Hankinta, röntgen-ja ultraäänitutkimukset, Työterveys Helsinki

HEL 2020-004189
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 21 §

Hankintaoikaisuvaatimus toimitusjohtajan päätökseen 12.6.2020 § 10

Työterveysliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Työterveysliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Cityterveys Oy/SYNLAB Suomen hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Työterveysliikelaitoksen toimitusjohtajan päätöstä 12.6.2020 § 10 Röntgen- ja ultraäänitutkimukset.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Cityterveys Oy/SYNLAB Suomi on jättänyt hankintaoikaisuvaatimuksen Työterveysliikelaitoksen toimitusjohtajan päätöksestä 12.6.2020 § 10. Hankintapäätös on annettu sähköisesti tiedoksi 12.6.2020, jolloin 15.6.2020 saapunut hankintaoikaisuvaatimus on tehty sille asetetussa määräajassa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta.

Hankintaoikaisuvaatimus

Cityterveys Oy/SYNLAB Suomi vaatii hankintapäätöksen oikaisemista siten, että k-Space Oy:lle annetut laatupisteet nollataan. Cityterveys Oy/SYNLAB Suomi esittää vaatimuksen perusteluna, että k-Space Oy ei tarjoa Helsingissä keskusta-alueella röntgentutkimuksia ja heidän Porkkalankadun toimipiste ei täytä kilpailutuksen laatukriteerejä. Cityterveys Oy/SYNLAB Suomi tulkitsee, että tarjouspyynnössä ensimmäisenä mainittu laatukriteeri ”Asiakas voidaan ohjata aukioloaikojen ulkopuolella palveluntuottajan muihin röntgentoimipisteisiin Helsingissä” edellyttää useita toimipisteitä Helsingissä. Cityterveys Oy/SYNLAB Suomen mukaan kilpailutukseen tarjouksen jättäneistä vain Cityterveys Oy (2608646-3) ja Mehiläinen Oy (1927556-5) täyttävät tämän ehdon. Lisäksi Cityterveys Oy/SYNLAB Suomi tulkitsee, että laatukriteerissä käytetty sanamuoto kieltää käytännössä myös alihankinnan käytön.

Oikeudellinen arviointi

Tarjouspyynnössä asetetusta ehdosta, jonka mukaisesti asiakas voidaan ohjata aukioloaikojen ulkopuolella palveluntuottajan muihin röntgentoimipisteisiin Helsingissä, on tarjousvertailussa annettu laatupisteitä asteikolla 0-10. Täysien laatupisteiden saaminen on edellyttänyt, että tarjoaja on ilmoittanut täyttävänsä ehdon valitsemalla vastauksen ”kyllä”. Mikäli tarjoaja on vastannut ”ei”, on kyseisestä arviointirivistä annettu 0 laatupistettä.

Voittaneen tarjoajan tarjouksesta ilmenee, että se on ilmoittanut täyttävänsä ehdon antamansa ”kyllä” –vastauksen perusteella. Tämän tiedon johdosta hankintayksikkö on pisteyttänyt voittaneen tarjoajan tarjousrivin maksimipistein.

Hankintalaissa säännellyn tarjouskilpailumenettelyn lähtökohtana on, että tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä. Hankintayksikkö voi perustaa tarjousten arvioinnin yksinomaan tarjoajien tarjousten yhteydessä toimittamaan aineistoon. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaisesti hankintayksikkö ei voi perustaa tarjoajien soveltuvuuden tai tarjousten arviointia muualta saamaansa tai muiden kuin tarjoajien toimittamaan aineistoon.

Sekä markkinaoikeuden että korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisukäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti oikeus luottaa siihen, mitä tarjoaja on tarjouksessaan ilmoittanut, ellei sillä ole perusteltua syytä muuta epäillä (ks mm. KHO 2014:55). Edellä lausuttuun nähden on lähtökohtaisesti ollut riittävää, että voittanut tarjoaja on tarjouksellaan sitoutunut toimittamaan tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät palvelut. Voittaneen tarjoajan tarjouksesta ei ole myöskään ilmennyt perusteita, joiden vuoksi hankintayksikön olisi tullut epäillä voittaneen tarjoajan antamaa vakuutusta tältä osin.

Lisäksi vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan tarjoajan tulee täyttää tarjouspyynnön vaatimukset vasta sopimuksen mukaisen toiminnan alkaessa. Oikeuskäytännössä on katsottu sallituksi muun muassa, että tarjoaja hankkii hankintasopimuksen toteuttamisessa tarvitsemansa kaluston tai muut resurssit tai luvat vasta hankintasopimuksen varmistumisen jälkeen (ks. esim. MAO:140/16).

Voittaneen tarjoajan tulee edellä sanotusti viimeistään ennen sopimuksen mukaisen toiminnan aloittamista osoittaa, mihin tarjouspyynnössä tarkoitetusti asiakas voidaan ohjata aukioloaikojen ulkopuolella. Tarjoajalla itsellään on mahdollisuus järjestää palvelutoiminta tältä osin joko omana toimintanaan tai hankkimalla aukioloaikojen ulkopuolella olevat palvelut sopimuskumppaniltaan. Näin ollen oikaisuvaatimuksessa esitetty väite siitä, että tarjouspyynnön ehdot kieltäisivät alihankinnan käytön, ei vastaa hankintayksikön käsitystä eikä hankintayksiköllä ole tarkoitustakaan kieltää tai rajoittaa alihankintaa tässä hankinnassa.

Johtopäätökset

Yllä mainituilla perusteilla johtokunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.

Sulje

Keskushallinto Työterveysliikelaitos Toimitusjohtaja 12.06.2020 § 10

Päätös

Helsingin kaupungin työterveysliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti valita röntgen- ja ultraäänitutkimusten toimittajaksi k-Space Oy:n (2372897-7). Valinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus.

Hankinta ylittää hankintalain 25 §:n kynnysarvon. Sopimuskausi on viisi (5) vuotta ja se alkaa, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimukseen sisältyy kaksi (2) yhden (1) vuoden pituista optiokautta. Optiokausien käyttöönotosta sovitaan hankintalain 41n§:n mukaisessa aikataulussa.

Päätöksen perustelut

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 8.5.2020 sähköisessä tietokannassa www.hilma.fi 2020-045818. Tarjouspyyntöä koskevat kysymykset tuli lähettää 14.5.2020 mennessä ja vastaukset kysymyksiin tuli antaa 22.5.2020 mennessä.

Tarjousten jättämiselle varattu määräaika oli 3.6.2020. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät k-Space Oy (2372897-7), Mehiläinen Oy (1927556-5), Cityterveys Oy (2608646-3), Coronaria Radiologipalvelu Oy (1806567-0) ja Suomen Radiologikeskus Oy (0728044-7).

Tarjouspyynnön kohdassa Soveltuvuusvaatimukset on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu ja tarjoajat täyttivät ne. Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Tarjouspyynnön kohdan Hankinnan kohteen kriteerit mukaisesti hinnan painoarvo on 80 % ja laadun 20 %. Laadun osalta arvioidaan röntgenyksikön laatusertifiointia sekä mahdollisuutta ohjata asiakas Työterveysliikelaitoksen aukioloaikojen ulkopuolella palveluntuottajan muihin röntgenpisteisiin Helsingissä.

Tarjousten vertailu näkyy liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt k-Space Oy.

Hankintayksikkö on 5.6.2020 pyytänyt k-Space Oy:ltä hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen annetun tarjouksen hinnoista ja kustannuksista. Hankintayksikkö on vastaanottanut selvityksen 9.6.2020 ja todennut, että vastaus selvittää riittävästi tarjouksen hintarakennetta eikä yhtiö ole vastauksen perusteella myöskään rikkonut ympäristö-, sosiaali- tai työlainsäädännön velvoitteita.

Toimitusjohtajan oikeus tehdä päätös perustuu Työterveysliikelaitoksen johtokunnan päätökseen 3.4.2020 §14.

Lisätiedot

Katariina Niemelä, hallintopäällikkö, puhelin: +358931054082

katariina.niemela@hel.fi

Työterveysliikelaitoksen johtokunta 03.04.2020 § 14

Päätös

Työterveysliikelaitoksen johtokunta päätti
1) hyväksyä röntgen- ja ultraäänitutkimusten hankinnan keskeiset periaatteet ja vaatimukset sekä oikeuttaa toimitusjohtajan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä muutoksia, sekä
2) oikeuttaa toimitusjohtajan tekemään hankinnasta päätöksen ja allekirjoittamaan sopimuksen sekä mahdolliset optiokausisopimukset Työterveys Helsingin ja valitun toimittajan välillä sekä oikeuttaa toimitusjohtajan päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Tiina Pohjonen
Lisätiedot

Tiina Maasilta, puhelin: +358931054080

tiina.maasilta@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 17.07.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016 ja 132 – 135 §.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Tiina Pohjonen

Lisätietojen antaja

Katariina Niemelä, hallintopäällikkö, puhelin: +358931054082

katariina.niemela@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Cityterveys Oy_SYNLAB Suomi oikaisuvaatimus hankintapäätökseen 150620
2. k-Space vastine oikaisuvaatimukseen 230620

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.