Sääntöohjaus, hallintosäännön muuttaminen, kaupunkiympäristön toimialan rakennuslupatoimivallan muuttaminen
Esitys hallintosäännön muuttamiseksi, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ja rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoiden välinen lupatoimivalta
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti esittää kaupunkiympäristölautakunnalle, kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle, että hallintosääntöä muutetaan seuraavasti:
Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 8 kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti:
Hallintosääntö voimassa oleva määräys
Hallintosääntö 16 luvun 2 §
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivalta
2 momentti
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää,
8 rakennusluvista, mikäli hakemuksen sisältämien uudisrakennusten yhteenlaskettu kerrosala on tai ylittää 3 000 kerrosneliömetriä.
Ehdotus muutetuksi määräykseksi
2 momentti
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää,
8 rakennusluvista ja rakennusten purkamisluvista.
Hallintosäännön 16 luvun 9 §:n 1 momentin 1 kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti:
Voimassa oleva määräys
Hallintosääntö 16 luku 9 §
Rakennusvalvontapäällikön toimivalta
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, rakennusvalvontapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää seuraavista maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön mukaisista tehtävistä
1 rakennusluvasta, mikäli päätösvalta ei kuulu ympäristö- ja lupajaostolle, toimenpideluvasta, rakennuksen purkamisluvasta ja purkamisilmoituksesta, maisematyöluvasta, luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja aloittamisoikeudesta
Ehdotus muutetuksi määräykseksi
Hallintosääntö 16 luku 9 §
Rakennusvalvontapäällikön toimivalta
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, rakennusvalvontapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää seuraavista maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön mukaisista tehtävistä
1 toimenpideluvasta, rakennuksen purkamisilmoituksesta, maisematyöluvasta, luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja aloittamisoikeudesta
Perustelut
Voimassa olevan hallintosäännön mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää rakennusluvista, mikäli hakemuksen sisältämien uudisrakennusten yhteenlaskettu kerrosala on tai ylittää 3 000 kerrosneliömetriä. Muista rakennusluvista päättää rakennusvalvontapalveluja johtava rakennusvalvontapäällikkö tai ne rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijat, joille hän on toimivallan siirtänyt.
Voimassa olevan hallintosäännön mukaan rakennusvalvontapäällikkö päättää myös rakennusten purkamisluvista ja hän voi siirtää toimivaltaansa muille rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille.
Hallintosäännössä määriteltyä lupapäätöstoimivallan jakautumista on arvioitu yhteisessä ympäristö- ja lupajaoston jäsenten ja rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoiden välisessä 27.1.2021 pidetyssä kokouksessa ja on päädytty siihen, että nykyinen toimivallan jako ei ole paras mahdollinen.
Lupapäätöstoimivalta perustuu nykyisellään rakennuksen kokoon eli kerrosalaan, ottamatta huomioon millään tavalla muita tekijöitä, kuten rakennuksen käyttötarkoitusta sekä rakennuksen merkitystä kaupunkirakenteessa.
On päädytty siihen, että lupatoimivalta tulisi jakaa siten, että ympäristö- ja lupajaosto päättää seuraavista rakennusluvista ja purkamisluvista:
1 rakennus on kaupungin, valtion tai seurakuntien julkinen palvelurakennus
2 rakennuksessa on yli 16 kerrosta
3 rakennuksessa on yli 100 asuntoa
4 hankkeet, jotka vaativat luparatkaisun osalta merkittävää tai erityistä harkintaa (alueellisesti merkittävä asema kaupunkirakenteessa, uuden alueen aloituskohde tms.)
5 ostoskeskukset ja urheiluhallit
6 julkisten palvelurakennusten ja muiden merkittävien (alueellisesti merkittävä asema kaupunkirakenteessa) rakennusten laajamittaiset perusparannukset ja laajennukset
7 merkittävien rakennusten purkamiset
Tämä tarkoittaa sitä, että osa viranhaltijain nyt tekemistä lupapäätöksistä siirtyy ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi ja osa jaoston nykyisin päättämistä rakennusluvista siirtyy viranhaltijoiden päätettäväksi. Arvion mukaan lupamäärät jaostossa pysynevät nykyisellä tasolla.
Tämä muutos voidaan tehdä joko siten, että hallintosääntöä muutetaan niin, että kaikki rakennus- ja purkamislupatoimivalta on jaostolla, joka voi siirtää toimivallan joko kokonaan tai osittain rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille. Tämä vaihtoehto olisi joustava vaihtoehto, joka mahdollistaa sen, että tarpeen vaatiessa lupatoimivallan jakautumista voidaan säätää jaoston päätöksellä ilman hallintosäännön muutosta. Yhteisessä neuvottelussa on päädytty tämän vaihtoehdon kannalle.
Toinen vaihtoehto on, että hallintosäännössä määritellään, kuten nykyisessä hallintosäännössä, mitkä rakennusluvat ja purkamisluvat kuuluvat jaoston päätettäväksi ja mitkä lupa-asiat viranhaltijan päätettäväksi. Yhteisessä neuvottelussa tätä vaihtoehtoa pidettiin liian joustamattomana.
Asiaa on käsitelty kaupungin sääntötyöryhmässä 1.3.2021 ja että ryhmän kannan mukaisesti hallintosääntömuutos käsitellään jaoston jälkeen kaupunkiympäristölautakunnassa, jonka jälkeen se etenee kaupunginhallituksen käsittelyyn.
Mikäli hallintosääntöä muutetaan ympäristö- ja lupajaoston esittämällä tavalla, niin jaosto tulee tämän jälkeen siirtämään lupatoimivaltaansa viranhaltijoille edellä esitetyn mukaisesti.
Käsittely
Kai Miller: Esitysehdotuksen kohtaan (1) lisätään sana kaupunkiympäristölautakunnalle ja muutetaan muotoon:
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto esittää kaupunkiympäristölautakunnalle, kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle, että hallintosääntöä muutetaan seuraavasti:
Perustelujen kappale (16) muutetaan sellaisenaan kappaleeksi (17).
Perustelujen uusi kappale (16) kuuluu:
Asiaa on käsitelty kaupungin sääntötyöryhmässä 1.3.2021 ja että ryhmän kannan mukaisesti hallintosääntömuutos käsitellään jaoston jälkeen kaupunkiympäristölautakunnassa, jonka jälkeen se etenee kaupunginhallituksen käsittelyyn.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto esittää kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle, että hallintosääntöä muutetaan seuraavasti:
Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 8 kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti:
Hallintosääntö voimassa oleva määräys
Hallintosääntö 16 luvun 2 §
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivalta
2 momentti
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää,
8 rakennusluvista, mikäli hakemuksen sisältämien uudisrakennusten yhteenlaskettu kerrosala on tai ylittää 3 000 kerrosneliömetriä.
Ehdotus muutetuksi määräykseksi
2 momentti
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää,
8 rakennusluvista ja rakennusten purkamisluvista.
Hallintosäännön 16 luvun 9 §:n 1 momentin 1 kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti:
Voimassa oleva määräys
Hallintosääntö 16 luku 9 §
Rakennusvalvontapäällikön toimivalta
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, rakennusvalvontapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää seuraavista maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön mukaisista tehtävistä
1 rakennusluvasta, mikäli päätösvalta ei kuulu ympäristö- ja lupajaostolle, toimenpideluvasta, rakennuksen purkamisluvasta ja purkamisilmoituksesta, maisematyöluvasta, luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja aloittamisoikeudesta
Ehdotus muutetuksi määräykseksi
Hallintosääntö 16 luku 9 §
Rakennusvalvontapäällikön toimivalta
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, rakennusvalvontapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää seuraavista maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön mukaisista tehtävistä
1 toimenpideluvasta, rakennuksen purkamisilmoituksesta, maisematyöluvasta, luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja aloittamisoikeudesta
Perustelut
Voimassa olevan hallintosäännön mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää rakennusluvista, mikäli hakemuksen sisältämien uudisrakennusten yhteenlaskettu kerrosala on tai ylittää 3 000 kerrosneliömetriä. Muista rakennusluvista päättää rakennusvalvontapalveluja johtava rakennusvalvontapäällikkö tai ne rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijat, joille hän on toimivallan siirtänyt.
Voimassa olevan hallintosäännön mukaan rakennusvalvontapäällikkö päättää myös rakennusten purkamisluvista ja hän voi siirtää toimivaltaansa muille rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille.
Hallintosäännössä määriteltyä lupapäätöstoimivallan jakautumista on arvioitu yhteisessä ympäristö- ja lupajaoston jäsenten ja rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoiden välisessä 27.1.2021 pidetyssä kokouksessa ja on päädytty siihen, että nykyinen toimivallan jako ei ole paras mahdollinen.
Lupapäätöstoimivalta perustuu nykyisellään rakennuksen kokoon eli kerrosalaan, ottamatta huomioon millään tavalla muita tekijöitä, kuten rakennuksen käyttötarkoitusta sekä rakennuksen merkitystä kaupunkirakenteessa.
On päädytty siihen, että lupatoimivalta tulisi jakaa siten, että ympäristö- ja lupajaosto päättää seuraavista rakennusluvista ja purkamisluvista:
1 rakennus on kaupungin, valtion tai seurakuntien julkinen palvelurakennus
2 rakennuksessa on yli 16 kerrosta
3 rakennuksessa on yli 100 asuntoa
4 hankkeet, jotka vaativat luparatkaisun osalta merkittävää tai erityistä harkintaa (alueellisesti merkittävä asema kaupunkirakenteessa, uuden alueen aloituskohde tms.)
5 ostoskeskukset ja urheiluhallit
6 julkisten palvelurakennusten ja muiden merkittävien (alueellisesti merkittävä asema kaupunkirakenteessa) rakennusten laajamittaiset perusparannukset ja laajennukset
7 merkittävien rakennusten purkamiset
Tämä tarkoittaa sitä, että osa viranhaltijain nyt tekemistä lupapäätöksistä siirtyy ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi ja osa jaoston nykyisin päättämistä rakennusluvista siirtyy viranhaltijoiden päätettäväksi. Arvion mukaan lupamäärät jaostossa pysynevät nykyisellä tasolla.
Tämä muutos voidaan tehdä joko siten, että hallintosääntöä muutetaan niin, että kaikki rakennus- ja purkamislupatoimivalta on jaostolla, joka voi siirtää toimivallan joko kokonaan tai osittain rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille. Tämä vaihtoehto olisi joustava vaihtoehto, joka mahdollistaa sen, että tarpeen vaatiessa lupatoimivallan jakautumista voidaan säätää jaoston päätöksellä ilman hallintosäännön muutosta. Yhteisessä neuvottelussa on päädytty tämän vaihtoehdon kannalle.
Toinen vaihtoehto on, että hallintosäännössä määritellään, kuten nykyisessä hallintosäännössä, mitkä rakennusluvat ja purkamisluvat kuuluvat jaoston päätettäväksi ja mitkä lupa-asiat viranhaltijan päätettäväksi. Yhteisessä neuvottelussa tätä vaihtoehtoa pidettiin liian joustamattomana.
Mikäli hallintosääntöä muutetaan ympäristö- ja lupajaoston esittämällä tavalla, niin jaosto tulee tämän jälkeen siirtämään lupatoimivaltaansa viranhaltijoille edellä esitetyn mukaisesti.
Päätös tullut nähtäväksi 09.03.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218