Talousarvioaloite, kaupunkipyöriä MaTaPuPu-asemille

HEL 2019-003313
Asialla on uudempia käsittelyjä
15. / 387 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Heimo Laaksosen ym. talousarvioaloitteesta kaupunkipyöräasemien toteuttamiseksi Malmin, Tapanilan, Puistolan ja Pukinmäen asemille

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kaupunkipyöräjärjestelmä otettiin käyttöön Helsingissä v. 2016 ja se on osoittautunut menestykseksi. Kaupunkipyöräpalvelun alkaessa verkosto käsitti 50 pyöräasemaa ja 500 kaupunkipyörää. Kesällä 2019 Helsingissä on Kehä I:n eteläpuolella 238 pyöräasemaa ja kaupunkipyöriä 3 450. Itäisin pyöräasema on Vartioharjussa.

On hyvä asia, että kaupunkipyöräjärjestelmän laajentaminen herättää kiinnostusta. Talousarvioaloitteen mukainen verkoston laajentaminen ei kuitenkaan luo esitetyille asemaseuduille sellaista palvelutasoa, jota kaupunkipyöräjärjestelmän hyvä toimivuus edellyttäisi. Yksittäiset pyöräasemat juna-asemien yhteydessä mahdollistavat käytännössä vain juna-asemalta juna-asemalle siirtymisen, joten ne eivät palvele liityntämatkoilla tai alueen sisäisessä liikkumisessa eivätkä muodosta kaupunkipyöräverkostoa. Mikäli Malmille, Tapanilaan, Puistolaan sekä Pukinmäkeen halutaan pyöräasemat, tulee asemien ympärille rakentaa oma kaupunkipyöräverkosto. Neljä yksittäistä asemaa kaukana nykyisestä verkostosta ei nosta kaupunkipyöräjärjestelmän palvelutasoa (liite 2). Kaupunkipyöräjärjestelmää suunnitellaan osana joukkoliikennejärjestelmää ja ehdotuksessa tämä periaate ei toteudu.

Vaikka asemien yhteyteen sijoitettavien kaupunkipyöräasemien hankinta nähtäisiinkin toimivana ratkaisuna tai laajennettaisiin pyöräjärjestelmää verkostomaisesti Kehä I:n pohjoispuolelle, ei niiden hankinta ole tällä hetkellä mahdollista. HKL:llä ei ole nykyisen kilpailutukseen perustuvan sopimuksen puitteissa enää oikeutta toteuttaa lisää asemia, sillä myös asemien lisähankintamahdollisuudet on jo käytetty.

Talousarvioehdotuksessa mainittu kustannusarvio perustuu yrityksille tarjottuun mahdollisuuteen tilata omaa toimipistettä palveleva kaupunkipyöräasema. Tämä yrityksien kustantamien uusien asemien mahdollisuus on olemassa, mutta HKL:n ja Citybike Finland Oy:n sopimuksen laajentaminen nykyisestään ei ole HKL:ltä saadun tiedon mukaan mahdollista. Rinnakkainen toisen toimittajan kaupunkipyöräjärjestelmäkään ei ole nykyisen sopimuksen nojalla mahdollinen eikä kaupunkipyörien käytön selkeyden kannalta edes toivottava.

Järjestelmän laajentaminen on mahdollista, kun HKL:n ja Citybike Finlandin sopimuskausi päättyy vuonna 2025. Kaupunkipyöräjärjestelmän laajentamista Malmille, Tapanilaan, Puistolaan ja Pukinmäelle voidaan tarkastella, kun uutta sopimusta aletaan valmistella.

Sulje

Talousarvioaloite

Valtuutettu Heimo Laaksonen ja 14 muuta valtuutettua ovat tehneet 13.3.2019 seuraavan talousarvioaloitteen:

"Kaupunkipyöriä MaTaPuPu-asemille

Tällä talousarvioehdotuksella ehdotetaan ja pyydetään toteuttamaan Malmin, Tapanilan, Puistolan ja Pukinmäen asemien yhteyteen kaupunkipyöräasemat, joilla on tiedossa voimakas tarve ja kysyntä. Saatujen tietojen mukaan yhden aseman kustannus lienee n. 10.000 euroa / vuosi ja toimintaa pyörittävien yritysten on tehtävä viiden vuoden sopimus. Esitämme talousarvioon ottamista vähintään 50.000 euron määräraha odotetun kaupunkipyörätoiminnan pikaiseksi käynnistämiseksi Koillis-Helsingissä."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 28.8.2019 mennessä. Lausunto on valmisteltu yhteistyössä HKL:n kanssa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 23.08.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Ilari Heiska, liikenneinsinööri: 09 310 37220

ilari.heiska@hel.fi