Menokassan perustaminen ja pohjakassavarat, Sörkan Symppis -toimipiste, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-006323
Ärendet har nyare handläggningar
§ 86
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Manuaalisen menokassan perustaminen ja pohjakassavarojen päättäminen Sörkan Symppis -toimipisteeseen

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti manuaalisen menokassan perustamisesta ja 250 euron suuruisesta pohjakassasta Sörkan Symppis -toimipisteeseen toimintaohjeen 4.9.2019 TOIM030 ”Kassan hoito- ja turvallisuusohjeet sosiaali- ja terveystoimialalla” mukaisesti (liite 1).

Päätöksen perustelut

Sörkan Symppis on matalan kynnyksen päivätoimintakeskus täysi-ikäisille päihde- ja mielenterveysasiakkaille. Sörkan Symppiksen perustehtävänä on asiakkaiden mielenterveyshäiriöistä ja päihteidenkäytöstä johtuvien haittojen vähentäminen sekä kävijöiden osallisuuden vahvistaminen ja elämänlaadun parantaminen.

Sörkan Symppiksen päivätoiminta toimii matalan kynnyksen periaatteella ja tavoitteena on asiakasosallisuuden lisääminen. Huonokuntoisille asiakkaille annetaan mahdollisuus osallistua pienimuotoisiin työtehtäviin (esim. kahvin keittäminen, pöytien pyyhkiminen, lahjoitusvaatteiden lajittelu) ohjaajien tukemana. Työtoiminnassa olevat asiakkaat tulevat eri taustoista, ja jokaisella on yksilölliset tavoitteet, joiden pohjalta työtehtävät räätälöidään. Usein asiakkaalla ei ole henkilöllisyystodistusta eikä pankkitiliä, joten käteiskassan avulla kannustetaan asiakkaan kuntoutumista ja yhteiskuntaan sopeutumista.

Sörkan Symppiksen käteiskassakäytäntöä halutaan jatkaa asiakaslähtöisesti antamalla ahkeruusrahaa. Tiloissa toimi aiemmin vastaavaa yksityisen toimijan tuottamaa päivätoimintaa. Toiminta siirtyi kaupungille vuonna 2021.

Arvioitu ahkeruusraha asiakkaille olisi yhteensä 150-250 euroa kuukaudessa. Päivittäisiä vertaistyöntekijöitä olisi 2-4 henkilöä ja tehtäväkohtainen korvaus 2 euroa/tehtävä, korkeintaan 12 euroa päivässä asiakasta kohden. Ahkeruusraha on verovapaata perustuen tuloverolain 4 luvun 92§:n 23 kohtaan. Ahkeruusraha on käytössä myös Auroran Hiv-positiivisten päiväkeskuksessa.

Kirjanpidollisesti manuaalinen menokassa pidetään erillään kaupungin omista varoista. Käteiskassa säilytetään työyksikön lukitussa kassakaapissa.

Pohjakassan suuruus on 250 euroa ja rahat nostetaan maksuliikenteen maksuosoituslomakkeella Kallion virastotalossa olevasta Talpan yleisökassasta.

Kassojen toiminnassa on noudatettava rahoitusjohtajan päätöstä 30.12.2020 Rj 101§ Kassanhoito-ohjeet (liite 2) sekä tämän päätöksen olevaa sosiaali- ja terveystoimialan toimintaohjetta 4.9.2019 Kassan hoito- ja turvallisuusohjeet sosiaali- ja terveystoimialalla.

Taloushallintopalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja on hyväksynyt 4.2.2021 Tj 2§ kaupungin yleistä kassanhoito-ohjetta täydentävät kassanhoito- ja turvallisuusohjeet, Talpan käytännön kassanhoito-ohjeet (liite 3).

Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 4 §:n 11 kohdan mukaan rahoitusjohtaja päättää kaupunginkanslian, tarkastusviraston, toimialojen, liikelaitosten ja pelastuslaitoksen käteisvarojen enimmäismäärästä. Enimmäismäärällä tarkoitetaan sitä käteisvarojen yhteismäärää, joka organisaation kassoissa päivän päätteeksi saa enimmillään olla.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 6 kohdan mukaan toimialajohtaja päättää käteiskassojen jaosta tehtäväalueellaan, eli käteisvarojen enimmäismäärän jakautumisesta. Rahoitusjohtajan ohjeen 30.12.2020 Rj 101§ mukaan toimialajohtaja päättää myös mahdollisten pohjakassojen euromäärästä kassapisteittäin.

Detta beslut publicerades 20.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Tarja Eklöf, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42336

tarja.eklof@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Kassan hoito- ja turvallisuusohjeet sosiaali- ja terveystoimialalla 4.9.2019 TOIM030
2. Kassanhoito-ohjeet 30.12.2020 RJ 101§
3. Talpan käytännön kassanhoito-ohjeet 4.2.2021 TJ 2§

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.