Sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanottojen asiakasmaksu

HEL 2022-010108
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 229 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanottojen asiakasmaksu

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanotoista peritään 1.1.2023 alkaen asiakasmaksu, joka on 80 prosenttia vastaavan lähivastaanoton asiakasmaksusta (euromääräisesti pyöristettynä lähimpään kokonaiseen euroon).

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa, eikä hän siitä syystä osallistunut kokoukseen.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus1:
Jäsen Samuel Adouchief: Korvataan päätösosa seuraavalla:

"Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että esitetyt sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanotot ovat 1.1.2023 alkaen maksuttomia.

Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että koronapandemian aiheuttama hoitovelka edellyttää sosiaali- ja terveystoimialalta matalan kynnyksen palveluiden kehittämistä ja lisäämistä, mihin maksuttomat etävastaanotot osaltaan vastaavat.

Kuten esittelijän vastauksessa todetaan, etävastaanottojen asiakasmaksujen vaikutus sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakasmaksutuottoihin arvioidaan vähäisiksi. Sen sijaan terveyshyödyt voivat olla merkittäviä, kun asiakkaiden kynnys hoitaa pieniä, etävastaanotolle sopivia asioita madaltuu."

Kannattaja: jäsen Sinikka Vepsä

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Samuel Adouchief)

Jaa-äänet: 9
Kati Juva, Laura Korpinen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Touko Niinimäki, Matti Niiranen, Mikko Paunio, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen

Ei-äänet: 3
Samuel Adouchief, Pentti Arajärvi, Sinikka Vepsä

Poissa: 1
Maaret Castrén

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 3 (poissa 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunta teki asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisen päätöksen.

Katso äänestystulos taulukkona

Äänestys 1

Jaa: Esityksen mukaan

Ei: ohtaan 3 seuraavasti: "Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että esitetyt sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanotot ovat 1.1.2023 alkaen maksuttomina. Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että koronapandemian aiheuttama hoitovelka edellyttää sosiaali- ja terveystoimialalta matalan kynnyksen palveluiden kehittämistä ja lisäämistä, mihin maksuttomat etävastaanotot osaltaan vastaavat. Kuten esittelijän vastauksessa todetaan, etävastaanottojen asiakasmaksujen vaikutus sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakasmaksutuottoihin arvioidaan vähäisiksi. Sen sijaan terveyshyödyt voivat olla merkittäviä, kun asiakkaiden kynnys hoitaa pieniä, etävastaanotolle sopivia asioita madaltuu."

Jäsen Valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Niinimäki, Touko Ei valtuustoryhmää
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Adouchief, Samuel Ei valtuustoryhmää
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sulje
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä Jaa Ei Tyhjä Poissa
Kokoomuksen valtuustoryhmä 3 0 0 1
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 2 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 2 0 0 0
Ei valtuustoryhmää 1 1 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 0 2 0 0
Sulje

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992), jäljempänä asiakasmaksulaki, säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.

Asiakasmaksulain 1 §:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä. Maksun enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992). Asiakasmaksulain 2 §:n mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

Etävastaanotolla tarkoitetaan perinteistä henkilökohtaiseen käyntiin perustuvaa käyntiasiointia korvaavaa hoito- tai palvelukontaktia, joka toteutetaan kaksisuuntaisesti tietoliikenneyhteyden avulla esimerkiksi tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen välityksellä.

Etävastaanottoina järjestetään tällä hetkellä Helsingissä lääkärin ja hoitajan vastaanottoja terveysasemilla, ravitsemus- ja jalkaterapiaa, lääkinnällisenä kuntoutuksena annettua terapiaa, geriatrian poliklinikan vastaanottoja, perhevalmennuksen vastaanottoja sekä suun terveydenhuollon vastaanottoja. Näitä etävastaanottoja vastaavista lähivastaanotoista vain lääkinnällisen kuntoutuksen terapiasta, geriatrian poliklinikan vastaanotoista ja suun terveydenhuollosta peritään asiakasmaksu.

Tällä hetkellä vain suun terveydenhuollossa suuhygienistin ja hammaslääkärin etävastaanotoista on peritty asiakasmaksu, joka on vastannut lähivastaanoton maksua. Toimintamalli on perustunut Kuntaliiton vuoden 2020 ohjeistukseen, jonka mukaan etävastaanotoista voidaan periä asiakasmaksu asiakasmaksulain yleisten säännösten mukaisesti huomioiden kuitenkin lainsäädännön asettamat rajoitukset, kuten lakisääteisesti maksuttomat palvelut.

Etävastaanottojen asiakasmaksuista ei ole erikseen päätetty Helsingissä.

Esitettävä etävastaanottojen asiakasmaksujen hinnoittelumalli koskettaa vain niitä etävastaanottoja, joiden vastaavista lähivastaanotoista peritään asiakasmaksu. Etävastaanottojen hinnoittelumalli ei siis kosketa asiakasmaksulain 4 §:n ja 5 §:n mukaisia lakisääteisesti maksuttomia tai lautakunnan erikseen päättämiä maksuttomia palveluita eikä sakkomaksuja, jotka lautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 95 mukaan säilyvät samansuuruisena lähi- ja etävastaanotoissa.

Esitetyn hinnoittelumallin mukaisesti etäpalveluista peritään lähivastaanottoja alhaisempi asiakasmaksu palvelun houkuttelevuuden lisäämiseksi. Yhdenmukainen hinnoitteluperuste kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon etäpalveluille on selkeä kuntalaisille sekä palvelua järjestävälle taholle. Valmis hinnoittelumalli mahdollistaa ketterät etäpalvelukokeilut nykyisille ja uusille palveluille.

Taloudelliset vaikutukset

Uuden hinnoitteluperusteen toteutuessa muutokset sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakasmaksutuottoihin on arvioitu vähäisiksi. Maksutuottojen kasvu on riippuvainen siitä, kuinka sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala laajentaa etäpalveluiden tarjontaa.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut myös etävastaanottoina toteutettuina antavat uusia sekä aiempia ketterämpiä mahdollisuuksia kuntalaisten palvelemiseen. Etävastaanotoilla voidaan vaikuttaa palveluiden saatavuuteen sekä saavutettavuuteen, kun asiakkaalla on mahdollisuus asioida vaikka lähtemättä kotoaan. Lähivastaanottoa edullisemmalla hinnoittelulla kynnystä palveluun hakeutumiseen voidaan madaltaa. Etäpalvelujen tarjontaa lisäämällä sekä asiakasystävällisillä asiakasmaksuilla voidaan vaikuttaa asiakkaiden positiivisen palvelukokemuksen muodostumiseen ja sitä kautta lisätä myös etäpalvelujen käyttöä, joka näkyy edelleen kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin kohentumisena.

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Sulje

Sosiaali- ja terveyslautakunta 25.10.2022 § 215

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 15.11.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Ulla Hautamäki, asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604

ulla.hautamaki@hel.fi