Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, kotihoidon tukipalvelujen kauppapalvelu, asiakasmaksut
Kauppapalvelun asiakasmaksut
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että Mehiläinen Ateriaali Oy:n järjestämän kauppapalvelun asiakasmaksut määräytyvät 1.3.2022 alkaen seuraavasti:
• Toimitusmaksu: 9,73 euroa/toimitus
• Lisähinta pikatilauksesta: 9,72 euroa/toimitus.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa ja lainsäädäntö
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (743/1992) säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.
Asiakasmaksulain 12 §:n mukaan, jos kunta tai kuntayhtymä järjestää palveluja sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta annetun lain (733/1992) 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetulla tavalla ostopalveluna, palvelun käyttäjältä on perittävä samat maksut ja korvaukset kuin kunnan tai kuntayhtymän itse järjestämistä vastaavista palveluista. Helsingin kaupunki ei tuota kauppapalvelua.
Helsingin kaupunki järjestää kauppapalvelua ostopalveluna. Palveluntuottajana on Mehiläinen Ateriaali Oy.
Asiakasmaksulain 2 §:n mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Asiakasmaksulain 10 h §:n mukaan tukipalveluista voidaan periä kohtuullinen maksu asiakkaalta, mutta lainsäädäntö ei määritele tukipalveluille tarkempia asiakasmaksuja. Maksu ei kuitenkaan saa ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Kauppapalvelu on sosiaalihuollon tukipalvelu. Helsingin kaupunki järjestää kauppapalvelua säännöllisen kotihoidon asiakkaille sekä yksittäisille kotona asuville asiakkaille, joilla ei ole säännöllisen huolenpidon tarvetta.
Kauppapalvelu koostuu asiakkaiden tilaamista tuotteista ja toimituksista asiakkaiden koteihin. Tukipalveluna perittävä asiakasmaksu muodostuu tuotteiden toimitusmaksusta. Tuotteet asiakas maksaa erikseen ja tuotteiden hinnat riippuvat kulloinkin voimassa olevasta kaupan hinnastosta.
Pikatilauksen lisähinta peritään, jos tilaus tehdään samana päivänä. Pikatilaus tulee kyseeseen silloin, kun asiakas kotiutuu sairaalasta tai on kyseessä uuden asiakkaan äkillinen tarve saada kauppapalvelu.
Hankintapäätöksen (19.12.2019 § 65) kauppapalvelujen hankinnasta on tehnyt Helsingin kaupungin sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja, joka päätti Mehiläinen Ateriaali Oy:n 3 prosentin hinnankorotuksesta sopimusehtojen mukaisesti. Hankintasopimuksen mukaisesti hintoja voidaan tarkastaa sopimuksen voimassaoloaikana. Sopimuksen mukaisesti hinnantarkastukseen on esitettävä yksilöity selvitys niistä muutoksista, joita kustannusrakenteessa on palvelutuotantoon vaikuttavasti tapahtunut. Sopimuksen mukaisesti hintoja tarkistetaan vain lainsäädännön, viranomaispäätösten, työehtosopimuksen tai muun palvelun tuottamiskustannuksiin vaikuttavan olennaisen muutoksen perusteella. Hinnoissa on ilman tilaajan vaatimusta ja hinnantarkastusaikataulua soveltamatta huomioitava myös kustannusten lasku.
Esitetyt muutokset
Hankintapäätöksen perusteella solmitussa hankintasopimuksessa sovitut toimitushinnat ovat asiakkailta perittäviä maksuja. Asiakasmaksun nousu koskee noin 1 500 asiakasta. Toimitusmaksu nousee 9,45 eurosta 9,73 euroon ja lisähinta pikatilauksesta 9,44 eurosta 9,72 euroon.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Päätös tullut nähtäväksi 03.02.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030