Hankesuunnitelma, Agronominkatu 22, Latokartanon peruskoulu, sisäilmakorjaukset
Latokartanon peruskoulun, Agronominkatu 10, sisäilmakorjausten hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteessa Agronominkatu 22 sijaitsevan Latokartanon peruskoulun sisäilmakorjaukset 11.2.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että sen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 400 000 euroa maaliskuun 2019 kustannustasossa (THI 185,7) ja enimmäislaajuus on 5 088 brm².
Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Koulussa on havaittu sisäilmaongelmia ja puutteita ilmanvaihdossa.
Kohteessa on tehty jo hätätyönä tiivistyskorjauksia Staran toimesta vuosina 2017 ja 2018.
Rakennuksen opetustilaosien eli ”aulojen” 1 (”Piha”), 2 (”Metsä”), 3 (”Niitty”) ja 4 (”Viljapelto”) ilmanvaihtojärjestelmä muutetaan osin painovoimaisesta järjestelmästä täysin koneelliseen järjestelmään.
Samalla olemassa oleva koneellinen ilmanvaihto kunnostetaan ja säädetään.
Kussakin aulassa on enimmillään noin 150 oppilasta. Kaikissa auloissa osa luokista on aineopetusluokkia ja oppilasmäärä vaihtelee jonkin verran eri päivinä ja kellonaikoina.
Muutostyöt suunnitellaan ja vaiheistetaan siten, että erityisiä väistötiloja ei tämän työn vuoksi tarvitse rakentaa koulun yhteyteen.
Rakennustekniset työt:
Havaittujen ilmavuotojen korjaus
Uuden LVI-järjestelmän vaatimat muutokset.
Uusi IV-konehuone ullakolle ja poistokonehuoneet vesikatolla 2 kpl.
Uusia läpivientireikiä iv-kanaville soluissa 1 ja 2.
Tarvittavat vesikattomuutokset (uusia läpivientejä ja haalausaukkoja).
Tuloilmatornien lämmöneristäminen.
Savunpoistoikkunoiden lisäys solujen auloihin.
Lisääntyneen huoltotarpeen ja turvallisuuden vaatimat kulkusillat, portaat ja muut rakenteet.
Huoltoyhteyden järjestäminen ulkokautta katolle uusittavan ulkoportaan kautta.
Aulojen ja salin alakattojen uusiminen ja pinnoittamattoman vaimennusvillan vaihto.
Sisäakustiikan vaatimat parannukset
LVI-tekniset työt
Opetussiipien painovoimaisen ilmanvaihtojärjestelmän muutos lämmöntalteenotolla varustettuun koneelliseen ilmanvaihtoon.
Opetussiipien luokkatiloissa ja solujen auloissa koneellisen ilmanvaihtojärjestelmän vaatimat muut muutokset.
Koneellisen ilmanvaihtojärjestelmän uudet kanavat ja päätelaitteet.
Ilmanvaihdon suunnittelussa varaudutaan siihen, että joitakin varastotiloja muutetaan opetuskäyttöön myöhemmin.
Luovutaan opetustilojen CO2-ohjauksesta.
Lämmöntalteenoton lisäyksen myötä ilmanvaihdon lämmitysenergian tarve pienenee.
Ks. viitesuunnitelmat
Sähkötekniset työt
Sähköteknisissä töissä puretaan kaapeloinnit ja hyllyt reiteiltä joihin on tarkoitus asentaa uuden LVI-kanavat.
Rahoitus
Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Tilakustannus käyttäjälle
Korjaus- ja muutostöiden jälkeinen sisäisen vuokrauksen periaatteella (Khs 14.12.2015) määritelty kokonaisvuokra on 22,05 euroa/m²/kk koostuen 18,04 euron/m²/kk pääomavuokrasta ja 4,01 euron/m²/kk ylläpitovuokrasta. Kokonaisvuokra on yhteensä 112 190 euroa/kk ja 1 346 285 euroa/vuosi. Vuokranmääräytymisperusteena on koko kiinteistön huoneistoala 5 088 htm². Vuokraperusteena on 3 %:n tuottovaatimus, Vuokra-arvio perustuu enimmäiskustannukseen. Lopullinen vuokra tarkistetaan toteutuneiden rakennuskustannusten mukaan.
Aikataulu ja toteutus
Hankkeen toteutuksesta vastaa kaupunkiympäristön toimialan rakennuttamispalvelu toteutusmuotona kokonaisurakka. Kiinteistön ylläpidosta vastaa ylläpitopalvelu. Hankkeen suunnittelu on aloitettu maaliskuussa 2018. Hankkeen valmistuminen ja käyttöönotto ovat tavoitteena heinäkuun loppuun mennessä 2021.
Päätös tullut nähtäväksi 01.07.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Marko Kumpulainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 40311
Kalevi Hinkkanen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 43867