Hankinta, hygieniasuojien hankinta vuoden 2021 kuntavaalien ennakkoäänestystä varten

HEL 2021-000726
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 41 §

Koronaan liittyvien hygieniatuotteiden hankinnat kuntavaaleissa 2021

Centralvalnämnden

Päätös

Keskusvaalilautakunta päätti hyväksyä lisähankinnat koronalta suojautumiseen liittyvistä suojavarusteista (mm. kasvomaskeja, visiirejä, käsidesejä ja niiden telineitä, desinfiointitarvikkeita, suojakäsineitä, suojaessuja sekä muita koronalta suojautumiseen tarvittavia tarvikkeita) vuoden 2021 kuntavaaleihin tarvittavat määrät, kuitenkin kokonaismäärältään enintään 90 000 eurolla. Hankinnat tehdään kaupungin voimassaolevia hankintasäännöksiä noudattaen ja kaupungin keskistetyn hankinnan kautta.

Keskusvaalilautakunta valtuutti sihteeristön hoitamaan hankintojen käytännön järjestelyt.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Keskusvaalilautakunta päätti kokouksessaan 28.1.2021 antaa valtuudet sihteeristölle hankkia koronalta suojautumiseen liittyvien hygieniatuotteiden hankintaan alustavasti enintään 75 000 eurolla ja lisäksi pärskesuojia 22 800 eurolla. Hankinnat tuli tehdä Helsingin rakentamispalveluiden Staran kautta.

Edellistä päätöstä tehtäessä ei vielä ollut käytössä oikeusministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeistusta vaalivirkailijoille koronalta suojautumiseen. Ohjeiden saavuttua ja täsmennyttyä useita kertoja on tullut ilmi, että ohjeiden mukaiseen suojautumiseen koronalta tarvitaan huomattavia määriä lisää hygieniatarvikkeita.

Tähän mennessä ostoja, jotka liittyvät koronalta suojautumiseen on tehty yhteensä noin 71 000 eurolla. Tähän on laskettu mukaan pärskesuojien hankinta. Arvioiden mukaan keskusvaalilautakunnan tulee hankkia lisää hygieniatarvikkeita koronalta suojautumiseen noin 90 000 eurolla.

Hankinnat on tarkoitus tehdä Helsingin rakentamispalvelu Starasta. Etukäteen on selvitetty, että käyttämättömät ja avaamattomat hygieniatarvikkeet voidaan palauttaa Staralle.

Stäng

Keskusvaalilautakunta 28.01.2021 § 4

Päätös

Keskusvaalilautakunta päätti hyväksyä tarjouksen (liite 1) suojaplekseistä vuoden 2021 kuntavaalien yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja ja vaalipäivän äänestyspaikkoja varten.

Keskusvaalilautakunta oikeutti sihteeristön hankkimaan lisäksi tarvittavat suojavarusteet (mm. kasvomaskeja, visiirejä, käsidesejä ja niiden telineitä, desinfiointitarvikkeita sekä mahdollisesti oikeusministeriön myöhemmin ohjeistamia tarvikkeita) vuoden 2021 kuntavaaleihin tarvittavat määrät kuitenkin kokonaismäärältään enintään 75 000 eurolla. Hankinnat tehdään kaupungin voimassaolevia hankintasäännöksiä noudattaen ja kaupungin keskistetyn hankinnan kautta.

Esittelijä
keskusvaalilautakunnan sihteeri
Veera Reuna
Lisätiedot

Veera Reuna, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 310 20001

veera.reuna@hel.fi

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 17.05.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin keskusvaalilautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

keskusvaalilautakunnan sihteeri
Veera Reuna

Mer information fås av

Veera Reuna, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 09 310 20001

veera.reuna@hel.fi

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi