Hankinta, lääkärityövoiman vuokraaminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-000423
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 40 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Lääkärityövoiman vuokraamisen hankinta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä lääkärityövoiman vuokraamisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Sosiaali- ja terveyslautakunta painotti, että sosiaali- ja terveystoimialan jo aiemmin esiin tuomia ongelmia sote-ammattilaisten palkkatasossa on syytä korjata pikaisesti kaupunkitasoisesti sekä kiinnittää huomiota oman työn järjestämiseen, hallintaan ja joustavuuteen sekä muihin rekrytointia vaikeuttaviin tekijöihin vakituisen oman henkilöstön varmistamiseksi. Lisäksi valtakunnallisella tasolla on syytä lisätä sote-ammattilaisten, kuten lääkärien ja hoitohenkilökunnan, koulutusmääriä työvoimapulan korjaamiseksi.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Alma Rantalaiho ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Johtajalääkäri Laura Pikkarainen ja hankinta-asiantuntija Outi Ekebom olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Sosiaali- ja terveyslautakunta painottaa, että sosiaali- ja terveystoimialan jo aiemmin esiin tuomia ongelmia sote-ammattilaisten palkkatasossa on syytä korjata pikaisesti kaupunkitasoisesti sekä kiinnittää huomiota oman työn järjestämiseen, hallintaan ja joustavuuteen sekä muihin rekrytointia vaikeuttaviin tekijöihin vakituisen oman henkilöstön varmistamiseksi. Lisäksi valtakunnallisella tasolla on syytä lisätä sote-ammattilaisten, kuten lääkärien ja hoitohenkilökunnan, koulutusmääriä työvoimapulan korjaamiseksi.

Kannattaja: jäsen Leo Bergman

Jäsen Karita Toijonen teki asiassa seuraavan palautusehdotuksen:

Palautusehdotus 1:
Jäsen Karita Toijonen: Esitetään, että lautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteluun. Lääkärityövoiman vuokraaminen on vastoin strategisia periaatteita omantoiminnan kehittämisestä ja lääkäreiden virkojen täyttämisestä pysyvästi. Vaikka kyse olisikin tilapäisestä sijaistarpeesta, on vuokratyövoiman käyttö henkilöstötyövuosissa kuitenkin ollut merkittävää.

Esitetään, että työvoimapulasta ja sijaistarpeesta tehdään kokonaisselvitys, jolloin myös päätökset ja suunnitelmat voidaan tehdä suurempina kokonaisuuksina.

Kannattaja: jäsen Tapio Bergholm

Jäsen Tapio Bergholmin kannatettua Karita Toijosen palautusehdotusta keskustelu rajattiin palautusehdotukseen ja palautusehdotuksesta äänestettiin (äänestys 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Palautusehdotus 1 (jäsen Karita Toijonen)

Jaa-äänet: 10
Katju Aro, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Aleksi Niskanen, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 3
Tapio Bergholm, Reko Ravela, Karita Toijonen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 10  - 3. Äänestyksen jälkeen lautakunta jatkoi asian käsittelyä ja äänesti esitetystä vastaehdotuksesta.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa)

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 10
Katju Aro, Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Touko Niinimäki, Aleksi Niskanen, Reko Ravela, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 3
Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 10 - 0 (tyhjää 3).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Katso äänestystulos taulukkona

Äänestys 1

Jaa: Esityksen mukaan

Ei: Esitämme asian palauttamista uudellen valmisteluun. Lääkärityövoiman vuokraaminen on vastoin strategisia periaatteita omantoiminnan kehittämisestä ja lääkäreiden virkojen täyttämisestä pysyvästi. Vaikka kyse olisikin tilapäisestä sijaistarpeesta, on vuokratyövoiman käyttö henkilöstötyövuosissa kuitenkin ollut merkittävää. Esitämme ,että työvoimapulasta ja sijaistarpeesta tehdään kokonaisselvitys, jolloin myös päätökset ja suunnitelmat voidaan tehdä suurempina kokonaisuuksina.

Jäsen Valtuustoryhmä
Aro, Katju Ei valtuustoryhmää
Bergman, Leo Ei valtuustoryhmää
Ehrnrooth, Cecilia Ei valtuustoryhmää
Heistaro, Sami Ei valtuustoryhmää
Hyvärinen, Maritta Ei valtuustoryhmää
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niinimäki, Touko Ei valtuustoryhmää
Niskanen, Aleksi Ei valtuustoryhmää
Tuominen, Hannu Ei valtuustoryhmää
Vesikansa, Sanna Ei valtuustoryhmää
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Bergholm, Tapio Ei valtuustoryhmää
Ravela, Reko Ei valtuustoryhmää
Toijonen, Karita Ei valtuustoryhmää
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä Jaa Ei Tyhjä Poissa
Ei valtuustoryhmää 9 3 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 1 0 0 0

Äänestys 2

Jaa: Esityksen mukaan

Ei: Sosiaali- ja terveyslautakunta painottaa, että sote-toimialan jo aiemmin esiin tuomia ongelmia sote-ammattilaisten palkkatasossa on syytä korjata pikaisesti kaupunkitasoisesti sekä kiinnittää huomiota oman työn järjestämiseen, hallintaan ja joustavuuteen sekä muihin rekrytointia vaikeuttaviin tekijöihin vakituisen oman henkilöstön varmistamiseksi.

Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Aro, Katju Ei valtuustoryhmää
Bergholm, Tapio Ei valtuustoryhmää
Bergman, Leo Ei valtuustoryhmää
Ehrnrooth, Cecilia Ei valtuustoryhmää
Niinimäki, Touko Ei valtuustoryhmää
Niskanen, Aleksi Ei valtuustoryhmää
Ravela, Reko Ei valtuustoryhmää
Toijonen, Karita Ei valtuustoryhmää
Tuominen, Hannu Ei valtuustoryhmää
Vesikansa, Sanna Ei valtuustoryhmää
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Heistaro, Sami Ei valtuustoryhmää
Hyvärinen, Maritta Ei valtuustoryhmää
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä Jaa Ei Tyhjä Poissa
Ei valtuustoryhmää 0 10 2 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 0 1 0
Sulje

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

A hyväksyä lääkärityövoiman vuokraamisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Sulje

Johtajalääkäri Laura Pikkarainen ja hankinta-asiantuntija Outi Ekebom ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan tausta

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla on ollut sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 16.8.2016 § 171 mukaisesti neljän vuoden pituinen kilpailutettu puitesopimus lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnasta, jonka voimassaolo on päättynyt 17.1.2021. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on tehnyt suorahankintapäätöksen 11.12.2020 § 213 kyseisestä palvelusta uuden kilpailutuksen valmistelun ajaksi ajalle 18.1.2021–30.6.2021.

Hankinnan kohde

Hankinta koskee lääkärityövoiman vuokraamista tilapäiseen sijaistarpeeseen potilastyöhön Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen yksiköihin. Yksiköitä on neljä, ja ne muodostavat hankinnan osa-alueet, jotka ovat:

  1. Vuodeosastot ja kotisairaalat
  2. Sisätautien poliklinikka (a. gastroenterologia, b. kardiologia)
  3. Geriatrian poliklinikka
  4. Kotihoidon lääkärit -yksikkö (a. kotihoito, b. seniorikeskukset ja palvelutalot).

Vuokralääkärin tarve on vuonna 2020 ollut vuodeosastoilla ja kotisairaaloissa yhteensä 14 henkilötyövuotta ja kotihoidon lääkärit -yksikössä 10 henkilötyövuotta. Sisätautien ja geriatrian poliklinikoilla tarve on ollut vähäinen.

Tilaaja ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palveluja, vaan palvelua ostetaan tarpeen perusteella noudattaen kilpailutuksen ehtoja.

Tarjouskilpailu

Lääkärityövoiman vuokraamisesta järjestetään tarjouskilpailu.

Tarjouskilpailu järjestetään avoimella hankintajärjestelyllä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevan palvelun hankkimiseen.

Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestelyn kaltainen avoin järjestely. Järjestelyn perustamisen yhteydessä jokaiseen osa-alueeseen valitaan kymmenen (10) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Tällä saadaan katettua palvelun tarve. Valitut palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen tarjotun hinnan perusteella.

Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Avoin järjestely avataan uusille tarjouksille kahden vuoden välein (keväällä 2023 ja keväällä 2025, mikäli optiokausi päätetään ottaa käyttöön). Tilaaja voi niin päättäessään avata järjestelyn myös edellä mainittua useammin. Avaamisen yhteydessä järjestelyn jokaiseen osa-alueeseen valitaan lisää kolme (3) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Tällä mahdollistetaan uusien palveluntuottajien mukaantulo järjestelyyn sopimuskauden aikana.

Avoimen järjestelyn avaamisen yhteydessä palveluntuottajien valintaperusteet ovat samat kuin järjestelyn perustamisen yhteydessä. Avaamisen yhteydessä järjestelyyn aiemmin valitut palveluntuottajat voivat alentaa aiemmin tarjoamaansa hintaa jättämällä uuden tarjouksen. Mikäli palveluntarjoaja ei halua alentaa hintaa, sijoitus järjestelyssä ratkaistaan aiemmin tarjotulla hinnalla. Palveluntuottajien etusijajärjestys muodostetaan uudelleen jokaisen avoimen järjestelyn avaamisen jälkeen.

Yksittäisen lääkärin vuokrausta koskeva tilaustiedustelu lähetetään yhtäaikaisesti kaikille avoimen järjestelyn kyseessä olevaan osa-alueeseen valituille palveluntuottajille. Tiedustelusta ilmenee vuokralääkärin tehtävät, vaadittava osaamistaso, vaadittava toimitustakuu, työaika ja aika, joksi vuokralääkäri tarvitaan. Palveluntuottajilla on viikko aikaa jättää tiedustelua koskeva vastaus, josta ilmenee, miten palveluntuottaja kykenee täyttämään tilausehdot. Tilauksen saa se tilausehdot täyttänyt palveluntuottaja, joka on avoimen järjestelyn etusijajärjestyksessä ensimmäinen.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat liitteinä 1−4 (palvelukuvaus, tarjouspyyntö, sopimusluonnos ja avoimen järjestelyn periaatteet). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajille ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia, ja niiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tällä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden perussopimuskaudelle, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.7.2021.

Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden vuoden (2) optiokaudella.

Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 19.1.2021 § 14 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 10.03.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 38, 39, 40 (A), 41, 42, 43 ja 45 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 40 (B) ja 44 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§
2. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§
3. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§
4. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§
5. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.