Tarveselvitys, lisätila, Munkkivuoren ala-aste
Munkkivuoren ala-asteen lisätilan tarveselvitys
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi tarveselvityksen Munkkivuoren ala-asteen lisätilasta liitteen mukaisena.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.
Munkkivuoren ala-aste toimii perusparannetuissa tiloissa osoitteessa Raumantie 2. Tiloissa on koulutoiminnan lisäksi iltapäivätoimintaa ja asukaskäyttöä, mikä lisää mahdollisuuksia yhteistyölle ja tilojen monipuoliseen käyttöön. Oppilaat tulevat kouluun pääosin lähialueelta.
Munkkivuoren ala-asteen tilat on otettu käyttöön 1966 ja ne on perusparannettu vuosina 2018–2019. Rakennuksesta ei löydy riittäviä tiloja koulun toiminnalle. Turvallisen ja terveellisen toimintaympäristön takaamiseksi tarvitaan koulun läheisyydestä lisätilat noin 120 oppilaan ja 6-8 henkilökunnan jäsenen käyttöön.
Lisätiloina voidaan pysyvän ratkaisun valmistumiseen saakka hyödyntää tiloja osoitteessa Laajalahdenkatu 2. Tilat ovat liikenteellisesti hyvin saavutettavissa ja niihin on turvalliset kulkuyhteydet koululta.
Tarveselvitys on tehty kaupunkiympäristön ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan välisenä yhteistyönä. Lisätilatarpeesta on viimeisen vuoren aikana laadittu tarvekuvaus kaupunkiympäristön toimialalle.
Palveluverkko ja väestön muutos
Munkkivuoren ala-aste sijaitsee läntisellä suuralueella Munkkivuoressa Turunväylän pohjoispuolella.
Vuoden 2018 väestöennusteen mukaan alueen 7–15-vuotiaiden lasten ja nuorten määrä kasvaa yli 300:lla vuoteen 2026 mennessä. Kasvusta suuri osa painottuu 2020-luvun alkupuolelle, sillä vuoteen 2022 mennessä 7–12-vuotaiden lasten määrän odotetaan kasvavan 150:lla. Oppilasmäärän kasvun perusteella tarvitaan lisätilat 120:lle oppilaalle peruskoulun läheisyyteen.
Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Lisätilojen mitoituksessa on otettu huomioon rakennuspaikan turvallisuus ja toimivuus sekä koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.
Nykyiset tilat eivät ole riittävät oppilasmäärälle
Munkkivuoren ala-asteen nykyiset tilat eivät laajuudeltaan riitä täyttämään opetussuunnitelman toiminnalle asettamia vaatimuksia. Riittävän ja toimivan oppimisympäristön takaamiseksi tarvitaan lisätilat koulun käyttöön. Tilat toteutetaan kaupungin suunnitteluohjeiden ja mitoitusperiaatteiden sekä valtakunnallisten määräysten mukaan. Ne luovat toimivan oppiympäristön sekä tarjoavat mahdollisuudet yhteistyöhön ja monipuolisten työtapojen käyttöön. Lisätilat varustetaan toimintoihin tarvittavalla tekniikalla ja niiden kalustamisessa painotetaan yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja valvottavuutta.
Lisätilojen piha-alueena toimii rakennuksen piha-alue ja koulun piha.
Strategian mukaiset, riittävät ja kustannustehokkaat lisätilat tukevat lasten ja nuorten arkea
Lisätilat mahdollistavat strategianmukaisten lähipalveluiden tarjoamisen Munkkivuoren alueella ja parantavat näin koulun oppilaiden arkea. Turvalliset, terveelliset ja riittävät lisätilat luovat hyvät edellytykset Munkkivuoren ala-asteen toiminnalle pysyvien lisätilojen valmistumiseen saakka. Sujuvat yhteydet lisätilaan edistävät yhteisöllisyyttä ja yhtenäistä opinpolkua.
Hyödyntämällä olemassa olevia tiloja luodaan kustannustehokkaasti oppimista ja opetussuunnitelman tavoitteita tukeva oppimisympäristö. Teknisillä ratkaisuilla edistetään tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään näin korkean teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.
Aikataulu, mitoitus ja kustannukset
Munkkivuoren ala-asteen lisätilat tarvitaan käyttöön elokuusta 2019.
Hankkeen aikataulussa tulee ottaa huomioon, että koulutilat tulee saada käyttöön aina viimeistään toimintakauden alussa valmiiksi kalustettuna, mikä edesauttaa palveluverkon kehittämistä. Tilojen käyttöönotosta kesken toimintakauden voi aiheutua lisäkustannuksia tuottavia väliaikaisia tilajärjestelyjä ja haittaa asiakkaille.
Lisätilojen arvioidut vuokrakulut ovat noin 250 000 euroa/vuosi. Siivouskustannusarvio on noin 7 300 euroa/vuosi. Muuttokustannusarvio on noin 6 500 euroa ja käynnistämiskustannuksia varataan 42 000 euroa. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Luku ei sisällä tietohallinnon hankintoja. Toimintakustannukset eivät hankkeen johdosta nouse. Vanhojen väistötilojen hyödyntäminen väliaikaisena lisätilana on toimintakustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu.
Päätös tullut nähtäväksi 09.05.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Vera Schulman, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 20777