Henkilöstökassan sääntöjen muuttaminen
Henkilöstökassan sääntöjen muuttaminen
Päätös
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä henkilöstökassan säännöt liitteen 1 mukaisesti.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että muutetut säännöt tulevat voimaan henkilöstökassatoimikunnan myöhemmin päättämänä ajankohtana henkilöstökassajärjestelmän versiopäivityksen yhteydessä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupungin henkilöstökassalla oli vuoden 2019 päättyessä 14 569 jäsentä. Henkilöstökassan tarkoituksena on edistää jäsentensä säästäväisyyttä ja tasapainoista taloudenhoitoa sekä auttaa heidän taloutensa järjestämisessä hoitamalla jäsenten henkilöstökassatalletuksia ja maksupalvelua sekä myöntämällä jäsenille lainoja henkilöstökassatoimikunnan päätösten mukaisesti. Vuoden 2019 lopussa henkilöstökassassa oli talletuksia 109,5 miljoonaa euroa ja myönnettyjä lainoja 57,3 miljoonaa euroa. Tilitapahtumia jäsentileillä oli vuonna 2019 yli 260 000 kappaletta.
Henkilöstökassaa kehittää ja valvoo kaupunginhallituksen toimikaudekseen valitsema henkilöstökassatoimikunta. Toimikunta kokoontuu tarvittaessa päättämään jäsenille myönnettävistä lainoista ja niiden ehdoista sekä käsittelemään henkilöstökassatoimintaan liittyviä muita asioita. Henkilöstökassatoimikuntaan kuuluu viisi kaupunginhallituksen valitsemaa jäsentä, joista kaksi valitaan kaupungin järjestöneuvottelukunnan ehdottamista henkilöistä. Henkilöstökassatoiminnasta vastaa kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosasto. Hallintosäännön 8 luvun (talousasiat) 1 §:n 9 kohdan mukaisesti henkilöstökassan säännöistä päättää kaupunginhallitus.
Henkilöstökassajärjestelmän versiokorotus ja uusi jäsenkäyttöliittymä
Kaupunginkanslia on yhdessä Henkilöstökassajärjestelmän toimittajan kanssa sopinut nykyisen järjestelmäversion päivittämisestä. Versiokorotuksen tavoitteena on lisätä itsepalvelukäyttöliittymän käytettävyyttä mm. uudistamalla käyttöliittymän ulkoasua ja lisäämällä sen toiminnallisuuksia.
Versiovaihdoksen keskeisenä tavoitteena on ollut lisäksi itsepalvelun laajentaminen mahdollistamalla verkkopalveluun pääsy vahvan tunnistautumisen avulla myös ulkoverkosta.
Uusi järjestelmäversio on tarkoitus ottaa käyttöön kevään 2021 aikana, kuitenkin aikaisintaan maaliskuussa.
Sääntöihin esitettävät muutokset
Henkilöstökassajärjestelmän uuden version käyttöönoton myötä henkilöstökassan sääntöihin on tarve tehdä tarkennuksia eräisiin jäsenten palvelunkäyttöä (itsepalvelu) sekä jäseneksi liittymiseen ja jäsenyydestä eroamiseen liittyviin kohtiin. Mm. paperitiliotteita on jatkossa tarve postittaa enää vain niille jäsenille, joilla ei ole verkkopalvelusopimusta.
Edelleen, ehdotetuissa muutoksissa on huomioitu kaupungin organisaatiorakenteessa ja työn organisoinnissa tapahtuneet viime vuosien muutokset. Kaupunginhallitus on edellisen kerran päättänyt henkilöstökassan sääntömuutoksista 16.2.2015. Talous- ja suunnitteluosasto on valmistellut nyt ehdotettavat sääntömuutokset oikeuspalveluiden kanssa.
Sääntötyöryhmä piti ehdotettuja muutoksia selkeinä ja puolsi esitettyjä muutoksia kokouksessaan 30.11.2020.
Henkilöstökassatoimikunta on hyväksynyt liitteessä 2 esitetyt sääntömuutokset kokouksessaan 21.10.2020 ja esitys on toimikunnan päätöksen mukainen.
Päätös tullut nähtäväksi 23.12.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Pipsa Kotamäki, rahoitussihteeri, puhelin: 09 31036125
Tuomo Mäkinen, rahoituspäällikkö, puhelin: 09 31036321