Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla pelastuslaitoksen viranhaltijoille hankintojen tekemisessä

HEL 2021-013717
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 8 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Pelastuslaitoksen viranhaltijoiden hankintavaltuudet 12.1.2022 alkaen

Pelastuslautakunta

Päätös

Viranhaltijoiden hankintavaltuudet

Lautakunta päätti vahvistaa viranhaltijoiden arvonlisäverottomat hankintavaltuudet 12.1.2022 alkaen ja toistaiseksi voimassa oleviksi liitteen mukaisesti ja valtuuttaa viranhaltijat keskeyttämään hankinta julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaisesti.

Liitteessä mainituilla viranhaltijoilla on lisäksi toimivalta päättää rajoitetussa-, neuvottelu- ja kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä sekä innovaatiokumppanuudessa tarjoajien valinnasta ja dynaamisessa hankintajärjestelmässä ehdokkaiden valinnasta sekä suunnittelukilpailussa osallistujien valinnasta.

Hankintavaltuusrajat ovat arvonlisäverottomia arvoja. Hankintavaltuusrajoja ei saa kiertää jakamalla hankinta osiin, joista mikään ei yksinään ylitä hankintavaltuuden rajaa. Toistaiseksi tai määrittelemättömän ajan voimassa olevan sopimuk­sen hankinta-arvoksi katsotaan hankintalain tarkoittamalla tavalla 48 kuukauden sopimuskautta vastaava arvo.

Hankintapäätös tehdään viranhaltijapäätöksenä tai toimielimen päätöksellä kaupungin asianhallintajärjestelmään Ahjoon seuraavasti:

  • Hankintalain soveltamisalaan kuuluvissa hankinnoissa. 
  • Dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) sisäisissä kilpailutuksissa.
  • Puitejärjestelyyn perustuvissa minikilpailutuksissa, kun hankinnan arvo on vähintään 10 000 euroa.
  • Hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävissä vähintään 60 000 euron hankinnoissa (lukuun ottamatta kaupungin sisäisiä hankintoja, jolloin päätös voidaan tehdä muulla tarkoituksenmukaisella tavalla). 
  • Hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävissä vähintään 10 000 euron kilpailutetuissa hankinnoissa.

Muissa tilanteissa päätös tehdään tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Hankinnoissa on noudatettava Helsingin kaupungin hankintakäsikirjaa ja muita hankinnan ohjeita.

Viranhaltijan myynti- ja vuokrausvaltuudet

Lautakunta päättää oikeuttaa teknisen päällikön vuokraamaan toistaiseksi voimassa olevin vuokraehdoin pelastuslaitoksen tiloja tai laitteita sillä ehdolla, että irtisanomisaikaa (enintään 6 kk) vastaava vuokrasaatava on enintään 200 000 euroa tai niin, että vuokrasopimus on kestoltaan enintään kahden vuoden mittainen. Lautakunta päättää lisäksi oikeuttaa teknisen päällikön ottamaan vuokralle kaupungin sisäisiä huonetiloja pelastuslaitoksen tarpeiden ja budjetin mukaisesti. Samalla lautakunta päättää oikeuttaa pelastuskomentajan myymään laitoksen hallinnassa olevaa irtainta omaisuutta sen kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa ja enintään 30 000 euron arvonlisäverollisesta myyntihinnasta ja vastaavasti teknisen päällikön enintään 20 000 euron arvonlisäverollisesta myyntihinnasta.

Tiedoksi: Liitteessä mainitut hankintavaltuutetut ja talousyksikkö

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Pelastuslautakunta on päättänyt hankintavaltuuksista 27.10.2020. Viranhaltijoiden hankintavaltuudet esitetään nyt muutettavaksi pelastuslaitoksen uuden organisaation mukaisiksi. Valtuutettujen määrää on samalla supistettu hankintaprosessin tehokkaamman hallinnan johdosta. Valtuuksien eurorajat vastaavat entistä tasoa.

Hankintavaltuudet on jaettu yleiseen toimivaltuuteen ja erityiseen toimivaltuuteen. Yleinen toimivalta tarkoittaa hankintapäätöksiä, jotka viranhaltija tekee omaan viranhoitoalueeseensa liittyen. Erityistä toimivaltaa koskevilla määräyksillä helpotetaan muodollista päätöksentekoa hankinnoissa, joiden ehtoihin ja hintoihin tosiasiallisesti ei voida vaikuttaa. Tällaisia ovat erityisesti kaupungin sisäiset vuokrasopimukset sekä ICT-lisenssisopimukset ja kaupungin kilpailuttamat puitesopimukset.

Lisäksi erityinen toimivalta kattaa hankintalain perusteella tehtävät muutokset ja lisäykset aikaisemmin päätettyihin hankintoihin. Tällainen voi olla esim. pelastusyksikköön tehtävä muutostyö tai varuste, jota ei ole osattu huomioida pelastusyksikön hankintapäätöksessä. Ilman toimivallan siirtämistä hankintavaltuus määräytyy lisätilauksissa ja sopimusmuutoksissa alkuperäisen hankintapäätöksen yhteenlasketun kokonaisarvon mukaan. Hankinnan kohteesta riippuen lisätöitä on kuitenkin tarpeen tehdä vaihtelevilla summilla useitakin yhteen alkuperäiseen hankintaan kohdistuen. Käytännössä on epätarkoituksenmukaista päättää pelastuslautakunnassa esimerkiksi muutaman tuhannen euron lisätyöstä, joka kohdistuu jopa miljoonan euron alkuperäiseen hankintaan. Tästä johtuen lisätöitä koskevat hankintavaltuudet määräytyvät hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon sijaan yksittäisen lisätilauksen tai sopimusmuutoksen arvon perusteella.

Hankintalain 136 § koskee palvelu- ja urakkahankintojen lisähankintoja, muita sopimusmuutoksia ja sopimuskumppanin vaihdoksia. Koska kaikkia muutoksia ei ole tarkoituksenmukaista päättää lautakunnassa, ehdotetaan, että liitteessä mainitut viranhaltijat voivat päättää hankintoihin liittyvistä muutoksista.

Julkisista hankinnoista annetun lain mukaan kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat on kilpailutettava hankintalain säännöksiä noudattaen. Kansallinen kynnysarvo lasketaan ilman arvonlisäveroa ja se on tavara- ja palveluhankinnoissa 60.000 euroa ja rakennusurakoissa 150.000 euroa.

Keskitetysti kilpailutetuista hankinnoista tehdään puitesopimukset, joita tulee noudattaa ja niistä voidaan poiketa vain perustelluista syistä.

Pienhankinta, jota ei ole kilpailutettu, voidaan tehdä lomakepäätöksenä, sähköisenä päätöksenä ostotilausjärjestelmässä (Arttu) tai muutoin kirjallisesti esimerkiksi hyväksymällä tilausasiakirja tai sopimus. Hankinnan arvo on merkittävä päätökseen tai hyväksymisasiakirjaan.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan pelastuslautakunta hyväksyy rajat ja perusteet, joiden mukaan viranhaltija voi päättää seuraavista:

- Hankinnoista, lukuun ottamatta osakkeita.
Kansallisen kynnysarvon ylittävän hankinnan tekeminen on julkisen vallan käyttöä eikä tällaista valtuutta voi delegoida muulle kuin viranhaltijalle.

- Maa-alueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään 10 vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

- Kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa huonetilojen vuokralle ottamisesta.

- Kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa pelastuslaitoksen hallinnassa olevan kaupungin irtaimen omaisuuden luovuttamisesta.

Helsingin kaupungin taloussäännön mukaan hankintavaltuuksia ei voida siirtää työsuhteessa olevalle.
Pelastuskomentaja voi päättää erikseen työntekijöiden oikeudesta tehdä hankintoja viranhaltijan vastuulla.

Sovelletut säännökset

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 11 §

Helsingin kaupungin taloussääntö 28 §

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 13.01.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

pelastuskomentaja
Jani Pitkänen

Lisätietojen antaja

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi