Kustannukset koronasta vuoden 2021 kuntavaaleissa

HEL 2021-012297
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 68 §

Koronan aiheuttamat kustannukset vuoden 2021 kuntavaaleissa

Keskusvaalilautakunta

Päätös

Keskusvaalilautakunta merkitsi tiedoksi COVID-pandemian aiheuttamien lisäjärjestelyjen kustannukset (liite 1) vuoden 2021 kuntavaaleissa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kuntavaalit toimitettiin 13.6.2021. Kuntavaalien ennakkoäänestys järjestettiin 26.5.-8.6.2021. Kuntavaalien toimittamisajankohta siirtyi koronavirustilanteen vuoksi (laki vuoden 2021 kuntavaalien siirtämisestä 256/2021) huhtikuulta kesäkuulle. Samalla ennakkoäänestys päätettiin järjestää kahden viikon pituisena.

Oikeusministeriö ohjeisti kuntien keskusvaalilautakuntia erilaisista koronaan liittyvistä toimintatavoista äänestyksessä, joiden perusteella tuli varautua monenlaisiin erityisjärjestelyihin kuntavaalien järjestelyissä. Keskeisimpiä asioita ohjeistuksissa olivat mahdollisimman suuret tilat äänestyksessä, erilaisten hygieniatarvikkeiden saatavuus ja käyttö, vaalivirkailijoiden huomattavan suuri määrä, erityisen pitkät aukioloajat ennakkoäänestyspaikoissa ja ulkona järjestettävä äänestys karanteenissa oleville henkilöille. Lisäksi ohjeistettiin järjestämään mahdollisuuksien mukaan yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja ulos ja muita poikkeuksellisia ratkaisuja.

Helsingin keskusvaalilautakunta toteutti useita koronaan liittyviä erityisjärjestelyjä äänestyksessä. Äänestyspaikkoja vaihdettiin mahdollisimman suuriin tiloihin, kaksi yleistä ennakkoäänestyspaikkaa järjestettiin ulkotiloihin ja yksi ennakkoäänestyspaikka erityisen suuriin tiloihin Messukeskukseen. Kaikissa toiminnoissa, kuten ennakkoäänestysasiakirjojen käsittelyssä ja ääntenlaskennassa, otettiin huomioon turvajärjestelyt koronan torjumiseksi.

Erilaiset turvajärjestelyt aiheuttivat lisäkustannuksia. Tällä hetkellä tiedossa olevat kustannukset löytyvät liitteestä 1.

Yleisten ennakkoäänestyspaikkojen perustamiseen, riittävän henkilöstön palkkaamiseen ja kouluttamiseen, kalusteiden ja turvavälineiden hankintaan sekä erityistilojen hankkimiseen laskettavia ennakkoäänestykseen liittyviä koronakuluja kertyi noin 1.291 200 euroa.

Hygieniatarvikkeiden ja suojapleksien kustannukset olivat noin 105 000 euroa.

Kuntavaalien ääntenlaskennan ja tallennuksen hoitamiseksi jouduttiin erityisiin järjestelyihin, joiden kulut olivat noin 83 000 euroa. Keskusvaalilautakunnan toimiston ja varsinkin ennakkoäänestysasiakirjojen käsittelyyn liittyvät lisäkustannukset olivat noin 215 600 euroa. Muita koronapandemiaan liittyviä kustannuksia olivat muun muassa kuljetuksiin liittyvät
erityisjärjestelyt ja tietotekniikkaan liittyvät lisäkustannukset. Näiden kustannukset olivat noin 38 600 euroa. Vaalipäivän äänestyspaikkojen järjestelyihin kului lisäjärjestelyjen vuoksi noin 35 800 euroa.

Henkilöstökuluja muodostui toisaalta lisähenkilöiden palkkaamisesta tehtäviin henkilöstön riittävyyden takaamiseksi ja toisaalta vaalien ennakkoäänestysajan pitenemisestä, jolloin henkilöstöä tarvittiin pidempään.

Koronan vuoksi tehtyjen erityisten vaalijärjestelyjen kustannukset vuoden 2021 kuntavaaleissa ovat kaiken kaikkiaan 1.769 259 euroa. Valtio maksoi poikkeuksellisesti kunnille korvauksen vuoden 2021 kuntavaalien järjestämisestä. Helsingin saaman korvauksen suuruus on 759 962 euroa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 23.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin keskusvaalilautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

keskusvaalilautakunnan sihteeri
Veera Reuna

Lisätietojen antaja

Veera Reuna, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 09 310 20001

veera.reuna@hel.fi

Timo Lindén, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi