Menokassan perustaminen ja pohjakassavarat, Sörkan Symppis -toimipiste, sosiaali- ja terveystoimiala
Manuaalisen menokassan perustaminen ja pohjakassavarojen päättäminen Sörkan Symppis -toimipisteeseen
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti manuaalisen menokassan perustamisesta ja 250 euron suuruisesta pohjakassasta Sörkan Symppis -toimipisteeseen toimintaohjeen 4.9.2019 TOIM030 ”Kassan hoito- ja turvallisuusohjeet sosiaali- ja terveystoimialalla” mukaisesti (liite 1).
Päätöksen perustelut
Sörkan Symppis on matalan kynnyksen päivätoimintakeskus täysi-ikäisille päihde- ja mielenterveysasiakkaille. Sörkan Symppiksen perustehtävänä on asiakkaiden mielenterveyshäiriöistä ja päihteidenkäytöstä johtuvien haittojen vähentäminen sekä kävijöiden osallisuuden vahvistaminen ja elämänlaadun parantaminen.
Sörkan Symppiksen päivätoiminta toimii matalan kynnyksen periaatteella ja tavoitteena on asiakasosallisuuden lisääminen. Huonokuntoisille asiakkaille annetaan mahdollisuus osallistua pienimuotoisiin työtehtäviin (esim. kahvin keittäminen, pöytien pyyhkiminen, lahjoitusvaatteiden lajittelu) ohjaajien tukemana. Työtoiminnassa olevat asiakkaat tulevat eri taustoista, ja jokaisella on yksilölliset tavoitteet, joiden pohjalta työtehtävät räätälöidään. Usein asiakkaalla ei ole henkilöllisyystodistusta eikä pankkitiliä, joten käteiskassan avulla kannustetaan asiakkaan kuntoutumista ja yhteiskuntaan sopeutumista.
Sörkan Symppiksen käteiskassakäytäntöä halutaan jatkaa asiakaslähtöisesti antamalla ahkeruusrahaa. Tiloissa toimi aiemmin vastaavaa yksityisen toimijan tuottamaa päivätoimintaa. Toiminta siirtyi kaupungille vuonna 2021.
Arvioitu ahkeruusraha asiakkaille olisi yhteensä 150-250 euroa kuukaudessa. Päivittäisiä vertaistyöntekijöitä olisi 2-4 henkilöä ja tehtäväkohtainen korvaus 2 euroa/tehtävä, korkeintaan 12 euroa päivässä asiakasta kohden. Ahkeruusraha on verovapaata perustuen tuloverolain 4 luvun 92§:n 23 kohtaan. Ahkeruusraha on käytössä myös Auroran Hiv-positiivisten päiväkeskuksessa.
Kirjanpidollisesti manuaalinen menokassa pidetään erillään kaupungin omista varoista. Käteiskassa säilytetään työyksikön lukitussa kassakaapissa.
Pohjakassan suuruus on 250 euroa ja rahat nostetaan maksuliikenteen maksuosoituslomakkeella Kallion virastotalossa olevasta Talpan yleisökassasta.
Kassojen toiminnassa on noudatettava rahoitusjohtajan päätöstä 30.12.2020 Rj 101§ Kassanhoito-ohjeet (liite 2) sekä tämän päätöksen olevaa sosiaali- ja terveystoimialan toimintaohjetta 4.9.2019 Kassan hoito- ja turvallisuusohjeet sosiaali- ja terveystoimialalla.
Taloushallintopalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja on hyväksynyt 4.2.2021 Tj 2§ kaupungin yleistä kassanhoito-ohjetta täydentävät kassanhoito- ja turvallisuusohjeet, Talpan käytännön kassanhoito-ohjeet (liite 3).
Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 4 §:n 11 kohdan mukaan rahoitusjohtaja päättää kaupunginkanslian, tarkastusviraston, toimialojen, liikelaitosten ja pelastuslaitoksen käteisvarojen enimmäismäärästä. Enimmäismäärällä tarkoitetaan sitä käteisvarojen yhteismäärää, joka organisaation kassoissa päivän päätteeksi saa enimmillään olla.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 6 kohdan mukaan toimialajohtaja päättää käteiskassojen jaosta tehtäväalueellaan, eli käteisvarojen enimmäismäärän jakautumisesta. Rahoitusjohtajan ohjeen 30.12.2020 Rj 101§ mukaan toimialajohtaja päättää myös mahdollisten pohjakassojen euromäärästä kassapisteittäin.
Päätös tullut nähtäväksi 20.05.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970
Tarja Eklöf, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42336