Hankinta, lääkärityövoiman vuokraaminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-000423
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 40 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Lääkärityövoiman vuokraamisen hankinta

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä lääkärityövoiman vuokraamisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Sosiaali- ja terveyslautakunta painotti, että sosiaali- ja terveystoimialan jo aiemmin esiin tuomia ongelmia sote-ammattilaisten palkkatasossa on syytä korjata pikaisesti kaupunkitasoisesti sekä kiinnittää huomiota oman työn järjestämiseen, hallintaan ja joustavuuteen sekä muihin rekrytointia vaikeuttaviin tekijöihin vakituisen oman henkilöstön varmistamiseksi. Lisäksi valtakunnallisella tasolla on syytä lisätä sote-ammattilaisten, kuten lääkärien ja hoitohenkilökunnan, koulutusmääriä työvoimapulan korjaamiseksi.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Alma Rantalaiho ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Johtajalääkäri Laura Pikkarainen ja hankinta-asiantuntija Outi Ekebom olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Sosiaali- ja terveyslautakunta painottaa, että sosiaali- ja terveystoimialan jo aiemmin esiin tuomia ongelmia sote-ammattilaisten palkkatasossa on syytä korjata pikaisesti kaupunkitasoisesti sekä kiinnittää huomiota oman työn järjestämiseen, hallintaan ja joustavuuteen sekä muihin rekrytointia vaikeuttaviin tekijöihin vakituisen oman henkilöstön varmistamiseksi. Lisäksi valtakunnallisella tasolla on syytä lisätä sote-ammattilaisten, kuten lääkärien ja hoitohenkilökunnan, koulutusmääriä työvoimapulan korjaamiseksi.

Kannattaja: jäsen Leo Bergman

Jäsen Karita Toijonen teki asiassa seuraavan palautusehdotuksen:

Palautusehdotus 1:
Jäsen Karita Toijonen: Esitetään, että lautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteluun. Lääkärityövoiman vuokraaminen on vastoin strategisia periaatteita omantoiminnan kehittämisestä ja lääkäreiden virkojen täyttämisestä pysyvästi. Vaikka kyse olisikin tilapäisestä sijaistarpeesta, on vuokratyövoiman käyttö henkilöstötyövuosissa kuitenkin ollut merkittävää.

Esitetään, että työvoimapulasta ja sijaistarpeesta tehdään kokonaisselvitys, jolloin myös päätökset ja suunnitelmat voidaan tehdä suurempina kokonaisuuksina.

Kannattaja: jäsen Tapio Bergholm

Jäsen Tapio Bergholmin kannatettua Karita Toijosen palautusehdotusta keskustelu rajattiin palautusehdotukseen ja palautusehdotuksesta äänestettiin (äänestys 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Palautusehdotus 1 (jäsen Karita Toijonen)

Jaa-äänet: 10
Katju Aro, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Aleksi Niskanen, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 3
Tapio Bergholm, Reko Ravela, Karita Toijonen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 10  - 3. Äänestyksen jälkeen lautakunta jatkoi asian käsittelyä ja äänesti esitetystä vastaehdotuksesta.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa)

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 10
Katju Aro, Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Touko Niinimäki, Aleksi Niskanen, Reko Ravela, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 3
Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 10 - 0 (tyhjää 3).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Se röstningsresultatet i tabellform

Äänestys 1

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Esitämme asian palauttamista uudellen valmisteluun. Lääkärityövoiman vuokraaminen on vastoin strategisia periaatteita omantoiminnan kehittämisestä ja lääkäreiden virkojen täyttämisestä pysyvästi. Vaikka kyse olisikin tilapäisestä sijaistarpeesta, on vuokratyövoiman käyttö henkilöstötyövuosissa kuitenkin ollut merkittävää. Esitämme ,että työvoimapulasta ja sijaistarpeesta tehdään kokonaisselvitys, jolloin myös päätökset ja suunnitelmat voidaan tehdä suurempina kokonaisuuksina.

Medlem Fullmäktigegrupp
Aro, Katju Ej fullmäktigegrupp
Bergman, Leo Ej fullmäktigegrupp
Ehrnrooth, Cecilia Ej fullmäktigegrupp
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Hyvärinen, Maritta Ej fullmäktigegrupp
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niinimäki, Touko Ej fullmäktigegrupp
Niskanen, Aleksi Ej fullmäktigegrupp
Tuominen, Hannu Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Bergholm, Tapio Ej fullmäktigegrupp
Ravela, Reko Ej fullmäktigegrupp
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 9 3 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 1 0 0 0

Äänestys 2

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Sosiaali- ja terveyslautakunta painottaa, että sote-toimialan jo aiemmin esiin tuomia ongelmia sote-ammattilaisten palkkatasossa on syytä korjata pikaisesti kaupunkitasoisesti sekä kiinnittää huomiota oman työn järjestämiseen, hallintaan ja joustavuuteen sekä muihin rekrytointia vaikeuttaviin tekijöihin vakituisen oman henkilöstön varmistamiseksi.

Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Aro, Katju Ej fullmäktigegrupp
Bergholm, Tapio Ej fullmäktigegrupp
Bergman, Leo Ej fullmäktigegrupp
Ehrnrooth, Cecilia Ej fullmäktigegrupp
Niinimäki, Touko Ej fullmäktigegrupp
Niskanen, Aleksi Ej fullmäktigegrupp
Ravela, Reko Ej fullmäktigegrupp
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Tuominen, Hannu Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Hyvärinen, Maritta Ej fullmäktigegrupp
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 0 10 2 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 0 1 0
Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

A hyväksyä lääkärityövoiman vuokraamisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Stäng

Johtajalääkäri Laura Pikkarainen ja hankinta-asiantuntija Outi Ekebom ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan tausta

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla on ollut sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 16.8.2016 § 171 mukaisesti neljän vuoden pituinen kilpailutettu puitesopimus lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnasta, jonka voimassaolo on päättynyt 17.1.2021. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on tehnyt suorahankintapäätöksen 11.12.2020 § 213 kyseisestä palvelusta uuden kilpailutuksen valmistelun ajaksi ajalle 18.1.2021–30.6.2021.

Hankinnan kohde

Hankinta koskee lääkärityövoiman vuokraamista tilapäiseen sijaistarpeeseen potilastyöhön Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen yksiköihin. Yksiköitä on neljä, ja ne muodostavat hankinnan osa-alueet, jotka ovat:

  1. Vuodeosastot ja kotisairaalat
  2. Sisätautien poliklinikka (a. gastroenterologia, b. kardiologia)
  3. Geriatrian poliklinikka
  4. Kotihoidon lääkärit -yksikkö (a. kotihoito, b. seniorikeskukset ja palvelutalot).

Vuokralääkärin tarve on vuonna 2020 ollut vuodeosastoilla ja kotisairaaloissa yhteensä 14 henkilötyövuotta ja kotihoidon lääkärit -yksikössä 10 henkilötyövuotta. Sisätautien ja geriatrian poliklinikoilla tarve on ollut vähäinen.

Tilaaja ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palveluja, vaan palvelua ostetaan tarpeen perusteella noudattaen kilpailutuksen ehtoja.

Tarjouskilpailu

Lääkärityövoiman vuokraamisesta järjestetään tarjouskilpailu.

Tarjouskilpailu järjestetään avoimella hankintajärjestelyllä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevan palvelun hankkimiseen.

Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestelyn kaltainen avoin järjestely. Järjestelyn perustamisen yhteydessä jokaiseen osa-alueeseen valitaan kymmenen (10) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Tällä saadaan katettua palvelun tarve. Valitut palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen tarjotun hinnan perusteella.

Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Avoin järjestely avataan uusille tarjouksille kahden vuoden välein (keväällä 2023 ja keväällä 2025, mikäli optiokausi päätetään ottaa käyttöön). Tilaaja voi niin päättäessään avata järjestelyn myös edellä mainittua useammin. Avaamisen yhteydessä järjestelyn jokaiseen osa-alueeseen valitaan lisää kolme (3) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Tällä mahdollistetaan uusien palveluntuottajien mukaantulo järjestelyyn sopimuskauden aikana.

Avoimen järjestelyn avaamisen yhteydessä palveluntuottajien valintaperusteet ovat samat kuin järjestelyn perustamisen yhteydessä. Avaamisen yhteydessä järjestelyyn aiemmin valitut palveluntuottajat voivat alentaa aiemmin tarjoamaansa hintaa jättämällä uuden tarjouksen. Mikäli palveluntarjoaja ei halua alentaa hintaa, sijoitus järjestelyssä ratkaistaan aiemmin tarjotulla hinnalla. Palveluntuottajien etusijajärjestys muodostetaan uudelleen jokaisen avoimen järjestelyn avaamisen jälkeen.

Yksittäisen lääkärin vuokrausta koskeva tilaustiedustelu lähetetään yhtäaikaisesti kaikille avoimen järjestelyn kyseessä olevaan osa-alueeseen valituille palveluntuottajille. Tiedustelusta ilmenee vuokralääkärin tehtävät, vaadittava osaamistaso, vaadittava toimitustakuu, työaika ja aika, joksi vuokralääkäri tarvitaan. Palveluntuottajilla on viikko aikaa jättää tiedustelua koskeva vastaus, josta ilmenee, miten palveluntuottaja kykenee täyttämään tilausehdot. Tilauksen saa se tilausehdot täyttänyt palveluntuottaja, joka on avoimen järjestelyn etusijajärjestyksessä ensimmäinen.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat liitteinä 1−4 (palvelukuvaus, tarjouspyyntö, sopimusluonnos ja avoimen järjestelyn periaatteet). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajille ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia, ja niiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tällä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden perussopimuskaudelle, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.7.2021.

Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden vuoden (2) optiokaudella.

Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 19.1.2021 § 14 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.

Stäng

Detta beslut publicerades 10.03.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 38, 39, 40 (A), 41, 42, 43 ja 45 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 40 (B) ja 44 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: HankL 60§ 138§
2. Sekretessbelagd: HankL 60§ 138§
3. Sekretessbelagd: HankL 60§ 138§
4. Sekretessbelagd: HankL 60§ 138§
5. Sekretessbelagd: HankL 60§ 138§

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.