Oikaisuvaatimus, päätös nro 31/2021, tonttijako, Venemestarintie, Asunto Oy Venerasti

HEL 2021-010522
Asialla on uudempia käsittelyjä
17. / 577 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden kaupunkimittauspalvelun kaupungingeodeetin päätöksestä koskien erillisen tonttijaon hyväksymistä

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Asunto-osakeyhtiö Venerastin tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden kaupunkimittauspalvelun kaupungingeodeetin 6.9.2021 tekemästä erillisen tonttijaon hyväksymistä koskevasta päätöksestä n:o 31/2021 jäljempänä tarkemmin ilmenevin perustein.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupungingeodeetti on päätöksellään 6.9.2021 n:o 31/2021 päättänyt hyväksyä erillisen tonttijaon ja tonttijaon muutoksen nro 13695 korttelin ********** tonteilla ********** Vuosaaren Venemestarintiellä sijaitsevan määräalan ********** omistajan hakemuksesta tonttijaon muutoksessa korttelin ********** tontista ********** on suunniteltu muodostettavan tontit ********** Alueella on voimassa 11.1.1985 vahvistettu asemakaava nro 8925 (lainvoimainen 25.1.1985), jossa tonttijaon muutosalue kuuluu AP-korttelialueeseen. Tonttijaon muutosehdotus on ollut nähtävillä 20.8.-3.9.2021 ja siitä on lähetetty maankäyttö- ja rakennusasetuksen (895/1999) 39 §:n mukainen ilmoitus tonttijaon muutoksen hakijalle sekä muille asianosaisille.

Samalla kaupungingeodeetti on päättänyt määrätä maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 202 §:n nojalla päätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen n:o 31/2021 täytäntöönpanokieltoa, koska sen johdosta asiat etenevät kohtuuttoman nopeasti ja tuovat kustannuksia puolin ja toisin. Päätös perustuu vanhaan asemakaavaan, ja tontin pirstomista ei tulisi tehdä, sillä asemakaava on lähes täyteen rakennettu. Asemakaava tulisi ajantasaistaa, mikäli olemassa olevista tonteista pilkotaan näin pieniä yksittäisiä tontteja. Nykyisen tontin jakaminen ei ole käyttötarkoituksen mukainen.

Lisäksi tonttijaon muutoksen myötä liikennejärjestelyt tulevat olemaan vaarallisia, sillä alueella liikkuu paljon kouluikäisiä lapsia peruskoulun ja päiväkodin sijaitessa Venemestarintiellä. Vaikka liikennejärjestelyt eivät kuulu tonttijakoon, on ne otettava huomioon riskinä, joka tonttijaosta aiheutuu.

Tonttijakopäätöksessä todetaan, että asemakaavalliset ratkaisut mukaan lukien alueen viihtyisyys ja mahdollinen uudisrakentaminen eivät kuulu tonttijaon laatijan toimivaltaan. Tämän päätöksen jälkeen nämä asiat tulevat erityisesti esille, koska uudisrakentaminen kyseiselle tontille edellyttää olemassa olevan autokatoksen purkamista ja autopaikkojen siirtoa. Nämä toimenpiteet muuttavat merkittävästi nykyistä viihtyisää ympäristöä ja asuntojen arvoa, minkä vuoksi päätös on laitettava toimenpidekieltoon eikä tonttijakoa tule tehdä.

Päätöksen perustelut

Tonttijaon laadinta on edennyt normaalissa maankäyttö- ja rakennuslain sekä -asetuksen edellyttämässä aikataulussa. Tonttijaon laadinnasta ilmoittavat kuulemis- ja ilmoituskirjeet on postitettu asianosaisille kiinteistönomistajille 10 päivää ennen nähtävillä olon alkamista (10.8.2021). Lain edellyttämä 14 päivän nähtävilläoloaika on toteutunut (20.8.-3.9.2021). Oikaisuvaatimusaika on ollut 14 päivää päätöksen tiedoksisaannista. Tonttijakoprosessin alkuvaiheessa ja sen edetessä asianosaisen kiinteistön omistajan (Asunto Oy Venerasti) osakasta ja isännöitsijää on neuvottu toimimaan oikea-aikaisesti muistutuksen ja oikaisuvaatimuksen tekemiseksi.

Asemakaava nro 8925 (asemakaavan muutos) on vahvistettu vuonna 1985. Tonttijaon alueella kaavamääräys on AP asuinpientalojen korttelialue, joka sallii enimmillään kaksikerroksisten pientalojen ja rivitalojen (enimmillään kolme asuntoa) rakentamisen tonteille. Tonttien rakennusoikeuden määrittävä tehokkuusluku on 0,3. Rakennusaloja ei ole kaavassa määritelty, mutta rakennuksen etäisyyden tulee kaavamääräysten mukaan olla vähintään 5 m tontin kadunpuoleisesta rajasta ja 4 m muista rajoista. Tonttijako voidaan laatia myös muulla tarkoituksenmukaisella tavalla kuin asemakaavassa on esitetty. Tonttijaon myötä tontille ********** muodostuva rakennusoikeus on mahdollista toteuttaa ilman asemakaavasta poikkeamista, ja samalla tontti ********** on käyttänyt kaiken rakennusoikeutensa kuitenkaan sitä ylittämättä.

Asemakaavan ikä ei vaikuta kaavan vanhentuneisuuteen, vaan merkitystä on asemakaavan toteutumisella. Kaavan vanhentuneisuus todetaan aina erillisellä päätöksellä. Nyt kysymyksessä oleva alue on ollut osittain jo rakentunut ennen vuoden 1985 asemakaavaa ja on toteutunut hyvin suurelta osin asemakaavan mukaisesti. Toteutunut korttelitehokkuus vastaa asemakaavan tavoitetta. Voimassa oleva asemakaava on lisäksi voimassa olevan yleiskaavan 2016 tavoitteiden mukainen (korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4), joten sitä voi pitää olennaisilta osiltaan ajantasaisena. Asemakaavoituksessa ei ole myöskään lähivuosina suunnitteilla käynnistää asemakaavan muutoksia alueelle.

Tonttijaossa molemmat tontin rajoittuvat katualueeseen (Venemestarintie), eikä asemakaavassa ole liittymäkieltoa Venemestarintien suuntaan. Kummaltakin tontilta on järjestettävissä oma kulkunsa katualueelle tai tontit voivat käyttää yhteistä ajoneuvoliittymää kiinteistöjen niin sopiessa. Alueen liikennesuunnittelija ei ole nähnyt tonttijakoa ongelmalliseksi, kunhan tonttijakoalueen kohdalla oleva suojatie ja tonttiliittymien riittävä leveys huomioidaan jatkosuunnittelussa. Liikennejärjestelyt ratkaistaan lopullisesti vasta rakennusluvan yhteydessä.

Tonttijakovaiheessa ei voida enää vaikuttaa lainvoimaisen asemakaavan sisältöön. Autokatoksen purkaminen, autopaikkojen siirtäminen ja mahdollinen uudisrakentaminen on ollut mahdollista alkuperäisen tontin ********** alueella koko ajan myös ennen tämän tonttijaon laadintaa. Tonttijaon laatiminen on vain seurausta tontin ********** omistajan (Asunto Oy Paattirasti) päätöksestä myydä sille itselle tarpeeton käyttämätön rakennusoikeus toiselle taholle. Rakennusoikeuden myynti on toteutettu asemakaavan mahdollistamana määräalakauppana, jotta kummallekin taholle muodostuu omat tontit.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 78, 79, 187, 194 ja 202 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 37 §

Edellä esitettyjen seikkojen nojalla kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta viranhaltijan päätöstä olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Muutoksenhakuoikeus

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

Maankäyttö- ja rakennuslain 194 §:n mukaan valitusoikeus erillisen tonttijaon hyväksymisestä on:

1) samassa korttelissa olevan, tonttijaolla jaettavaan alueeseen rajoittuvan kiinteistön omistajalla ja haltijalla;

2) muulla kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jos päätös voi olennaisesti vaikuttaa kiinteistön rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen; sekä

3) kunnalla.

Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt samassa korttelissa olevan, tonttijaolla jaettavaan alueeseen rajoittuvan kiinteistön omistaja.

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Maankäyttö- ja rakennusalin 187 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Tässä tapauksessa päätös on lähetetty postitse 6.9.2021, ja viimeinen päivä oikaisuvaatimuksen tekemiselle on ollut 27.9.2021.

Oikaisuvaatimus on toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon 21.9.2021, joten se on saapunut oikaisuvaatimuksen tekemiselle varatun määräajan kuluessa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 01.11.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

va. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Lisätietojen antaja

Jarno Mansner, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31945

jarno.mansner(a)hel.fi

Eero Jalkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36791

eero.jalkanen(a)hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Tonttijakopäätös no 31_2021_6.9.2021
2. Tonttijakokartta 13695
3. Asemakaava no 8925 11.1.1985
4. Oikaisuvaatimus 17.9.2021

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.