Tarkastuslautakunnan arviointisuunnitelma ja arviointikertomus 2022
- Helsingin kaupunginvaltuusto 20/13.12.2023
- Tarkastuslautakunta 13/12.12.2023
- Helsingin kaupunginhallitus 42/27.11.2023
- Helsingin kaupunginvaltuusto 11/21.06.2023
- Tarkastuslautakunta 9/30.05.2023
- Kaupunkiympäristölautakunta 17/23.05.2023
- Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 9/23.05.2023
- Kasvatus- ja koulutuslautakunta 7/23.05.2023
- Helsingin kaupunginhallitus 18/22.05.2023
- Kaupunkiympäristölautakunta 16/16.05.2023
- Helsingin kaupunginhallitus 17/15.05.2023
- Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta 6/15.05.2023
- Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara) 6/11.05.2023
- Kasvatus- ja koulutuslautakunta 6/02.05.2023
- Tarkastuslautakunta 7/18.04.2023
- Tarkastuslautakunta 6/11.04.2023
- Tarkastuslautakunta 10/13.09.2022
- Tarkastuslautakunta 8/10.05.2022
Vuoden 2022 arviointikertomuksen ja tilintarkastuskertomuksen käsittely sekä vastuuvapaus vuodelta 2022
Päätös
Kaupunginvaltuusto
- merkitsi tiedoksi tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen vuodelta 2022 ja siitä saadut kaupunginhallituksen sekä asianomaisten lautakuntien lausunnot
- kehotti kaupunginhallitusta antamaan joulukuun 2023 loppuun mennessä valtuustolle selvityksen siitä, mihin toimenpiteisiin toiminnasta vastaavat henkilöt ja tilivelvolliset ovat ryhtyneet arviointikertomuksen johdosta
- merkitsi tiedoksi tilintarkastuskertomuksen 2022
- hyväksyi tilintarkastuskertomuksessa esitetyn perusteella tilinpäätöksen
- myönsi tilintarkastuskertomuksessa tilinpäätöksen hyväksyttävyydestä esitetyn perusteella vastuuvapauden tilikaudelta 2022 kaupungin hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille.
Käsittely
Kaupunginvaltuusto hyväksyi puheenjohtajan ehdotuksesta käsittelyjärjestyksen, jonka mukaisesti esityslistan asiakohdat 4 ja 5 käsitellään yhdessä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kuntalain (410/2015) 121 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Lautakunnan tulee antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomus,
jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus tulee käsitellä valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä.
Helsingin kaupungin vuoden 2022 tilinpäätös on valtuuston käsittelyssä 21.6.2023. Samassa kokouksessa käsiteltävänä ovat kaupungin tilintarkastajan laatima tilintarkastuskertomus vuodelta 2022 ja tarkastuslautakunnan arviointikertomus sekä arviointikertomuksesta hankitut kaupunginhallituksen ja lautakuntien lausunnot. Lisäksi valtuusto päättää kokouksessa tarkastuslautakunnan ehdotuksen perusteella vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille tilikaudelta 2022.
Arviointikertomus
Tarkastuslautakunnan kaksi toimikuntaa ovat valmistelleet yhteistyössä tarkastusviraston kanssa vuoden 2022 arviointisuunnitelmaan sisältyneistä arviointiaiheista arviointikertomuksen, jonka lautakunta hyväksyi 18.4.2023. Arviointikertomus on esityslistan liitteenä.
Tarkastuslautakunta on Helsingin kaupungin hallintosäännön 21 luvun 2 §:n mukaisesti pyytänyt arviointikertomuksesta 19.5.2023 mennessä lausunnot kaupunginhallitukselta ja asianomaisilta lautakunnilta. Lausunnot ovat esityslistan liitteenä.
Lisäksi tarkastuslautakunta esittää, että kaupunginvaltuusto kehottaa kaupunginhallitusta antamaan valtuustolle joulukuun loppuun mennessä selvityksen siitä, mihin toimenpiteisiin toiminnasta vastaavat henkilöt ja tilivelvolliset ovat ryhtyneet arviointikertomuksen johdosta. Menettely vastaa kuntalain 121 §:n säädöstä, jonka mukaan kaupunginhallituksen tulee antaa valtuustolle lausunto toimenpiteistä, joihin arviointikertomus on antanut aihetta.
Tilintarkastuskertomus
Kuntalain mukaan tilintarkastajan on tarkastettava, onko kunnan hallintoa hoidettu lain ja valtuuston päätösten mukaisesti, antavatko tilinpäätös ja siihen kuuluva konsernitilinpäätös tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti oikean ja riittävän kuvan kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta ja toiminnasta sekä ovatko valtionosuuksien perusteista annetut tiedot oikeita. Lisäksi tilintarkastajan on tarkastettava, onko kunnan sisäinen valvonta ja riskienhallinta sekä konsernivalvonta järjestetty asianmukaisesti.
Helsingin kaupungin tilintarkastaja, KPMG Oy Ab, on antanut tarkastuslautakunnalle kaupunginvaltuustolle osoitetun, vastuunalaisen tilintarkastajan, JHT, KHT Jorma Nurkkalan 28.4.2023 allekirjoittaman tilintarkastuskertomuksen tilikaudelta 2022. Kertomus on muuten vakiomuotoinen, mutta se sisältää sisäiseen valvontaan liittyvän lisätiedon koskien uuden palkanmaksujärjestelmän käyttöönoton ongelmia. Tilintarkastuskertomus on esityslistan liitteenä.
Tilintarkastaja on selostanut kertomusta tarkastuslautakunnalle kokouksessa 9.5.2023 ja esittää kertomuksessaan tilinpäätöksen hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille tarkastamaltaan tilikaudelta. Kuntalain 125 §:n mukaan tilivelvollisia ovat toimielinten jäsenet ja toimielinten tehtäväalueen johtavat viranhaltijat. Kaupunginvaltuusto hyväksyi luettelon Helsingin kaupungin tilivelvollisista kokouksessa 22.9.2021.
Tarkastuslautakunta on syksystä 2022 saakka seurannut henkilöstö- ja palkkahallintojärjestelmä Sarastian käyttöönottoa ja kerännyt siihen liittyvää tietoa kuulemalla asianosaisia vastuuhenkilöitä kokouksissaan. Kuultavina ovat olleet muun muassa pormestari, kansliapäällikkö, henkilöstöpolitiikan johtaja, digitalisaatiojohtaja, Talpan hallintopäällikkö, vakauttamishankkeen johtaja, kaupungin henkilöstöjärjestöjen edustajia ja Sarastian toimitusjohtaja. Lisäksi käytettävissä ovat olleet Valor Partners Oy:n laatima selvitys, muuta asiakirja-aineistoa ja tarkastusviraston suorittamat henkilöstöjohtajan ja digitalisaatiojohtajan haastattelut. Tarkastuslautakunta yhtyy tilintarkastajan näkemykseen siitä, että uuden palkanmaksujärjestelmän käyttöönoton osalta sisäinen valvonta on ollut puutteellista. Lautakunta toteaa lisäksi, että järjestelmän käyttöönotto on epäonnistunut ja sen seurauksena kaupungin maine työnantajana on merkittävästi heikentynyt. Tarkastuslautakunnan käytössä olevien tietojen mukaan Sarastian käyttöönotossa ei ole toimittu lain tai valtuuston päätöksen vastaisesti eikä siihen liity muuta sellaista seikkaa, jonka perusteella vastuuvapaus tilivelvollisille tulisi jättää myöntämättä. Tätä näkemystä tukevat myös tilintarkastajan havainnot ja esitys myöntää vastuuvapaus tilivelvollisille. Järjestelmän käyttöönottoa ja siihen liittyviä tarkastuslautakunnan havaintoja on käsitelty tarkemmin tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa 2022.
Tilintarkastaja on antanut kertomuksensa lisäksi 27.4.2023 päivätyn yhteenvetoraportin vuoden 2022 tilintarkastuksesta, joka on lähetetty tarkastusvirastosta tilintarkastajan pyynnöstä muun muassa kaupungin johdolle, toimialojen johdolle sekä hallinto- ja talouspäälliköille. Tilintarkastaja on selostanut yhteenvetoraporttiaan tarkastuslautakunnalle kokouksessa 9.5.2023. Yhteenvetoraportti on esityslistan liitteenä.
Tarkastuslautakunta 30.05.2023 § 54
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että tämä päättäisi:
- | merkitä tiedoksi tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen vuodelta 2022 ja siitä saadut kaupunginhallituksen sekä asianomaisten lautakuntien lausunnot, |
- | kehottaa kaupunginhallitusta antamaan joulukuun 2023 loppuun mennessä valtuustolle selvityksen siitä, mihin toimenpiteisiin toiminnasta vastaavat henkilöt ja tilivelvolliset ovat ryhtyneet arviointikertomuksen johdosta, |
- | merkitä tiedoksi tilintarkastuskertomuksen 2022, |
- | hyväksyä tilintarkastuskertomuksessa esitetyn perusteella tilinpäätöksen ja |
- | myöntää tilintarkastuskertomuksessa tilinpäätöksen hyväksyttävyydestä esitetyn perusteella vastuuvapauden tilikaudelta 2022 kaupungin hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille. |
18.04.2023 Ehdotuksen mukaan
11.04.2023 Ehdotuksen mukaan
13.09.2022 Ehdotuksen mukaan
10.05.2022 Ehdotuksen mukaan
16.05.2023 Pöydälle
23.05.2023 Ehdotuksen mukaan
23.05.2023 Ehdotuksen mukaan
15.05.2023 Pöydälle
15.05.2023 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
11.05.2023 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Minna Tiili, arviointipäällikkö, puhelin: +358931036545
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
Päätös tullut nähtäväksi 28.06.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 157, 158, 160 (Kohdat 1 - 3), 162 (Kohta 1), 163, 164, 168, 169 ja 170 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 159, 160 (Kohdat 4 - 5), 161, 162 (Kohdat 2 - 3), 165 ja 166 §:t.
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu
sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Minna Tiili, arviointipäällikkö, puhelin: +358931036545
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580