Avustuksen myöntäminen, pelastuslaitos, pelastuslautakunta, avustukset vuodelle 2021
Pelastuslautakunnan avustukset 2021
Päätös
Pelastuslautakunta päätti jakaa Helsingin Pelastusliitto ry:lle avustusta 30 000 euroa vuoden 2021 avustusmäärärahasta.
Avustuksen myöntämisen ehtona ovat Helsingin kaupunginhallituksen vahvistamien avustusehtojen (Khs 28.10.2019 723 §) lisäksi, että avustusta saavan rekisteröidyn yhdistyksen toiminta ja avustuksen käyttötarkoitus liittyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojeluun edistämiseen Helsingin kaupungissa. Avustus on käytettävä hakemuksessa mainittuun tarkoitukseen eikä sitä saa jakaa edelleen muille yhteisöille tai yksityisille henkilöille. Avustuksen saajan on järjestettävä toiminnan tarkastuksen ohella tilintarkastus, vaikka tilintarkastuslaki ei sitä edellyttäisikään. Avustuksen käyttämisessä on erityisesti noudattava avustusohjeen kohdan 2.2 määräyksiä, jotka sitovat hakijaa avustuksen yleisinä sopimusehtoina. Ehtojen noudattamatta jättäminen voi johtaa avustuksen takaisinperintään.
Avustus maksetaan yhdessä erässä 7.10.2021.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Pelastustoimen avustuksia on vuodelle 2021 budjetoitu yhteensä 122 000 euroa. Avustuspäätöksessään 9.2.2021 pelastuslautakunta päätti jättää vuoden 2021 avustusmäärärahasta 30 000 euroa myöhemmin käytettäväksi.
Avustusta voidaan jakaa niille järjestöille, jotka ovat hakeneet avustusta määräaikaan 30.4.2020 mennessä. Pelastuslautakunnalle oli saapunut avustushakemuksia seuraavilta yhteisöiltä: Helsingin Pelastusliitto ry, Suomen Punainen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiri, Helsingin Väestönsuojeluyhdistys ry, Suomen Meripelastusseura ry.
Helsingin Pelastusliitolle jaettiin avustusta aikaisempaa vähemmän, sen sijaan muiden hakijoiden avustukset vastasivat määrältään aikaisempaa tasoa. Avustuksesta päätettäessä pandemian vaikutukset Helsingin Pelastusliiton toimintaan olivat epävarmoja.
Pelastuslaitos pyysi 6.7.2021 Helsingin Pelastusliittoa täydentämään 30.4.2020 jättämäänsä hakemusta ja perustelemaan lisärahoituksen tarvetta seikoilla ja vaikutuksilla, joita pandemialla on ollut yhdistyksen toimintaan ja talouteen. Pelastusliitto toimitti hakemuksen 17.8.2021.
Helsingin pelastusliitto tukee merkittävällä tavalla Helsingin pelastustoimen alueen toimintaa mm. kouluttamalla helsinkiläisten sopimuspalokuntien henkilöstöä sekä tuottamalla turvallisuuskoulutuspalveluita kaupunkilaisille. Pandemian ja siihen liittyvien kokoontumisrajoitusten ja turvaetäisyyksien johdosta pelastusliitto on joutunut peruuttamaan tai siirtämään suunniteltuja koulutuksiaan sekä kehittämään uusia tapoja, joilla se tuottaa palveluitaan. Pandemian aiheuttamasta toiminnan muutoksista huolimatta Pelastusliiton kiinteät kustannukset ovat säilyneet ennallaan tai jopa kasvaneet palvelutavan kehittämiseen liittyvistä panostuksista johtuen. Näin ollen on tarkoituksenmukaista myöntää Helsingin Pelastusliitolle 30 000 euron lisäavustus. Pelastusliiton kokonaisavustus vuodelle 2021 vastaa siten suuruusluokaltaan aikaisempaa tasoa.
Pelastuslautakunta 09.02.2021 § 11
Päätös
Pelastuslautakunta päätti jakaa avustuksia vuodelle 2021 liitteen mukaisesti. Lisäksi pelastuslautakunta päätti jättää avustusmäärärahasta 30.000 euroa myöhemmin käytettäväksi.
Ellei kaupunginhallitus tai pelastuslaitos maksuajankohdista toisin päätä, Helsingin Pelastusliiton ja Suomen Punaisen Ristin avustukset maksetaan neljässä yhtä suuressa osassa 7.1, 7.4, 7.7. ja 7.10. Väestönsuojeluyhdistyksen avustus maksetaan kahdessa yhtä suuressa osassa 7.1. ja 7.4. ja muut avustukset yhdellä kertaa 7.1.
Avustuksen myöntämisen ehtona ovat Helsingin kaupunginhallituksen vahvistamien avustusehtojen (Khs 28.10.2019 723 §) lisäksi, että avustusta saavan rekisteröidyn yhdistyksen toiminta ja avustuksen käyttötarkoitus liittyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojeluun edistämiseen Helsingin kaupungissa. Avustuksen saajien tulee suunnitella toimintansa huomioiden sen, ettei kaupungilla ole mahdollisuuksia lisäavustusten myöntämiseen. Avustus on käytettävä hakemuksessa mainittuun tarkoitukseen eikä sitä saa jakaa edelleen muille yhteisöille tai yksityisille henkilöille. Avustuksen saajan on järjestettävä toiminnan tarkastuksen ohella tilintarkastus, vaikka tilintarkastuslaki ei sitä edellyttäisikään. Avustuksen käyttämisessä on erityisesti noudattava avustusohjeen kohdan 2.2 määräyksiä, jotka sitovat hakijaa avustuksen yleisinä sopimusehtoina. Ehtojen noudattamatta jättäminen voi johtaa avustuksen takaisinperintään.
Avustuksen saajille annetaan samalla tiedoksi, että ellei toisin ilmoiteta, vuotta 2022 koskeva avustusanomus on jätettävä ensisijaisesti sähköisesti kaupungin asiointiportaalin https://asiointi.hel.fi kautta. Mikäli hakemus jätetään kirjallisesti, on se allekirjoitettava. Kirjallinen hakemus tulee laatia asiointiportaalista saatavalle lomakkeelle. Kirjallinen hakemus sekä mahdolliset sähköisen hakemuksen liitteet tulee toimittaa Helsingin kaupungin kirjaamoon, Pohjoisesplanadi 11-13, sen aukioloaikoina, tai postitse osoitteeseen:
Helsingin kaupunki
Kirjaamo
Pelastuslaitos
PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Hakemuksen on oltava perillä viimeistään 30.4.2021 klo 15.00.
Esittelijä
Lisätiedot
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
Päätös tullut nähtäväksi 24.09.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010