Hankesuunnitelma, päiväkodin väistötila, paviljonki, Mäntymäentie 1, Savilan pumppaamo
Mäntymäen paviljongin hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä 17.6.2022 päivätyn, vuokrahankkeena toteutettavan väliaikaisen paviljonkirakennuksen hankesuunnitelman siten, että rakennuksen laajuus on noin 1 400 brm², vuokrasumma viideltä vuodelta on 1 634 700 euroa ja hankkeen investointikustannukset 2 071 000 euroa. Hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 3 705 700 euroa.
Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa osaltaan puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Mari Koskinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankesuunnitelma koskee Savilan pumppaamon tontille sijoitettavaa Mäntymäen väliaikaista paviljonkirakennusta. Paviljonki tarvitaan väistötilaksi päiväkotien Riikka ja Ratikka korjaustöiden ajaksi sekä lpk Päiväpirtin uudisrakennuksen rakentamisen ajaksi. Paviljongin vuokra-aika on 5 vuotta.
Toukokuussa 2022 järjestetyn paviljongin kilpailutuksen voitti KoskiRent Oy. Rakennuksen laajuus on noin 1 400 brm², 1 111 hym², ja siinä on 140 tilapaikkaa.
Töölön alueelle tarvitaan väistötilat päiväkotien Riikka ja Ratikka korjaustöiden ajaksi sekä lpk Päiväpirtin uudisrakennuksen rakentamisen ajaksi.
Tilatarve on
lpk Riikka 1/2023 - 12/2023
lpk Ratikka 3/2023 - 8/2024
lpk Päiväpirtti 1/2024 - 12/2025
Lisäksi varaudutaan siihen, että rakennusta voidaan käyttää alueen muihin väistö- tai lisätilatarpeisiin vuokra-aikana.
Helsingin kaupungilla ei ole Töölön alueella muita päiväkotikäyttöön soveltuvia vapaita tontteja tai tiloja. Savilan pumppaamon tontille on mahdollista sijoittaa kaksikerroksinen, väliaikainen rakennus huolto- ja leikkipihoineen. Tontilla olevan vanhan pumppaamorakennuksen tilanne on auki - se joko säilyy tontilla tai puretaan.
Hankesuunnittelun aikana selvitettiin myös mahdollisuutta siirtää ole-massa oleva, muusta käytöstä poistuva paviljonki Savilan tontille. Sopi-via paviljonkeja ei ollut, joten tontille kilpailutettiin uusi siirtokelpoinen rakennus viideksi vuodeksi.
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta
Hankkeen enimmäiskustannukset
Kustannusarvion mukaan hankkeen investointikustannukset ovat 2 071 000 euroa ja KoskiRent Oy:n tarjouksen mukainen paviljongin vuokrasumma viideltä vuodelta on 1 634 700 euroa. Hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 3 705 700 euroa.
Tilakustannus käyttäjälle
Hankkeesta käyttäjälle kohdistuva vuokrasumma on enintään 68 302 euroa/kk ja 4 098 135 euroa viiden vuoden ajalta.
Hankkeen rahoitus
Hankkeen toteutuksen edellyttämä rahoitustarve on otettu huomioon laadittaessa käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjettia.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Paviljonkirakennuksen omistaa KoskiRent Oy, jolta kaupunkiympäristön toimiala vuokraa sen viideksi vuodeksi 1/2023 - 12/2027, ja vuokraa tilat edelleen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle. Vuokrasopimus solmitaan sen jälkeen, kun kilpailutuksesta on tehty hankintapäätös, paviljongille on myönnetty rakennuslupa ja käyttäjätoimialalta on saatu lausunto hankesuunnitelman hyväksymisestä.
Pohjatöiden, perustusten ja pihatöiden toteutusvastuu on kaupunkiympäristön toimialalla, ja niiden osalta työt toteutetaan 6 - 12/2022.
Päätös tullut nähtäväksi 04.07.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mari Koskinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 37530