Hankinta, suun terveydenhuollon kiireetön hoito, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-000061
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 16 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suorahankinta suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnan kilpailutuksen ajaksi

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

A. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hankkia hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 4 kohdan perusteella suorahankintana suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluja Spider Med Oy:ltä enintään 31.12.2022 saakka.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on laskettu 10 kuukauden ajaksi ja on noin 2,2 miljoonaa euroa (alv 0 %).

B. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavan sopimuksen

- päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.

Hyväksyessään esityksen lautakunta toteaa, että suorahankinnan tarve johtuu Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n kanssa tehdyn hankintasopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä. Lautakunta katsoo, että sosiaali- ja terveystoimialan tulee perusteellisesti selvittää mahdollisuudet ryhtyä toimiin Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ta kohtaan sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä johtuen ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin.

Käsittely

Nuorisoneuvoston edustaja Jimi Joutsio poistui kokouksesta kesken asian käsittelyn.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Teen vastaehdotuksen siten, että suorahankinta tehdään KotiHammas Oy:ltä ja Med Group Oy:ltä, ja muutoin päätösehdotuksen mukaan.

Jäsen Laura Korpisen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 2:
Jäsen Pentti Arajärvi: Hyväksyessään esityksen lautakunta toteaa, että suorahankinnan tarve johtuu Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n kanssa tehdyn hankintasopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä. Lautakunta katsoo, että sosiaali- ja terveystoimialan tulee perusteellisesti selvittää mahdollisuudet ryhtyä toimiin Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ta kohtaan sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä johtuen ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin.

Kannattaja: puheenjohtaja Daniel Sazonov

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Pentti Arajärven vastaehdotuksen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

A. Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hankkia hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 4 kohdan perusteella suorahankintana suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluja Spider Med Oy:ltä enintään 31.12.2022 saakka.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on laskettu 10 kuukauden ajaksi ja on noin 2,2 miljoonaa euroa (alv 0 %).

B. Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavan sopimuksen

- päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.

Sulje

Taustaa

Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta kilpailutettiin keväällä 2021.

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 25.5.2021 § 106 hankintaa koskeneet periaatteet ja ehdot. Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja teki hankinnasta hankintapäätöksen 16.7.2021 § 41. Valituksi tullut palveluntuottaja Mehiläinen Terveyspalvelut Oy ja Helsingin kaupunki ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan sopimuksen 18.10.2021.

Sopimuskausi alkoi 1.10.2021 ja sopimuksenmukainen palveluntuotanto alkoi 25.10.2021. Perussopimuskausi oli pituudeltaan kolme vuotta ja sopimukseen sisältyi mahdollisuus yhden vuoden mittaiseen optiokauteen.

Palveluntuotannossa ilmenneet ongelmat

Palveluntuottajalla oli sopimuskauden alusta saakka ongelmia sopimuksenmukaisen palvelun tuottamisessa. Ongelmia oli erityisesti henkilökunnan saatavuudessa ja tästä johtuen palveluntuotantoa ei saatu sopimuksenmukaiselle tasolle. Suun terveydenhuolto on tehnyt palveluntuottajalle reklamaation 24.11.2021. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy, suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat pitäneet sopimuksen jatkamisen edellytyksiin liittyvän kokouksen 1.12.2021. Kokouksessa Mehiläinen Terveyspalvelut Oy totesi, että henkilökunnan rekrytointiin liittyvät haasteet olivat osoittautuneet odotettua suuremmiksi ja heidän näkemyksensä mukaan heillä ei ollut edellytyksiä sopimuksenmukaisen palvelun tuottamiseen. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy esitti tahtotilanaan sopimuksen päättämistä.

Ongelmat palveluntuotannossa kohdistuvat asiakkaisiin ja kasvattavat hoitovelkaa. Suun terveydenhuollon näkemys oli yhteneväinen palveluntuottajan näkemyksen kanssa siitä, että edellytyksiä sopimuksenmukaisen palveluntuotannon jatkumiseen ei ollut.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti sopimuksen irtisanomisesta 9.12.2021 § 94. Sopimuksenmukaisen palvelun tuottaminen päättyi 31.1.2022.

Suorahankinnan peruste

Suorahankinnassa hankintayksikkö neuvottelee valitsemiensa toimittajien kanssa hankintasopimuksen ehdoista julkaisematta etukäteen hankintailmoitusta.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 40 § 2 momentin 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Hankintayksikkö katsoo, että suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnassa sopimuskauden aikana ilmenneet ongelmat ja niistä johtunut sopimuksen irtisanominen ovat katsottavissa ennalta arvaamattomaksi syyksi, johon ei ole voitu varautua. Suun terveydenhuollon palvelujen turvaaminen valmisteilla olevan kilpailutuksen valmistumisen ja sopimuksen voimaantuloon saakka on äärimmäisen tärkeää palvelujen saatavuuden turvaamiseksi.

Hintatiedustelu

Hankintayksikkö on 14.12.2021 tiedustelut kiireettömän hoidon palveluhankinnan tarjouskilpailuun osallistuneilta tarjoajilta mahdollisuutta tuottaa suun terveydenhuollolle palvelua määräaikaisesti suorahankintana uuden kilpailutuksen valmistelun ja toteutuksen aikana. Tiedustelussa pyydettiin ilmoittamaan palvelun hinta ja tarjottavien resurssien määrä.

Suorahankinnan kohde ja sisältö ovat pääosin samat kuin irtisanotun hankinnan. Henkilökunnan työkokemukseen ja kielitaitoon liittyvät vaatimukset poistettiin.

Määräaikaan 3.1.2022 mennessä vastauksensa suorahankintaa koskevaan tiedusteluun jättivät:

- Coronaria Hammaslääkärit Oy (FI29089109)
- KotiHammas Oy (2547260-2)
- Med Group (2080120-0)
- Mehiläinen Oy (FI19275565)
- Spider Med Oy (3155019-5)
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4).

Palveluntuottajan valinta

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat arvioineet tiedusteluun saatuja vastauksia. Hankintayksikkö arvioi tarjoajilta saadut hinnat ja palveluntuottajien resurssin tuottaa palvelua. Arvioinnin perusteella hankintayksikkö kävi alustavan neuvottelun Spider Med Oy:n kanssa 11.1.2022. Tarkentava neuvottelu palveluntuotantoon liittyvistä seikoista pidettiin 14.1.2022. Käytyjen neuvottelujen perusteella muodostui käsitys siitä, että Spider Med Oy:n kyvykkyys (toimintamalli, henkilöstöresurssit ja toimitusvarmuus) on sellainen, että palveluntuottaja pystyy tuottamaan laadukkaan palvelun suun terveydenhuollon edellyttämällä tavalla ja tarvitsemalla volyymillä.

Suun terveydenhuollon johtotiimi päätyi esittämään Spider Med Oy:n valintaa palveluntuottajaksi uuden hankinnan valmistelun ja kilpailutuksen ajaksi. Spider Med Oy tarjosi kahdeksan hammaslääkäri-hoitaja-työparia ja kuusi suuhygienistiä sekä mahdollisuuden laajentaa palvelua tarvittaessa. Spider Med Oy tarjosi palveluntuotantoon suurimman volyymin ja sillä on tarvittavat resurssit käytössä siten, että palveluntuotanto voitaneen aloittaa 28.2.2022. Koko Spider Med Oy:n tarjoama volyymi on välttämätön Helsingin suun terveydenhuollolle, jotta se pystyy vastaamaan asiakkaiden ja väestön suun terveydenhuollon palvelujen turvaamisesta.

Uusi kilpailutus

Suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö ovat ryhtyneet valmistelemaan kiireettömän hoidon palveluhankintaa.

Valmisteltavan kilpailutuksen ehdot ja periaatteet on tarkoitus tuoda sosiaali- ja terveyslautakuntaan päätettäväksi keväällä 2022.

Väliaikainen sopimus

Tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan palveluntuottajan kanssa solmitaan väliaikainen sopimus. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun palveluntuottaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi ja kun suorahankinnasta julkaistavaan, julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 60 § 2 momentin 2 kohdan mukainen suorahankintailmoitus on julkaistu ja valitusaika siihen on päättynyt.

Sopimuskauden on suunniteltu olevan 28.2.–30.10.2022. Sopimuskautta voidaan tarvittaessa jatkaa yhdessä palveluntuottajan kanssa neuvotellen enintään 31.12.2022 saakka. Tulevan kilpailutettavan hankinnan sopimuskauden aloitusajankohta huomioidaan sopimuksen jatkamisessa.

Sopimuksenmukaisen palvelun tuottaminen voi kuitenkin alkaa vasta, kun henkilökunnan pätevyyteen liittyvät vaatimukset on tarkastettu ja palveluntuottaja on saanut tähän palveluntuotantoon tarvittavat luvat.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 18.1.2022 § 7 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 2,2 miljoonaa euroa, mikä ylittää viranhaltijoiden hankintavaltuudet. Hankinnasta päättää siten sosiaali- ja terveyslautakunta.

Lautakunnan terveys- ja päihdepalvelujen johtajalle vahvistama hankintaraja on enintään 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan allekirjoittamaan sopimuksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 03.02.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 13, 16 (B.), 17, 18 ja 20 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 16 § (A.).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi