Hankinta, palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalvelu

HEL 2019-006268
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 34
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Tarjouksen valinta: palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalvelun hankinta

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hyväksyä käydyn tarjouskilpailun perusteella palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalvelun toimittajaksi Polycon Oy:n.

Yhteishankinnan arvioitu kokonaiskustannus on 1 201 629 euroa (alv 0 %), josta Helsingin osuus on 211 888 euroa (alv 0 %) neljälle vuodelle laskettuna.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen. Sopimus on voimassa määräaikaisesti kaksi (2) vuotta allekirjoittamisesta lukien ja sen jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Päätös on ehdollinen kunnes valittu toimittaja toimittaa rikosrekisteriotteensa asetettuun määräaikaan mennessä ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala sekä muut alla luetellut yhteishankintaan osallistuvat yksiköt (jäljempänä ”hankintayksikkö” tai ”Tilaajat”) ovat 18.4.2019 julkaistulla EU-hankintailmoituksella pyytäneet osallistumishakemuksia palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalvelun (jäljempänä myös ”AHP”) hankinnassa. Hankinnan kohde sekä sille asetetut vaatimukset on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä liitteineen sekä myöhemmissä hankinta-asiakirjoissa.

Hankinta toteutetaan yhteishankintana. Kukin yhteishankintaan osallistunut yksikkö tekee oman hankintapäätöksen ja hankintasopimuksen kilpailutuksessa valittavan, yhden (1) toimittajan kanssa.

Alla ovat lueteltuina yhteishankintaan osallistuvat kaupungit, kunnat ja kuntayhtymät:
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala, Askolan kunta, Eteva kuntayhtymä, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä HUS, Perusturvakuntayhtymä Karviainen, Kauniaisten kaupunki, Keravan kaupunki, Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä, Kirkkonummen kunta, Lapinjärven kunta, Loviisan kaupunki, Porvoon kaupunki, Seinäjoen kaupunki, Sipoon kunta ja Vantaan kaupunki.

Hankintailmoitus ja hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki).

Hankinnasta on lähetetty julkaistavaksi EU-hankintailmoitus 18.4.2019 HILMA-kanavassa (www.hankintailmoitukset.fi) ja Tenders Electronic Daily -julkaisukanavassa (www.ted.europa.eu).

Hankintamenettelynä on hankintalain 36 §:n mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely, jossa hankintayksikkö julkaisee ilmoituksen hankinnasta, johon kaikki halukkaat toimittajat voivat pyytää saada osallistua. Hankintayksikkö neuvottelee menettelyyn hyväksyttyjen ehdokkaiden kanssa kartoittaakseen ja määritelläkseen keinot, joilla sen tarpeet voidaan parhaiten täyttää.

Hankintalain 36.3 §:n mukaan ehdokkaita on kutsuttava neuvotteluihin hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävä määrä todellisen kilpailun varmistamiseksi. Kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä ehdokkaita on kutsuttava vähintään kolme (3), jollei soveltuvia ehdokkaita ole vähemmän. Jos soveltuvia ehdokkaita on vähemmän kuin kolme (3), hankintayksikkö voi jatkaa menettelyä pyytämällä kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat aloittamaan neuvottelut.

Hankintayksikkö on osallistumispyynnössä ilmoittanut kutsuvansa neuvotteluihin vähintään kolme (3) ja enintään kuusi (6) soveltuvuusvaatimukset täyttävää ehdokasta. Mikäli soveltuvia ehdokkaita on enemmän kuin em. määrä, hankintayksikkö on ilmoittanut vertailevansa ehdokkaiden osallistumishakemuksia seuraavin vertailuperustein:

- ehdokkaan vähimmäisvaatimukset ylittävät referenssit, painoarvo 80 %
- ehdokkaan vähimmäisvaatimukset ylittävä taloudellinen tilanne, painoarvo 20 %.

Osallistumishakemukset tuli jättää sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin kautta 21.5.2019 klo 12.00 mennessä.

Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan mennessä:
Polycon Oy
Digia Finland Oy
Vaana Oy
Visma Consulting Oy

Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastaminen

Osallistumishakemusten avaamisen jälkeen tarkastettiin ehdokkaiden soveltuvuus.

Hankintayksikkö oli asettanut ehdokkaille niiden rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia soveltuvuusvaatimuksia.

Hankintalain 83 §:n mukaisesti ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjoajan teknisen ja ammatillisen pätevyyden osoittamiseksi tarjoajan on tullut osoittaa, että sillä on riittävästi kokemusta hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden tuottamisesta viimeisten kolmen (3) vuoden ajalta. Osallistumispyynnön mukaisesti riittävän kokemuksen osoittamiseksi ehdokkaan on tullut ilmoittaa vähintään kaksi (2) hankinnan kohdetta vastaavaa referenssiä.

Hyväksyttävänä referenssinä pidetään asiakkaalle toimitettua palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalveluiden tietojärjestelmää. Järjestelmän on tullut palvella sekä palveluseteliasiakkaita (kuntalaiset) että sosiaali- ja terveystoimialan palvelunjärjestäjiä sekä palveluntuottajia. Referenssitoimituksessa on voinut olla kyse voimassaolevasta sopimuksesta. Referenssitoimituksessa kyseessä olevan tietojärjestelmän on kuitenkin tullut olla hyväksytysti käyttöönotettu viimeisen kolmen (3) vuoden aikana ja sen on tullut olla yhtäjaksoisesti tuotantokäytössä vähintään kuuden (6) kuukauden ajan. Edellä mainittu kolmen (3) vuoden aikajakso lasketaan tämän hankinnan osallistumishakemusten jättämispäivämäärästä.

Visma Consulting Oy on ilmoittanut osallistumishakemuksessaan vähimmäisvaatimuksena olevien referenssitoimitusten käyttöönottoajankohdiksi 10/2012 ja 1/2013. Näin ollen kumpikaan ilmoitetuista referensseistä ei täytä vähimmäisvaatimusta, jonka mukaan hyväksytyn käyttöönoton olisi tullut tapahtua referenssitoimitusten osalta viimeisen kolmen (3) vuoden aikana.

Näin ollen Visma Consulting Oy ei täyttänyt hankinnassa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja Hankintayksikkö on erillisellä päätöksellään sulkenut sen hankintalain 83 §:n mukaisesti tarjouskilpailusta.

Muilta osin ehdokkaat täyttivät tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Koska ehdokkaiden määrä ei ylittänyt osallistumispyynnössä mainittua ylärajaa, hankintayksikkö ei suorittanut osallistumishakemusten vertailua.

Hankintayksikkö valitsi erillisellä päätöksellään tarjoajiksi (jäljempänä ”Tarjoaja”) kolme (3) soveltuvuusvaatimukset täyttävää ehdokasta:
Polycon Oy
Digia Finland Oy
Vaana Oy.

Neuvotteluvaihe

Hankintayksikkö kutsui neuvottelukutsulla hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen kaikki kolme (3) edellä mainittua Tarjoajaa. Neuvottelut käytiin 4.6.2019 ja 7.6.2019 kunkin Tarjoajan kanssa erikseen. Neuvottelut käytiin neuvottelukutsun liitteenä toimitetun neuvotteluagendan pohjalta.

Hankintayksikkö totesi 7.6.2019, että neuvottelut päätetään. Tarjoajille lähetettiin lopullinen tarjouspyyntö liitteineen 28.6.2019. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lopullista tarjouspyyntöä koskevia lisäkysymyksiä 1.8.2019 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin välityksellä. Hankintayksikkö toimitti vastaukset esitettyihin kysymyksiin 8.8.2019.

Lopulliset tarjoukset

Lopulliset tarjoukset hankinnassa tuli jättää Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa viimeistään 15.8.2019 klo 12.00.

Määräaikaan mennessä seuraavat kaksi (2) tarjoajaa jättivät tarjouksen:
Polycon Oy
Vaana Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjousten vastaanottamisen jälkeen hankintayksikkö tarkasti, ettei Tarjoajien osallistumishakemuksessaan ilmoittamiin, tarjoajan soveltuvuutta koskeviin tietoihin ollut tullut muutoksia.

Hankintayksikkö totesi, että Tarjoajat täyttävät edelleen niiden soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö tarkasti tämän jälkeen tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden.

Poikkeuksellisen alhaisen tarjoushinnan selvittäminen

Hankintalain 96.1 §:n mukaisesti hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Pyyntö ja selvitys voivat koskea erityisesti valmistusmenetelmää, palvelun suorittamisen taloudellisia ja teknisiä ratkaisuja, hankinnan poikkeuksellisen edullisia ehtoja, tavaroiden tai palvelujen omintakeisuutta, 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden noudattamista, alihankintoja sekä tarjoajan saamaa valtiontukea. Hankintalain 96.2 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa. Hankintayksikön on hylättävä tarjous, jos tarjouksen poikkeuksellisen alhainen hinta tai kustannukset johtuvat 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyömisestä.

Hankintayksikkö pyysi Polycon Oy:ltä em. selvityksen koskien sen tarjouksessaan tarjoamia tilaajakohtaisten käyttöönottoprojektien hintoja (hinnat A1.1-A1.15). Hankintayksikkö katsoi, että kyseiset hinnat voivat olla poikkeuksellisen alhaisia verrattuna muihin tarjouskilpailussa jätettyihin tarjouksiin. Hankintayksikkö pyysi tarjoajaa kirjallisesti selvittämään, edellä viitattujen lainkohtien mukaisesti, mihin seikkoihin tarjotut hinnat perustuvat. Selvityspyyntö lähetettiin 23.8.2019 ja siihen tuli vastata määräaikaan 26.8.2019 klo 12.00 mennessä. Polycon Oy vastasi selvityspyyntöön määräajassa.

Hankintayksikkö tarkasti selvityspyyntöön annetun vastauksen ja totesi saadun selvityksen perusteella, että asiassa ei ole aihetta epäillä poikkeuksellisen alhaista tarjoushintaa.

Muilta osin hankintayksikkö totesi, että tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja valinta

Hankintayksikkö vertaili tarjoukset tarjouspyynnössä esitettyjen vertailuperusteiden mukaisesti. Tarjousten vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä (liite 1).

Tarjoajat saivat vertailussa pisteitä seuraavasti:
Polycon Oy: hintavertailupisteet 80, laatuvertailupisteet 20, kokonaispisteet 100.
Vaana Oy: hintavertailupisteet 66,43, laatuvertailupisteet 10,73, kokonaispisteet 77,16.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoajan hinta- ja laatuvertailupisteet lasketaan yhteen. Korkeimmat kokonaispisteet saanut tarjoaja voittaa tarjouskilpailun. Korkeimmat kokonaispisteet on saanut Polycon Oy.

Hankinta-asiakirjojen julkisuus

Hankintalain 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asiakirjoista perittäviin maksuihin sekä asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999), jos hankintayksikkö on mainitun lain 4 §:ssä tarkoitettu viranomainen tai jos sen on muualla laissa olevan säännöksen perusteella noudatettava sanottua lakia.

Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Mikäli tarjouksen tekemiseksi liikesalaisuuksien sisällyttäminen tarjoukseen on kuitenkin ollut välttämätöntä, on liikesalaisuuksiksi määritellyt tiedot tullut ilmoittaa erillisellä liitteellä taikka muutoin selvästi merkitä luottamuksellisiksi. Tarjottu hinta ei voi olla tässä kohdassa tarkoitettu liikesalaisuus.

Hankintavaltuudet

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 20.11.2018, § 309.

Päätös tullut nähtäväksi 09.10.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 7 § 2 mom.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.