Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, kotona annettavien palvelujen enimmäismaksut

HEL 2021-008886
Asialla on uudempia käsittelyjä
14. / 224 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Jatkuvista ja säännöllisistä kotona annettavista palveluista perittävät enimmäismaksut 1.10.2021 alkaen

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että jatkuvien ja säännöllisten kotona annettavien palvelujen asiakasmaksujen enimmäismäärät määräytyvät 1.10.2021 alkaen seuraavasti:

Palvelutunnit
Enimmäismaksu (euroa) / kuukausi
0–4 h
119,66
5–8 h
538,47
9–12 h
1017,12
13–16 h
1495,76
17–20 h
1974,40
21–24 h  
2453,05
25–28 h
2931,69
29–32 h
3410,33
33–36 h
3888,98
37–40 h
4367,62
41 h tai enemmän
4906,10

Käsittely

Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Eva Biaudet: Lautakunta korjaa asiakasmaksujen enimmäismäärät siten, että yli 20 h palveluita tarvitsevien enimmäismaksu on kaikille 2453,05 euroa kuukaudessa. Samalla rajoitetaan tuntitaksojen enimmäiskorotukset vain kustannustasoa vastaaviin korotuksiin edelliseen vuoteen verrattuna.

Kannattaja: jäsen Laura Korpinen

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Eva Biaudet)

Jaa-äänet: 9
Maaret Castrén, Kati Juva, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Matti Niiranen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Meri Valkama, Sinikka Vepsä

Ei-äänet: 3
Eva Biaudet, Laura Korpinen, Mikko Paunio

Tyhjä: 1
Pentti Arajärvi

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 3 (tyhjä 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Katso äänestystulos taulukkona

Äänestys 1

Jaa: Esityksen mukaan

Ei: Lautakunta korjaa asiakasmaksujen enimmäismäärät siten että yli 20h palveluita tarvitsevien enimmäismaksu on kaikille 2453,05 e kuukaudessa. SAmalla rajotetaan tuntitaksojen enimmäiskorotukset vain kustannustasoa vastaaviin korotuksiin edelliseen vuoteen verrattuna.

Jäsen Valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niinimäki, Touko Ei valtuustoryhmää
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Valkama, Meri Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Biaudet, Eva Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä Jaa Ei Tyhjä Poissa
Kokoomuksen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 2 0 0 0
Ei valtuustoryhmää 1 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 1 0 1 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 1 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 2 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 0 1 0 0
Sulje

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Tausta ja lainsäädäntö

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) on muuttunut osauudistuksen myötä. Osauudistuksen mukaiset lainmuutokset tulivat voimaan 1.7.2021. Asiakasmaksulaissa säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.

Asiakasmaksulain 1 §:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä. Maksun enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992).

Asiakasmaksulain osauudistus nosti kotihoidosta ja kotipalvelusta perittävien asiakasmaksujen määräytymisperusteet lain tasolle (AML 10 e §).
Näiden palveluiden asiakasmaksut lasketaan jokaiselle asiakkaalle erikseen palvelun määrän, perhekoon ja bruttotulojen perusteella. Asiakasmaksu perustuu siis aina asiakkaan maksukykyyn.

Asiakasmaksulain 2 §:n perusteella asiakkaalta ei saa kuitenkaan periä asiakasmaksuna enempää, mitä on palvelun tuottamisesta aiheutuneet kustannukset. Tämän vuoksi Helsingin kaupungissa määritellään vuosittain palveluille enimmäismaksut, jotka toimivat kattoina asiakasmaksuille.

Enimmäismaksut päivitetään vuosittain toiminnallisen tilinpäätöksen perusteella. Kysymyksessä on jokavuotinen rutiinitoimenpide. Enimmäismaksut tulevat yleensä lautakunnan päätettäväksi keväisin toiminnallisen tilinpäätöksen yhteydessä. Tänä vuonna asiakasmaksulain osauudistuksen vuoksi enimmäishintojen päivittäminen siirtyi syksyyn, koska lautakunta päätti ensin asiakasmaksujen uusista perusteista (11.5.2021 § 95 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen maksuperusteiden määrääminen asiakasmaksulain osauudistuksen mukaisesti 1.7.2021 alkaen). Kotihoidon ja kotipalvelun osalta tämä tarkoitti uusista palvelutuntiluokista päättämistä. Enimmäismaksut määritellään palvelutuntiluokittain.

Vaikutukset

Enimmäismaksuja peritään noin 100 kotihoidon asiakkaalta ja 20 lapsiperheiden kotipalvelun asiakkaalta. Helsingin kaupungin säännöllisen kotihoidon asiakkaita on noin 7 000 ja lapsiperheiden kotipalveluasiakkaita on noin 1000. Enimmäismaksut tulevat perittäväksi niissä tilanteissa, joissa asiakkaiden tulot ovat suuret tai asiakas ei ole halunnut toimittaa asiakasmaksua laskettaessa omia tulotietojaan.

Enimmäismaksujen muutokset koskettavat niitä asiakkaita, joille on jo aikaisemmin laskettu enimmäismääräinen asiakasmaksu. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteensä noin 120 asiakkaan maksut tulevat tarkistettaviksi. Näiden asiakkaiden asiakasmaksut voivat tämän johdosta nousta, mutta tarkkaa nousua ei pystytä arvioimaan, koska asiakkaiden tulot vaikuttavat aina maksun määrään.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Sulje

Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.09.2021 § 181

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Eva Biaudetin ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604

ulla.hautamaki@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 29.09.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604

ulla.hautamaki@hel.fi