Sääntökirja, palveluseteli, vammaisten henkilökohtainen apu

HEL 2022-006215
Ärendet har nyare handläggningar
§ 83
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sääntökirja vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelille

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja hyväksyi liitteenä olevan sääntökirjan vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelille. Sääntökirja on voimassa 1.8.2022 alkaen.

Tämä päätös korvaa 1.8.2022 lukien toimialajohtajan päätöksen 19.12.2019 § 202 Vammaispalvelut, henkilökohtainen apu -sääntökirjan osalta.

Päätöksen perustelut

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 1.10.2013 § 319, että henkilökohtaisen avun palveluseteli vakinaistetaan yhdeksi henkilökohtaisen avun järjestämistavaksi 1.1.2014 alkaen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti 26.4.2022 § 82 seuraavat vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvonlisäverottomat arvot 1.8.2022 alkaen:

ajankohta
euroa/tunti
maanantai–perjantai kello 6–18
23
maanantai–perjantai kello 18–21
25
maanantai–perjantai kello 21–24
28
maanantai–perjantai kello 24–06
28
lauantai kello 06–18
26
lauantai kello 18–20
29
lauantai kello 20–24
45
lauantai kello 24–06
28
sunnuntai ja pyhät kello 06–18
39
sunnuntai ja pyhät kello 18–21
41,50
sunnuntai ja pyhät kello 21–24
45
sunnuntai ja pyhät kello 24–06
45
 

Sääntökirja on asiakirja, jolla kunta (Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala) asettaa palveluntuottajille palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit. Kunta velvoittaa palveluntuottajaa noudattamaan sääntökirjan määräyksiä. Yksityinen palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä hankittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajaksi.

Palvelusetelin sääntökirja on ollut tarpeen päivittää siitä kertyneiden käyttökokemusten perusteella. Sääntökirjaan on päivitetty erityisesti asiakkaan asemaa sekä palvelusetelin laskutusta selkiyttäviä kohtia, kuten peruutuskäytäntöjä, sijaiskäytäntöjä ja minimilaskutusaikaa.

Palvelusetelin arvon määrittelyssä on huomioitu palvelun tuottamiseen vaikuttavat kustannukset kaikkina vuorokauden ja kellon aikoina ja sitä kautta myös henkilökohtaisten avustajien työehdot. Palvelusetelin arvon muutoksella halutaan mahdollistaa se, että asiakas saa aina palvelua itse tarvitsemanaan aikana.

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.

Detta beslut publicerades 05.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anu Purhonen, vs. ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859

anu.purhonen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja