Selvityspyyntö, ilmoitus Helsingin kaupungin toiminnasta Ankkalampi-Ankdammen -päiväkodin valvonnassa

HEL 2019-002443
Asialla on uudempia käsittelyjä
14. / 119 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle varhaiskasvatusta koskevasta ilmoituksesta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Etelä-Suomen aluehallintovirastolle varhaiskasvatuksesta tehdystä ilmoituksesta koskevasta selvityspyynnöstä.

Palveluntuottaja Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab aloitti Vattuniemen Ankkalampi-Duckies Mini-Ankat päiväkotitoiminnan 1.6.2017 osoitteessa Melkonkatu 11. Palveluntuottaja ei ollut ilmoittanut toiminnan aloittamisesta kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle oli tullut käynnistämistukihakemus vuoden 2018 alussa, jossa haettiin käynnistämistukea Melkonkatu 11 olevalle päiväkodille. Tässä yhteydessä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle paljastui luvattoman päiväkodin olemassaolo.

Kaupunkiympäristön toimialan ympäristöpalveluista tarkastettiin 16.2.2018 oliko palveluntuottaja tehnyt 30 päivää ennen toiminnan aloittamista terveydensuojelulain mukaisen ilmoituksen ympäristöpalveluihin. Ilmoitusta ei oltu tehty.

Käynnistämistukihakemus hylättiin 28.2.2018 tehdyllä päätöksellä, koska päiväkodin aloittamista ei oltu hyväksytty kunnassa.

Palveluntuottajan kanssa käytiin keskustelu luvattoman päiväkodin perustamisesta ja samalla palveluntuottajalle kerrottiin, että asia viedään käsiteltäväksi myös Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta oltiin yhteydessä Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Valvontailmoitus luvattomasti käyttöönotetusta Mini-Ankat päiväkotiryhmästä toimitettiin aluehallintovirastoon 23.2.2018.

Aluehallintovirasto antoi lausunnon asiasta 1.4.2018. Lausunnossa luvattoman päiväkodin toimintaa pidettiin erittäin tuomittavana, koska asiakasperheet ovat luultavimmin olettaneet päiväkodin olevan valvonnan piirissä. Kasvatuksen ja koulutuksen yksityisen yksikön edustajat keskustelivat palveluntuottajan kanssa aluehallintoviraston lausunnosta ja painotettiin, että tuottajan tulee aina ennen toiminnan aloittamista olla yhteydessä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle, rakennusvalvontaan, ympäristöpalveluihin ja pelastuslaitokseen sekä noudattaa ohjeita ja määräyksiä.

Palveluntuottaja toimitti aluehallintoviraston rekisteröintiä varten tarvittavan ilmoituslomakkeen 8.2.2018 kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle. Lomakkeeseen tarvittavat liitteet saatiin helmi-maaliskuun aikana. Terveydensuojeluviranomaiselle tehty ilmoitus on päivätty 5.3.2018, pelastusviranomaisen lausunto 4.12.2017.

Varhaiskasvatuksen aluepäällikkö ja palveluvastaava tekivät hyväksymiskäynnin 4.4.2018. Ilmoituslomake liitteineen toimitettiin 13.4.2018 Etelä-Suomen aluehallintovirastoon rekisteröintiä varten.

Ilmoituksen tekijä pyytää selvitystä siitä, miten yksityisen hoidon tukea on maksettu palveluntuottajalle vaikka kaupungilla ei ollut tietoa ko. päiväkodista.

Aina uuden yksityinen päiväkodin hyväksymisen yhteydessä ilmoituslomake liitteineen toimitetaan aluehallintovirastoon ja samalla ilmoitetaan kansaneläkelaitokselle (Kela) uudesta yksityisestä päiväkodista.

Kasvatuksen ja koulutuksen yksityisen varhaiskasvatuksen yksikkö tapasi 8.3.2018 Kelan edustajat yhteistyöpalaverissa. Esille nostettiin Ankkalampi-Duckiesin Mini-Ankkojen päiväkoti, joka oli toiminut lähes yhdeksän kuukautta ilman kunnan hyväksyntää ja saanut yksityisen hoidon tuen asiakkailleen. Keskustelussa kävi ilmi, että Kelan lomakkeella, jonka palveluntuottaja toimittaa Kelaan yksityisen hoidon tuen maksamista vasten, kysytään vain onko tuottaja hyväksytty kunnassa. Tällöin jo aiemmin päiväkodin perustanut palveluntuottaja saattaa merkitä, että kunnan hyväksyntä on tehty ja jättää ilmoittamatta, ettei hyväksyntä koske ko. toimipistettä. Kun palveluntuottaja on merkinnyt lomakkeelle, että hyväksyntä on tehty niin Kelan toimesta yksityisen hoidon tuen maksatus käynnistyy, kuten tässä tapauksessa on tapahtunut.

Toimintamallia päätettiin muuttaa Kelan kanssa sovitusti siten, että vastaavaa ei enää tapahdu. Mikäli aikaisemmin hyväksytty palveluntuottaja laajentaa toimintaansa ja perustaa uuden päiväkodin, uudet toimitilat kirjataan osoitetietoina Kelan järjestelmään. Kela korjasi lomaketta niin, että vastaavaa väärää tulkintaa ei voi enää tehdä. Lomakkeella kysytään nyt toimipistekohtaista hyväksyntää kunnalta.

Kelan edustajat tavattiin uudelleen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla 29.10.2018 ja Kela kertoi tehneensä tarpeelliset muutokset omaan järjestelmäänsä. Prosessi on näin tarkennettu Kelan kanssa ja tulevaisuudessa yksityisen hoidon tukea ei voida maksaa päiväkodille, jota ei ole kunnassa hyväksytty eikä aluehallintovirastossa rekisteröity.

Tämän lisäksi kaupunkiympäristön ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialojen yhteistyötä ja yhteistä prosessia yksityisen päiväkodin aloittamiseen liittyen on selkiytetty ja toimenpiteisiin on ryhdytty. Jatkossa yksityinen varhaiskasvatusyksikkö edellyttää, että palveluntuottajan tulee toimittaa rakennuslupaan liittyvä loppukatselmuspöytäkirja aluehallintovirastoon toimitettavan ilmoituksen ja siihen kuuluvien liitteiden lisäksi.

Varhaiskasvatuslaki tuli voimaan 1.9.2018 ja se sisältää seuraamukset varhaiskasvatuslain vastaisesta menettelystä. Tämä asia on tapahtunut kumotun varhaiskasvatuslain voimassa ollessa keväällä 2018, jolloin on toimittu mainitun lain mukaisesti.

Vastineessaan kasvatuksen ja koulutuksen toimiala toteaa, että valvonnan toteuttaminen päiväkotiin, josta palveluntuottaja ei ole tehnyt ilmoitusta on mahdotonta toteuttaa. Kun palveluntuottaja haki käynnistämistukea ko. osoitteessa olevaan päiväkotiin asia tuli tietoomme kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle. On hyvä, että näin on tapahtunut ja asia on tältä osin saatu kuntoon. Huolestuttavaa asiassa on, että ko. päiväkoti ehti toimia lähes yhdeksän kuukautta täysin ilman valvontaa.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt Helsingin kaupungin toimivaltaista elintä antamaan lausunnon ja hankkimaan tarvittavat kirjalliset selvitykset asiakkaan tekemän varhaiskasvatusta koskevaan ilmoitukseen 22.3.2019 mennessä. Määräaika on pidennetty päättymään 5.4.2019. Ilmoituksessaan aluehallintovirastolle asiakas esittää, että Helsingin kaupunki on laiminlyönyt valvontavastuunsa Ankkalampi-Ankdammenin päiväkodin Melkonkatu 11 sijaitsevasta päiväkodista. Ilmoituksen tekijä haluaa myös selvittää kuinka yksityisen hoidon tukea on maksettu palveluntuottajalle, vaikka kaupungilla ei ollut tietoa ko. päiväkodista ja miksi kukaan ei ole käynyt katsomassa päiväkotia vaikka käynnistämistukihakemus on hylätty. Asiakkaan mukaan kaupunki on toiminut vastuuttomasti ja pettänyt vanhemmat tässä asiassa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 04.04.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Pirjo Pekkala, varhaiskasvatuksen asiantuntija, puhelin: 09 310 56404

pirjo.pekkala@hel.fi

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 21012

timo.t.korhonen@hel.fi

Eeva-Liisa Tiihonen, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 58499

eeva.tiihonen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Selvityspyyntö

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.