Hankinta, ruoka- ja puhtauspalvelut ajalle 1.1.2023 - 31.12.2025, Alue 2, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2022-006306
Asialla on uudempia käsittelyjä
21. / 247 §

Alueen 2 ruoka- ja puhtauspalveluiden hankinta 1.1.2023 – 31.12.2025

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että alue 2:n ruoka- ja puhtauspalvelut ajalle 1.1.2023 - 31.12.2025 hankitaan seuraavilta palveluntuottajilta:

Ryhmä 1: Compass Group Finland Oy

Ryhmä 2: Compass Group Finland Oy

Ryhmä 3: Ei valintaa

Ryhmä 4: Ei valintaa

Ryhmä 5: Palmia Oy

Ryhmä 6: Palmia Oy

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti keskeyttää hankinnan ryhmien 3 ja 4 osalta, koska ryhmiin ei saatu tarjouskilpailussa tarjouksia.

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja päättämään optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.

Hankinnan ennakoitu arvo optiot mukaan luettuna on noin 19 miljoonaa euroa alv. 0 %.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on kilpailuttanut valtuustoon päätöksen 2014 § 332 sekä kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätösten 2021 § 391 ja 2021 § 389 mukaisesti ruoka- ja puhtauspalveluiden hankinnan alueelle 2 (kori 6) aikavälille 1.1.2023 - 31.12.2025. Hankinnassa on mahdollisuus enintään 17 kuukauden mittaiselle optiokaudelle.

Kilpailutus perustuu 21.05.2022 päivättyyn, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tarjouspyyntöön HEL2022-006306 / Ruoka- ja puhtauspalveluiden hankinta ajalle 1.1.2023 - 31.12.2025 (alue 2).

Tarjouskilpailun kulku

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 21.05.2022 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi sekä TED-sivustolla.

Kilpailutettavat kohteet esiteltiin palveluntarjoajille ajalla 6.6.2022 - 15.06.2022. Tarjouksen jättäminen ei edellyttänyt kohteisiin tutustumista. Tarjoajille varattiin mahdollisuus kysyä kysymyksiä 23.06.2022 asti.

Tarjouspyyntöä muokattiin 29.06. lisätietokysymysten perusteella ilmenneiden puutteiden osalta seuraavin kohdin;

Liitteessä ”Hintaliite 10.10.1 ruoka ja siivous ryhmä 1” korjattiin excel taulukossa ollut laskentakaava kuntoon,

Liitteessä ”Hintaliite 10.10.4 ruoka ja siivous ryhmä 4.” korjattiin excel taulukossa ollut laskentakaava kuntoon,

Sopimusluonnoksen kohtaa 12 muokattiin siltä osin, että kohdan viimeisestä kappaleesta ”Muilta osin sovelletaan JYSE 2014 Palvelut -ehtojen lukua 9 lukuun ottamatta kohtaa 9.9.” jätettiin pois osa ”lukuun ottamatta kohtaa 9.9.”

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 5.8.2022. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät kaksi (2) tarjoajaa: Compass Group Finland Oy (0873697-9) sekä Palmia Oy (2653762-3).

Soveltuvuusvaatimusten ja tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Tarjoajien selvitykset sekä tarjoukset ovat tarkastettu ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Vastuullisuus

Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia kriteereitä vähimmäisvaatimuksissa.

Palveluntuottajien edellytetään tuottavan sekä ruoka-, siivous-, että käyttäjäpalvelut kestävien periaatteiden mukaisesti. Palveluntuottajien toiminnan tulee tukea asiakkaan ja toimipisteen toiminnan periaatteita jätteiden määrän ja haitallisuuden vähentämisessä, niiden lajittelussa, säilyttämisessä sekä kierrättämisessä. Palveluntuottaja vastaa siitä, että lajitellut jätteet ja kierrätettävät materiaalit toimitetaan niille tarkoitettuihin kierrätysastioihin. Palveluntuottajan on koulutettava ja ohjattava henkilöstöään ympäristöasioissa. Siivouspalvelujen tarjoajalla tulee olla ympäristöä säästävät siivousmenetelmät ja tarvittavat koneet ja laitteet palvelun tuottamiseksi.

Vähimmäisvaatimusten lisäksi ruokapalveluissa laadun yhtenä arviointikriteerinä on käytetty Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelman toteuttamista. Sosiaalisena kriteerinä on käytetty työllistämisvelvoitetta. Työllistämisehto astuu voimaan, kun sopimusten arvonlisäveroton arvo ilman optiota ylittää 800 000 euroa (800 000 euroa = 1 työllistettävä, 1 600 000 euroa = 2 työllistettävää, 2 400 000 euroa = 3 työllistettävää jne.).

Tarjousten vertailu

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hintaa (88 pistettä) sekä laatua (12 pistettä). Hankinnassa oli asetettu lisäksi muita ehtoja ja soveltuvuusvaatimuksia ehtona tarjouskilpailuun osallistumiselle. Asetetun laatutason toteutumista tullaan seuraamaan myös sopimuskaudella.

Tarjous oli mahdollista jättää 1–6 ryhmään. Ryhmiin 1, 2, 5 ja 6 tarjoukset jättivät kaksi tarjoajaa; Compass Group Finland Oy sekä Palmia Oy. Ryhmiin 3 ja 4 ei saatu tarjouksia, joten näiden ryhmien osalta ei tehdä valintoja.

Tarjousten vertailu suoritettiin rivikohtaisesti. Rivikohtaisessa vertailussa halvin hinta sai maksimipisteet (88) ja loput suhteutettiin tähän. Laatuvertailussa pisteytettiin kaksi vastuullisuussuunnitelmaa, vastuullisuussuunnitelma 20L1, Peruskoulu ja lukio sekä vastuullisuussuunnitelma 20L2 , Varhaiskasvatus ja esiopetus. Molemmissa vastuullisuussuunnitelmissa oli maksimipisteet 12 pistettä, mutta vertailu suoritettiin seuraavasti siten, että rivikohtaiset laatupisteet eivät ylittäneet 12 pistettä:

Ryhmien 1 ja 2 laatupisteiksi laskettiin suunnitelmien pistekeskiarvo,

Ryhmien 3 ja 4 laatupisteinä käytettiin vastuullisuussuunnitelma 20L2 pisteitä sellaisenaan

Ryhmien 5 ja 6 laatupisteinä käytettiin vastuullisuussuunnitelma 20L1 pisteitä sellaisenaan.

Vertailussa jakautuneiden pisteiden mukaisesti osa-alueet jakautuivat seuraavasti:

Ryhmä 1: Compass Group Finland Oy

Ryhmä 2: Compass Group Finland Oy

Ryhmä 3: Ei valintaa

Ryhmä 4: Ei valintaa

Ryhmä 5: Palmia Oy

Ryhmä 6: Palmia Oy

Esityksen liitteenä on vertailutaulukko sekä vastuullisuussuunnitelmien perusteella jaetut laatupisteet.

Sopimuksen teko

Sopimuskausi on kolme (3) vuotta. Sopimukseen sisältyy enintään 17 kuukauden mittainen optiokauden mahdollisuus. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön Tilaajan tekemällä päätöksellä osittain tai kokonaan. Päätös optiokauden käyttöönotosta tehdään viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tiedoksiannosta.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste.

Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2021-013474, 14.12.2021 § 395).

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 22.09.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Nantte-Niklas Luoma, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21580

nantte-niklas.luoma@hel.fi