Vahingonkorvaus, esinevahinko, 13.1.2022, Staffansbyn ala-aste,

HEL 2022-000865
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 32
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Skadeståndsyrkande gällande glasögon som gått sönder

Hallintopäällikkö

Beslut

Förvaltningschefen beslutade att avslå det skadeståndsyrkande som ********** (nedan den sökande) har lämnat in med anledning av att en elevs glasögon har gått sönder.

Beslutsmotivering

I skadeståndsyrkandet, som inkom 21.1.2022 till Helsingfors stads registratorskontor, har den sökande (vårdnadshavaren) framställt ett yrkande om ett skadestånd på 64,75 euro för elevens glasögon, som gått sönder inom den grundläggande utbildningen. Bifogat till skadeståndsyrkandet fanns en glasögonaffärs uppskattning av kostnaden för reparation av den vänstra linsen. Två andra elever hade knuffat varandra och eleven ifråga hade hamnat under när den ena eleven föll, varvid glasögonen hade gått sönder.

I den utredning som grundskolan ifråga har givit har man bekräftat det som den sökande har uppgivit, det vill säga det händelseförlopp som ledde till att skadan uppstod på en rast. Två lärare och en assistent har ansvarat för övervakningen under rasten på ett sätt som framgår närmare av utredningen.

För att skadeståndsskyldighet ska föreligga krävs en ansvarsgrund. I annat fall ska den skadelidande stå för skadan.

Enligt 2 kap. 1 § 1 mom. i skadeståndslagen ska den som uppsåtligen eller av vållande förorsakar annan skada ersätta den. Enligt 3 kap. 1 § 1 mom. i skadeståndslagen är arbetsgivare skyldig att ersätta skada, som arbetstagare förorsakar genom fel eller försummelse i arbetet. Enligt 2 mom. i samma paragraf gäller det som sagts om arbetsgivares ansvar också ett offentligt samfund, när skada genom fel eller försummelse förorsakats av sådant samfunds arbetstagare eller av person i tjänste- eller därmed jämförligt anställningsförhållande till samfundet i verksamhet, som ej bör anses innefatta myndighetsutövning.

Av den utredning som mottagits framkommer det inte att skadan skulle ha uppstått på grund av ett fel eller av en försummelse i arbetet som en tjänsteinnehavare eller en arbetstagare vid Helsingfors stads fostrans- och utbildningssektor gjort sig skyldig till. Övervakningen av eleverna under rasten har förverkligats på riktigt sätt och skadan kunde inte ha förhindrats under övervakningen. Fostrans- och utbildningssektorn är inte skadeståndsskyldig i det beskrivna fallet enligt skadeståndslagen.

Päätös tullut nähtäväksi 11.02.2022

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Sulje

Lisätietojen antaja

Jaana Iivonen, lakimies, telefon: 09 31015036

jaana.iivonen@hel.fi

Päättäjä

Marko Enberg
hallintopäällikkö