Sopimus, kevyen liikenteen väylän rakentannustyöt ja laitteiden sijoittaminen rautatiealueella, kaupunkiympäristön toimiala ja Väylävirasto
Helsingin kaupungin ja Väyläviraston välinen sopimus kevyen liikenteen väylän ja siihen liittyvien laitteiden sijoittamisesta rautatiealueelle sekä rautatiealueella tehtävästä työstä
Päätös
Toimialajohtaja päätti allekirjoittaa sopimuksen kevyen liikenteen väylän ja siihen liittyvien laitteiden sijoittamisesta rautatiealueelle sekä rautatiealueella tehtävästä työstä.
Sopimuksen tarkoituksena on oikeuttaa Helsingin kaupunki rakentamaan Väyläviraston hallinnoimalle rautatiealueelle jalankululle ja polkupyöräilylle tarkoitettu kulkuyhteys ja käyttämään aluetta mainittuun tarkoitukseen. Lisäksi sopimuksessa on sovittu muun muassa muista rautatiealueen käyttämiseen ja siellä työskentelyyn liittyvistä yksityiskohtaisemmista ehdoista siten, etteivät radanpidon ja rautatieliikenteen toimintaedellytykset ja häiriöttömyys vaarannu. Samalla Helsingin kaupunki oikeuttaa Väyläviraston käyttää rakennettavaa kulkuyhteyttä rautatien huoltotienä. Tämä sopimus korvaa aiemmin Väyläviraston antaman luvan (3.3.1999 / 310/836/99) tämän sopimuksen suunnitelmien rajaaman alueen osalta.
Valmistuttuaan jalankulun ja pyöräilyn yhteys kuivatusojineen ja siltoineen, sekä kulkuyhteyttä palvelevat valaisinpylväät ja johdot, sekä hulevesien tulva-allas penkereineen ja teknisine järjestelmineen ovat Helsingin kaupungin omaisuutta ja jäävät Helsingin kaupungin kunnossa- ja puhtaanapitovastuulle.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungissa, Haagan kaupunginosassa, Huopalahden aseman länsi-puolella ja Pasila – Kirkkonummi -rataosan pohjoispuolella, sijaitsee Väyläviraston hallinnoimalla rautatiealueella 2000-luvun alussa toteutettu jalankulku- ja pyörätie. Jalankulku- ja pyörätie on toteutettu Leppävaaran kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä Ratahallintokeskuksen (nyk. Väylävirasto) Kaupungille myöntämän yksipuolisen luvan perusteella (Lupa kevyen liikenteen väylän (pikaraitti) sijoittamiseen Ratahallintokeskuksen alueelle välillä Pasila - Pitäjänmäki, Helsinki, 3.3.1999 / 310/836/99). Kaupunki on vastannut jalankulku- ja pyörätien kunnossapidosta tien rakenteineen, kaiteineen ja valaistuksineen. Väylävirastolla on ollut oikeus käyttää jalankulku- ja pyörätietä rautatien huoltotienä.
Helsingin kaupungilla on tarve parantaa nykyinen jalankulku- ja pyörätie jalankulun ja pyöräilyn laatukäytäväksi (ns. Baanaksi) Eliel Saarisentien alikulkusillan ja Huopalahden risteyssillan välisellä osuudella Yleiskaavan baanaverkon mukaiseksi (tullut voimaan 5.12.2018). Alueen katu- ja pyörätiesuunnitelmat on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa 5.10.2021 ja puistosuunnitelmat 2.11.2021.
Helsingin kaupunki rakentaa kustannuksellaan Väyläviraston kanssa tehtävän sopimuksen 3 kohdan mukaiselle noin 11 500 m² suuruiselle käyttöoikeusalueelle (RN:o 91-403-2-123, 91-403-2-124, 91-403-2-816, 91-420-1-254, 91-420-1-1239) jalankulku- ja polkupyörätie kuivatusojineen ja siltoineen (jäljempänä kulkuyhteys) ja käyttää aluetta mainittuun tarkoitukseen. Lisäksi Helsingin kaupungilla rakentaa rautatiealueelle kulkuyhteyttä palvelevia valaisinpylväitä ja johtoja, sekä hulevesien tulva-allas ja penkereineen ja teknisine järjestelmineen (jäljempänä laitteet). Kulkuyhteys ja laitteet toteutetaan sopimuksen liitteenä olevien suunnitelmien mukaisesti.
Päätös tullut nähtäväksi 04.11.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Katariina Hämäläinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 20706