Valtuustoaloite, Munkinseudun ranta-alueen liikenneturvallisuutta parannettava

HEL 2020-013663
Asialla on uudempia käsittelyjä
9. / 143 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Terhi Koulumiehen ym. valtuustoaloitteesta koskien liikenneturvallisuuden parantamista Munkkiniemen Tuulaspolulla ja Munkkiniemenrannassa

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Yksisuuntaisia katuja Vanhan Munkkiniemen alueella ovat Tuulaspolku, Tiilimäki ja osia Apajapolusta ja Nuottapolusta. Yksisuuntaisuus koskee pyöräliikennettä, mutta ei jalankulkua. Uuden tieliikennelain myötä on liikennemerkillä mahdollista sallia kaksisuuntainen pyöräliikenne yksisuuntaisella kadulla. Kadun tulee täyttää nopeusrajoitukseen, ajoradan leveyteen ja geometriaan liittyviä kriteereitä, jotta liikennemerkkiä voidaan käyttää. Tuulaspolku ja Tiilimäki täyttävät nämä kriteerit, koska nopeusrajoitus on 30 km/h hidasteineen, ajorata on kapea ja geometrialtaan sellainen, että suuret ajonopeudet eivät ole mahdollisia. Katu vastaa esimerkkikatua Kulosaaressa (Hopeasalmentie), jossa on jo tehty vastaavat järjestelyt. Päätös kaksisuuntaisesta pyöräilystä mm. Tuulaspolulla ja Tiilimäellä valmistellaan kevään aikana. Tuulaspolku ja Tiilimäki ovat kapeita ja pitkiä pysäköintiriveineen, eivätkä näin ollen ole luonnostaan pihakadun oloisia.

Munkkiniemenranta on paikallinen kokoojakatu ja se on 850 metriä pitkä suora. Sen poikkileikkaus on vain 10 metriä: ajokaista 4 metriä, pysäköinti 2 metriä, puurivi 2 metriä ja jalkakäytävä 2 metriä. Kadun alkupäässä on kahvila ja jäätelökioski sekä loppupäässä uimarannan pysäköintialue, joten alueella liikkuu ja pysäköi myös kadun ulkopuolista väkeä. Munkkiniemenrannalta on vuosien varrella tullut kahdenlaisia yhteydenottoja: siellä kaahaillaan ja pysäköinti estää sujuvan liikkumisen. Pyyntöön sallia pysäköinti puiden välissä on vastattu, että jalkakäytävä on jo nyt liian kapea aurattavaksi, lumitilaa ei ole, eikä kapean puurivin pohjatöitä ole tehty pysäköinnille sopivaksi. Lisäksi Munkkiniemen rantatien peruskorjaus piti olla alkamassa lähivuosina, jolloin oli tarkoitus uusia puurivi historiallisen selvityksen mukaisesti ja suunnitella liikennejärjestelyt asukkaita kuunnellen. Koronan myötä määrärahat ovat kuitenkin pienentyneet siten, että peruskorjaus on siirretty alkavaksi seitsemän vuoden kuluttua vuosina 2027-2029. Väliaikaisjärjestelyksi Munkkiniemenrantaan suunnitellaan järjestely, jossa pysäköinti säilyy ajoradalla, mutta reitille järjestetään kohtaamispaikkoja siten, että ne samalla parantavat näkemiä suojateille. Päätös pysäköintijärjestelyistä tehdään kevään aikana.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Valtuustoaloite

Valtuutettu Terhi Koulumies ja 1 muuta valtuutettua ovat tehneet 9.12.2020 seuraavan valtuustoaloitteen:

"Munkinseudun ranta-alueen liikenneturvallisuutta parannettava

Esitän, että kaupungin liikennesuunnittelu tarttuisi näihin Munkinseudun rannan liikenneongelmiin ja etsisi niihin ratkaisut.

Munkkiniemen pohjoispäässä mm. Ritokalliontiellä syntyy vaaratilanteita, kun lapset kulkevat pyörällä tai kävellen päiväkotiin tai kouluun Tuulaspolkua pitkin, kiellettyä ajosuuntaa vastaan. Jos he kulkisivat oikeaa tietä, he joutuisivat kiertämään n. 700 metrin ylimääräisen lenkin Munkkiniemen rannan kautta. Tämä ymmärrettävä ja ihan järkevä oikoreitin käyttäminen aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita, sillä Tuulaspolulla ei ole jalkakäytäviä.

Esitän, että kaupunki ratkaisisi ongelman esimerkiksi määrittelemällä Tuulaspolku piha-alueeksi, jolloin autot joutuisivat varomaan lapsia paremmin ja katua voisi pyöräillä liikennettä vastaan. Yleisesti ottaen autoilijat ovat korrekteja ja varovat pyöräilijöitä, mutta yksikin onnettomuus on liikaa.

Toinen riskipaikka ranta-alueella on Munkkiniemen Rannan parkkeeraus eli katu, joka kulkee Nelosen päätepysäkiltä Tarvon rantaan. Kun kaista etelästä pohjoiseen on parkkeerattu 200 metrin pituudelta autoja, syntyy sumppu, jolloin kadulle ei mahdu parkkeerattujen rinnalle kahta autoa.

Tiealueelta saattaa kestää jopa 5-10 minuuttia päästä läpi, kun autot tukkivat kadun molempiin suuntiin. Toivon kaupungin tarttuvan ongelmaan ja esittävän siihen ratkaisuja. Pahimmillaan on mahdollista, että hälytysajoneuvokaan eivät pääse kadulta läpi."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 7.4.2021 mennessä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.03.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Eeva Väistö, liikenneinsinööri: 09 310 37353

eeva.vaisto@hel.fi