Sääntökirja, palveluseteli, vammaisten henkilökohtainen apu
Sääntökirja vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelille
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja hyväksyi liitteenä olevan sääntökirjan vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelille. Sääntökirja on voimassa 1.8.2022 alkaen.
Tämä päätös korvaa 1.8.2022 lukien toimialajohtajan päätöksen 19.12.2019 § 202 Vammaispalvelut, henkilökohtainen apu -sääntökirjan osalta.
Päätöksen perustelut
Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 1.10.2013 § 319, että henkilökohtaisen avun palveluseteli vakinaistetaan yhdeksi henkilökohtaisen avun järjestämistavaksi 1.1.2014 alkaen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti 26.4.2022 § 82 seuraavat vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvonlisäverottomat arvot 1.8.2022 alkaen:
ajankohta | euroa/tunti |
maanantai–perjantai kello 6–18 | 23 |
maanantai–perjantai kello 18–21 | 25 |
maanantai–perjantai kello 21–24 | 28 |
maanantai–perjantai kello 24–06 | 28 |
lauantai kello 06–18 | 26 |
lauantai kello 18–20 | 29 |
lauantai kello 20–24 | 45 |
lauantai kello 24–06 | 28 |
sunnuntai ja pyhät kello 06–18 | 39 |
sunnuntai ja pyhät kello 18–21 | 41,50 |
sunnuntai ja pyhät kello 21–24 | 45 |
sunnuntai ja pyhät kello 24–06 | 45 |
Sääntökirja on asiakirja, jolla kunta (Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala) asettaa palveluntuottajille palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit. Kunta velvoittaa palveluntuottajaa noudattamaan sääntökirjan määräyksiä. Yksityinen palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä hankittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajaksi.
Palvelusetelin sääntökirja on ollut tarpeen päivittää siitä kertyneiden käyttökokemusten perusteella. Sääntökirjaan on päivitetty erityisesti asiakkaan asemaa sekä palvelusetelin laskutusta selkiyttäviä kohtia, kuten peruutuskäytäntöjä, sijaiskäytäntöjä ja minimilaskutusaikaa.
Palvelusetelin arvon määrittelyssä on huomioitu palvelun tuottamiseen vaikuttavat kustannukset kaikkina vuorokauden ja kellon aikoina ja sitä kautta myös henkilökohtaisten avustajien työehdot. Palvelusetelin arvon muutoksella halutaan mahdollistaa se, että asiakas saa aina palvelua itse tarvitsemanaan aikana.
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.
Päätös tullut nähtäväksi 05.05.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Anu Purhonen, vs. ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859