Vahingonkorvaus, autovaurio 18.2.2022, Taulutie 10-17, Uudentuvantie 13, Koulutuvantie 8-12

HEL 2022-002694
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 103

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 21.2.2022 esittänyt kaupungille toistaiseksi määrittelemättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksessa hakija kertoo, että hänen ajoneuvonsa olisi vaurioitunut kolmessa erillisessä vahinkotilanteessa saman viikon aikana (14.2. - 20.2.2022). Vahinkopaikat sijaitsivat Taulutiellä, Uudentuvantiellä ja Koulutuvantiellä. Hakijan mukaan vahinkoaikoina oli 14.2.2022 klo 8.25, 15.2.2022 klo 16.17 ja 18.2.2022 klo 7.55. Vaatimuksen mukaan ajorata oli ollut jäinen ja luminen. Hakijan mukaan hänen ajoneuvonsa etupuskuri naarmuuntui jääkuopan reunan takia ja ajoneuvon pohja on osunut tiellä olevaan polanteeseen eli lumen ja jään takia autoradoille muodostuviin uriin ja niiden väliin tamppautuneeseen jääharjanteeseen.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Kaikki kolme vahinkopaikkakatua ovat vähäliikenteisiä tonttikatuja ja ne kuuluvat hoitoluokkaan III.

III-luokan ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. III-luokan ajoradan aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 7 cm ja sohjon osalta 5 cm. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on arkisin kolme vuorokautta. Viikonloppuisin kunnossapitotöitä ei tarvitse aloittaa. Poikkeuksellinen säätila otetaan huomioon olosuhteiden sallimalla kohtuullisella tavalla. Ensin hoidetaan liikenteellisesti keskeiset alueet. Jatkuvan lumisateen aikana I- ja II-luokan ajoradat on pidettävä kulkukelpoisina.

Ilmatieteenlaitoksen Kumpulan säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan lumensyvyydeksi on mitattu ajalla 14.2. - 18.2.2022 olevan välillä 39 - 48 cm. Lumen määrä on muutamasta lumisateesta huolimatta vähentynyt koko viikon ajan ja korkeimmat lumen syvyydet mitattiin alkuviikosta kun taas loppuviikosta lumen syvyys oli laskenut. Uutta lunta satoi kuitenkin melkein koko viikon: vedeksi muutettuna 14.2. satoi 9,1 mm, 15.2. 8,6 mm, 16.2. 9,2 mm ja 17.2. 19,3 mm. Ilmatieteen laitoksen mukaan yli 4,5 mm vuorokausisademäärä pidetään runsaana sateena. Ilmatieteen laitos varoitti 17.2. lumipyrystä ja siitä seuraavasta huonosta ajokelistä. Lumensyvyys Kumpulan mittausasemalla vahinkohetkinä oli 14.2. 45 cm, 15.2. 41 cm ja 18.2. 40 cm.

Ilmatieteenlaitoksen Kumpulan säähavaintoaseman mukaan lämpötila on vahinkoviikolla sahannut nollan molemmin puolin ollen matalimmillaan -2,1 °C ja korkeimmillaan 2,8 °C. Ensimmäisenä vahinkohetkenä 14.2. klo 8.25 ilman lämpötila oli 0,9 °C, toisena vahinkohetkenä 15.2. klo 16.17 lämpötila oli myös 0,9 °C ja viimeisenä vahinkohetkenä 18.2. klo 7.55 lämpötila oli 0,7 °C.

Helmikuu 2022 oli poikkeuksellisen sateinen ja lämpötila sahasi pitkin kuukautta 0 °C molemmin puolin. Tällaiset keli- ja sääolosuhteet tekivät katujen kunnossapidosta erityisen haastavaa. Tässä tilanteessa kunnossapidossa asetettiin etusijalla vilkasliikenteisimmät ajoväylät ja niiden kunnossapito.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikat on hiekoitettu 10.2.2022 sekä ensimmäisenä vahinkoaamuna 14.2.2022 klo 10.00 aikaan. Selvityksen mukaan tarve polanteiden poistamiselle on havaittu 17.2.2022 ja sen jälkeen alueen kunnossapidosta vastaava on aloittanut alueella polanteiden poiston sekä lumiajon. III-luokan ajoradat hoidetaan vasta I- ja II-luokan ajoratojen jälkeen. Selvityksessä huomautettiin, että vahinkoajankohtana lämpötilan jatkuva vaihtelu pakkasen ja plussan välillä oli haastavaa katujen kunnossapidon kannalta.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista. Jatkuvan lumisateen aikana I- ja II-luokan ajoradat on pidettävä kulkukelpoisina. Vahinkopaikalla on tehty kunnossapitotoimenpiteitä vahinkoviikolla ja sitä edeltävällä viikolla. Ajoradalla on tästä huolimatta voinut olla polannetta, mutta koska vahinkopaikka sijaitsee III-luokan ajoradalla, jonka liikenteellinen merkitys ja liikenteen määrä ei ole merkittävä, hoidetaan kyseinen ajorata tiehöylällä vasta I- ja II-luokan ajoratojen jälkeen.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään
varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004, s .16).

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Valtakunnallisesti on tiedotettu vallitsevan lumitilanteen vaikeuttavan liikennettä. Ajoväylällä on suoritettu kunnossapitotoimenpiteitä vahinkoja edeltävällä viikolla sekä 14.2. ja polanteiden poistaminen oli aloitettu alueella vahinkojen tapahtumisaikaan. Lisäksi helmikuussa on ollut poikkeuksellisen haasteelliset keliolosuhteet teiden kunnossapidolle. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Päätös tullut nähtäväksi 31.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jenni Hunnakko, valmistelija, puhelin: 09 310 52182

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö