintaan myönnetään vuodeksi 2019 avustusta.

Yksikkö on kahdeksan helsinkiläisen osaston yhteistoimintahälytysyksikkö ja sitä hallinnoi Keski-Helsingin osasto. Vuodesta 2018 alkaen Ensihuoltoyksikön toimintaa varten on kaupungin suosituksen mukaan tehty erillinen avustushakemus.

Perusteluina oikaisuvaatimukselle esitetään, että aikaisempi ensihuoltoyksikölle myönnetty avustus on käytetty asianmukaisesti. Taloudellinen tuki motivoi ja innostaa toimijoita merkittävällä tavalla auttamistyössä. Yksikköä ei tulisi rangaista aiemmin tapahtuneesta väärinkäytöksestä, jonka johdosta tekijä on saanut rangaistuksensa/tuomion.

Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin toiminnanjohtajan oikaisuvaatimusta koskevassa lausunnossa 1.2.2019 (liite 4) kuvataan osaston toimet, joiden seurauksen rikollinen toiminta on päättynyt välittömästi, kun valvonta on sen havainnut. Lisäksi todetaan, että taloudenpidon käytännöt ovat olleet sellaisia, ettei niihin ole kavalluksen takia tarvinnut tehdä kuin pieniä tarkennuksia. Lausunnossa painotetaan, että osasto on rikoksen uhri ja avustuksen eväämistä pidetään kohtuuttomana tilanteessa, jossa osaston taloudellinen asema on rikoksen vuoksi heikentynyt.

Oikaisuvaatimukseen ja lausuntoon liittyen todetaan, että Suomen Punaisen Ristin Keski-Helsingin osaston taseen oma pääoma oli vuonna 2017 yli 60 000 euroa, joten on syytä olettaa, että osasto voi osaltaan rahoittaa ensihuoltoyksikön toimintaa ilman haettua avustusta.

Avustushakemukseen ja hakijan toimittamaan lausuntoon sisältyvien tietojen perusteella osaston taloudenhoidossa on ollut puutteita, jonka vuoksi sen hallintoa ei vuodelta 2017 voida hyväksyä. Tätä seikkaa ei muuta se, että toimintakäytäntöjä on sittemmin muutettu ja väärinkäytös selvitetty.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 20.03.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

vs. sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Leena Turpeinen

Lisätietojen antaja

Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.