Hankinta, HESU-2020 -tietojärjestelmä, lisätilaus, pelastuslaitos
Hankintapäätös, lisätilaus HESU-2020
Päätös
Pelastuslautakunta päätti hyväksyä Visma Enterprise Oy:ltä tilattavat lomanäyttötoiminnallisuuden sekä lomalaskennan säännöstön muutoksen määrittelyt ja toteutukset Visma Enterprise Oy:n tarjouksen ja tuntihinnan perusteella yhteishintaan arviolta 50.000,00 euroa (alv 0).
Lisäksi pelastuslautakunta päätti Helsingin pelastuslaitoksen ja edustamiensa pelastuslaitosten valtuuttamana varata aikaisemmin varatun 30.000,00 euron lisäksi lisäliittymiin ja mahdollisille lisätöille 20.000,00 euroa (alv 0).
Lisäksi pelastuslautakunta oikeutti hallintopäällikön tilaamaan lisätyöt ja teknisen päällikön tai hallintopäällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.
Tämän päätöksen jälkeen HESU-2020 –järjestelmän kokonaiskustannukset ovat enintään 535.900,00 + 50.000,00 + 20.000,00 euroa, eli yhteensä enintään 605.900,00 euroa (alv 0).
Pelastuslautakunta päätti edelleen kehottaa edustamiaan pelastuslaitoksia tekemään omalta osaltaan tarvittavat päätökset.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Pelastuslautakunta päätti 28.05.2019 Helsingin pelastuslaitoksen ja edustamiensa pelastuslaitosten valtuuttamana hyväksyä Visma Enterprise Oy:n tarjouksen nro 232620 koskien pelastustoiminnan operatiivisen henkilöstösuunnittelun ja työajan hallinnan tietojärjestelmän käyttöoikeuden ja ylläpidon puitejärjestelyä (HESU-2020) tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti hintaan (alv 0): käyttöönottoprojekti enintään 315 900 euroa ja enintään neljän vuoden kuukausiveloitukset arviolta 190.000 euroa (enintään 7,88 euroa/käyttäjä/kk) sekä varata lisäliittymille ja mahdollisille lisätöille enintään 30 000 euroa, yhteensä enintään 535 900 euroa (HEL 2019-004157).
Hankintaa koskeva kilpailutus tehtiin hankintarenkaana, jossa Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan, Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen pelastuslaitokset olivat valtuuttaneet Helsingin pelastuslaitoksen kukin omasta puolestaan kilpailuttamaan järjestelmän ja päättämään puolestaan tarjouksen hyväksynnästä. Kukin pelastuslaitos on tehnyt oman päätöksensä järjestelmän hankinnasta.
Tähän päätöspäivään mennessä Helsingin pelastuslaitos on 28.05.2019 tehdyn päätöksen perusteella tilannut suorahankintana tarjouspyynnön määrityksiin kuulumattomia lisätöitä mm. liittymien rajapintojen määrittämiseksi tai niiden uudelleen tekemiseksi Helsingin kaupungin palkanlaskentajärjestelmän suunniteltujen muutosten johdosta yhteensä 6.190,50 eurolla (alv 0).
Edustamiensa hankintarinkiin kuuluvien Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan, Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen pelastuslaitosten kanssa sopimallaan tavalla ja Visma Enterprise Oy:n tarjoukseen perustuen toimituksen kohteena olevaan Numeron-järjestelmään (HESU-2020) esitetään tilattavan lisätyönä tuntityönä hinnalla 1250 euroa hankinnan määrityksiin kuulumaton lomanäyttötoiminnallisuus, arvoltaan arviolta 25.000 euroa (alv 0), josta Helsingin pelastuslaitoksen osuus arviolta noin 5.200 euroa (alv 0), loppuosan jäädessä veloitettavaksi hankintaringin muilta pelastuslaitoksilta.
Lisäksi Helsingin pelastuslaitos on katsonut tarkoituksenmukaiseksi muuttaa alkuperäisen tarjouspyynnön mukaisen määrittelyn mukaan tehtyä lomalaskennan säännöstöä ja korvata tehdyn toteutuksen Helsingin kaupungin uuden palkanlaskentajärjestelmän kanssa yhteensopivaksi. Toimittajan tarjoukseen ja edellä mainittuun tuntihintaan perustuen lisätyön hinnaksi arvioidaan 25.000 euroa (alv 0), joka tulee kokonaisuudessaan Helsingin pelastuslaitoksen maksettavaksi.
Lisätilaus toteutetaan hankintalain 41 §:n mukaisena suorahankintana, koska lisätilauksella täydennetään Visma Enterprise Oy:n toimittaman Numeron järjestelmän toimintaa ja siitä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan eikä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole.
Päätös tullut nähtäväksi 29.11.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010