Tulosbudjetti vuonna 2023, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2022-013572
Asialla on uudempia käsittelyjä
2. / 303 §

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2023 tulosbudjetti

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti

1. hyväksyä liitteenä 1 olevan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetin vuodelle 2023

2. merkitä tiedoksi liitteenä 2 olevat kaupunginhallituksen 5.12.2022 pöydälle jättämät vuoden 2023 talousarvion noudattamisohjeet.

3. oikeuttaa toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa.

Lautakunnalle on raportoitava määrärahojen tarkistamisista talousarvion toteutumisennusteiden yhteydessä.

4. että toimialajohtajan tulee valmistella lautakunnan käsiteltäväksi perusteltu esitys kaupunginvaltuustolle ylitysoikeudesta, jos käyttötalouden tai investointien kokonaismääräraha ei ennusteiden mukaan riitä sopeuttamistoimista huolimatta.

5. hyväksyä kaupungin hallintosäännön 15 luvun 1 §:n nojalla yhteisöjen tukemiseen varatun määrärahan käyttösuunnitelman talousarviokohdassa Korvaukset ja avustukset seuraavasti:

- Iltapäivätoiminnan avustukset 10 173 000 euroa
- HERO ry, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry 24 000 euroa
- Helvary ry, Helsingin vanhempainyhdistysten alueyhdistys 4 000 euroa
- Yksityisten koulujen tonttivuokrien tukeminen 637 000 euroa
- Vapaan sivistystyön avustukset 80 000 euroa

Euromäärät ovat enimmäismääriä.

Lautakunta vaatii viranhaltijoiden tekevän kaiken mahdollisen avustettavan iltapäivätoiminnan tarjoamiseksi keväällä 2023. Lautakunta vaatii neuvottelujen jatkamista kolmannen sektorin, yksityisten toimijoiden ja seurakuntien kanssa, ettei yksikään 1. ja 2. luokkalainen jäisi ilman iltapäivätoimintaa keväällä 2023.

Lautakunta pitää tärkeänä, että varhaiskasvatuksen vakavasta henkilöstöpulasta johtuvissa tilanteissa, joissa kaupungin työntekijät joutuvat joustamaan poikkeuksellisesti esimerkiksi siirtymällä uuteen toimenkuvaan, tämä joustavuus huomioidaan palkitsemisen perusteena.

6. oikeuttaa hallintojohtajan yhdessä ao. palvelukokonaisuuden johtajan kanssa hyväksymään talousarvion määrärahojen puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitokselta tilattavien ei-kilpailutettujen ruokapalvelujen tilaamista ja tuottamista koskevat sopimukset, joissa määritellään toimialan, koulujen ja tuottajan väliset vastuut sekä palvelujen sisältö ja laatu.

7. oikeuttaa Stadin ammattiopiston johtavan rehtorin tekemään oppilaitoksen käyttösuunnitelman puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen kanssa palvelusopimukset, joiden tulee perustua hallintojohtajan ja palvelukokonaisuuden johtajan hyväksymään kokonaissopimukseen.

8. oikeuttaa hallintojohtajan hyväksymään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen ja Helsingin palvelut oy:n kanssa solmitun määräaikaisen sopimuksen puitteissa koulujen ja oppilaitosten ilta- ja vapaa-ajankäytön palvelujen tilaukset.

9. oikeuttaa hallintojohtajan tekemään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen puitteissa toimialan talous- ja palkkahallintopalveluja koskevan sopimuksen vuodeksi 2023 kaupungin taloushallintopalvelujen (Talpa) kanssa.

Käsittely

Asian aikana oli kuultavana talous- ja suunnittelupäällikkö Tero Vuontisjärvi. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Vastaehdotus:
Pia Kopra: Liitteenä 1 oleva kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetti vuodelle 2023 hyväksytään sillä muutoksella, että varataan 13,2 miljoonaa euroa kotihoidontuen Helsinki-lisän palauttamiselle 1–3-vuotiaille lapsille ja otetaan vastaava euromäärä 13,2 miljoonaa euroa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle varatusta 17 miljoonan euron varauksesta koronasta palautumista edistäviin toimenpiteisiin vuosille 2022–2023.

Pia Kopran vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus:
Petra Malin: Lisätään kappaleen 6 loppuun: Lautakunta pitää tärkeänä, että varhaiskasvatuksen vakavasta henkilöstöpulasta johtuvissa tilanteissa, joissa kaupungin työntekijät joutuvat joustamaan poikkeuksellisesti esimerkiksi siirtymällä uuteen toimenkuvaan, tämä joustavuus huomioidaan palkitsemisen perusteena.

Kannattaja: Anna Lemström

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Petra Malinin vastaehdotuksen yksimielisesti.

Vastaehdotus:
Ozan Yanar: Lisätään kappaleen 6 loppuun: "Lautakunta vaatii viranhaltijoiden tekevän kaiken mahdollisen avustettavan iltapäivätoiminnan tarjoamiseksi keväällä 2023. Lautakunta vaatii neuvottelujen jatkamista kolmannen sektorin, yksityisten toimijoiden ja seurakuntien kanssa, ettei yksikään 1. ja 2.luokkalainen jäisi ilman iltapäivätoimintaa keväällä 2023."

Kannattaja: Ted Apter

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Ozan Yanarin vastaehdotuksen yksimielisesti.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää

1. hyväksyä liitteenä 1 olevan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetin vuodelle 2023

2. merkitä tiedoksi liitteenä 2 olevat kaupunginhallituksen 5.12.2022 pöydälle jättämät vuoden 2023 talousarvion noudattamisohjeet.

3. oikeuttaa toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa.

Lautakunnalle on raportoitava määrärahojen tarkistamisista talousarvion toteutumisennusteiden yhteydessä.

4. että toimialajohtajan tulee valmistella lautakunnan käsiteltäväksi perusteltu esitys kaupunginvaltuustolle ylitysoikeudesta, jos käyttötalouden tai investointien kokonaismääräraha ei ennusteiden mukaan riitä sopeuttamistoimista huolimatta.

5. hyväksyä kaupungin hallintosäännön 15 luvun 1 §:n nojalla yhteisöjen tukemiseen varatun määrärahan käyttösuunnitelman talousarviokohdassa Korvaukset ja avustukset seuraavasti:

- Iltapäivätoiminnan avustukset 10 173 000 euroa
- HERO ry, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry 24 000 euroa
- Helvary ry, Helsingin vanhempainyhdistysten alueyhdistys 4 000 euroa
- Yksityisten koulujen tonttivuokrien tukeminen 637 000 euroa
- Vapaan sivistystyön avustukset 80 000 euroa

Euromäärät ovat enimmäismääriä.

6. oikeuttaa hallintojohtajan yhdessä ao. palvelukokonaisuuden johtajan kanssa hyväksymään talousarvion määrärahojen puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitokselta tilattavien ei-kilpailutettujen ruokapalvelujen tilaamista ja tuottamista koskevat sopimukset, joissa määritellään toimialan, koulujen ja tuottajan väliset vastuut sekä palvelujen sisältö ja laatu.

7. oikeuttaa Stadin ammattiopiston johtavan rehtorin tekemään oppilaitoksen käyttösuunnitelman puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen kanssa palvelusopimukset, joiden tulee perustua hallintojohtajan ja palvelukokonaisuuden johtajan hyväksymään kokonaissopimukseen.

8. oikeuttaa hallintojohtajan hyväksymään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen ja Helsingin palvelut oy:n kanssa solmitun määräaikaisen sopimuksen puitteissa koulujen ja oppilaitosten ilta- ja vapaa-ajankäytön palvelujen tilaukset.

9. oikeuttaa hallintojohtajan tekemään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen puitteissa toimialan talous- ja palkkahallintopalveluja koskevan sopimuksen vuodeksi 2023 kaupungin taloushallintopalvelujen (Talpa) kanssa

Sulje

1. Yleistä

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 23.11.2022 kaupungin talousarvion vuodeksi 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023-2025. Kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää alaiselleen toimialalle tulosbudjetin

Merkittävimmät rakenteelliset muutokset talousarviossa ovat toimialan osalta siirtyminen käyttötaloudessa kolmeen erikseen kaupunginvaltuustoon sitovaan talousarviokohtaan sekä kaupungin tilavuokramallin muutos.

Tulosbudjetin valmistelun pohjana on ollut kasvatus- ja koulutuslautakunnan 20.9.2022 hyväksymä vuoden 2023 talousarvioehdotus huomioiden sen jälkeisessä talousarviokäsittelyssä siihen päätetyt muutokset

Tulosbudjettivalmistelun yhteydessä toimiala on tarkistanut asiakasmääräennusteet sekä vuokrat, jotka on laskettu tulosbudjettiin kaupungin uuden vuokramallin mukaisina. Lisäksi tulosbudjetissa on tarkistettu henkilöstömenojen sivukuluja viimeisimpien tietojen perusteella.

Tulosbudjetin tavoitteet ovat talousarviossa lautakunnan talousarvioehdotuksen mukaisia. Siksi seuraavassa keskitytään määrärahamuutoksiin ja niiden kohdentumiseen budjetin sisällä.

Kaupunginhallitus päätti jättää pöydälle 5.12.2022 vuoden 2022 talousarvion noudattamisohjeet. Pöydälle jätetyt ohjeet ovat lautakunnalle tiedoksi liitteenä 2.

Tulosbudjetti ei sisällä kaupunkistrategiaan kirjattua ja kaupunginhallituksen käyttövaroihin varattua vuosina 2022-2023 käytettävissä olevaa erillismäärärahaa koronasta toipumiseen. Tästä määrärahasta 17 miljoonaa euroa on varattu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön. Vuonna 2022 toimiala käyttää tästä rahoituksesta arviolta 5 miljoonaa euroa. Loput 12 miljoonaa jäävät käytettäviksi vuonna 2023. Tarkistustarpeet tuodaan lautakunnan käsittelyyn tammikuussa 2023, jolloin toimialalla on alustavan tilinpäätöksen pohjalta tarkempi tieto ensi vuonna käytettävissä olevasta määrärahasta.

2. Muutokset verrattuna lautakunnan talousarvioehdotukseen

Talousarvion käyttötalouden tuloarvio on lautakunnan talousarvioehdotuksen mukainen.

Talousarvion käyttötalouden määrärahat ylittävät lautakunnan talousarvioehdotuksen noin 34,8 miljoonalla eurolla eli 2,5 %.

Investointimäärärahat eli irtaimen omaisuuden hankintoihin tarkoitetut määrärahat ovat lautakunnan talousarvioehdotuksen mukaiset.

2.1. Muutokset käyttötalouden määrärahoissa

Käyttötalouden 34,8 miljoonan euron määrärahalisäykset on tehty talousarviokohtaan Kaupungin palvelut eli kohdentuvat kaupungin itse järjestämien kasvatus- ja koulutuspalveluiden rahoittamiseen.

Määrärahalisäys jakaantuu seuraavasti:

- 22 000 000 euroa toiminnallisiin lisäpanostuksiin

- 12 650 000 euroa kaupungin uuden tilavuokramallin aiheuttamiin vuokrannousuihin

- 180 000 euroa lähisuhdeväkivaltaryhmän menoihin

22 miljoonan euron lisäpanostuksen kohdentaminen on eritelty kohdassa 4 osana kokonaislisäyksiä. Kohdennuksissa on huomioitu poliittisten ryhmien kirjaukset lisäresurssien kohdentamisesta.

Kaupungin uusi tilavuokramalli nostaa toimialan tilavuokria vuoden 2023 alusta vuositasolla 12 650 000 euroa. Tämä vuokramallin muutoksesta aiheutuva vuokratason muutos on kompensoitu talousarviossa toimialalle täysimääräisesti.

Vuonna 2023 toimialle siirtyy lähisuhdeväkivaltaryhmän puheenjohtajuus ja ryhmän toimintaan liittyviä kustannuksia, jotka on myös kompensoitu talousarviossa toimialalle täysimääräisesti.

2.2. Muutokset investointimäärärahoissa

Investointimäärärahat ovat talousarviossa lautakunnan talousarvioesityksen mukaiset.

3. Muutokset verrattuna vuoden 2022 talousarvioon

3.1. Muutokset käyttötalouden määrärahoissa

Vuoden 2022 talousarvioon verrattuna käyttötalouden tulot kasvavat 23,8 miljoonaa euroa eli 51,8 %. Tämä johtuu sotepe-palveluista, jotka sotepe-toimiala tilaa kaupungilta ja maksaa kaupungille.

Käyttötalouden määrärahat kasvavat vuoteen 2022 verrattuna noin 80,6 miljoonalla eurolla eli 6 %. Määrärahalisäysten kohdentaminen on eritelty kohdassa 4.

3.2. Muutokset investointimäärärahoissa

Investointimäärärahat kasvavat lautakunnan esityksen mukaisesti 6,5 miljoonalla eurolla eli 24,2 % vuoden 2022 tasosta. Pääosa määrärahalisäyksistä kohdentuu lautakunnan talousarvioehdotuksen mukaisesti tietotekniikkahankintoihin. Lisäykset kohdentuvat pääasiassa tietokoneiden hankintoihin sekä oppimisanalytiikkaan.

4. Käyttötalouden määrärahalisäysten kohdennukset tulosbudjetissa

Investointimäärärahat ovat tulosbudjetissa lautakunnan talousarvioehdotuksen mukaiset. Näiden määrärahojen kohdennukset on eritelty tulosbudjetissa.

Käyttötalouden määrärahat kasvavat verrattuna vuoden 2022 talousarvioon noin 80,6 miljoonaa euroa.

Määrärahalisäysten lisäksi kohdennuksissa on huomioitu se, että menoarvio on laskenut. Marraskuun lopussa 2022 tarkentuneet palkkojen sivukulut ovat talousarviossa ennakoitua pienemmät. Tämä antaa liikkumavaraa muihin menoihin noin 7,5 miljoonaa euroa. Tästä liikkumavarasta pääosa, noin 6 miljoonaa euroa on kohdennettu muiden menojen talousarviossa ennakoitua suurempaan hintatason nousuun sekä kaupungin palkkakehitysohjelman rahoittamiseen.

Määrärahalisäykset sisältävät kaikkiaan lähes 15 miljoonan euron edestä laadullisia lisäpanostuksia erityisesti varhaiskasvatukseen.

Lisäykset ja sivukuluissa syntynyt liikkumavara on kohdennettu seuraavasti.

• Tilavuokrien kasvu + 36,5 miljoonaa euroa

Tilavuokrien kasvusta noin 12,7 miljoonaa euroa johtuu uudesta tilavuokramallista. Tämä muutos on kompensoitu toimialalle täysimääräisesti teknisenä lisäyksenä. Loppuosa kasvusta eli noin 24 miljoonaa euroa johtuu uusista tiloista sekä perusparannuksien aiheuttamista vuokrankorotuksista. Vuokramenot kasvavat noin 12 % verrattuna vuoteen 2022. Kasvusta noin kolmannes johtuu vuokramallin muutoksesta.

• Hintatason nousu + 27,0 miljoonaa euroa

Tulosbudjetissa on varauduttu keskimääräiseen hintatason nousuun 27 miljoonalla eurolla. Kaupungin talousarvion pohjana on arvio 3,8 % keskimääräisestä hinnan noususta. Vuokrakulujen hintatason nousuun on varauduttu kaupunkiympäristön toimialan ilmoituksen mukaisesti ja henkilöstökulujen nousuun 1,9 prosentilla.

Marraskuun lopussa saadun tiedon mukaan palkkojen sivukulut tulevat olemaan talousarviossa ennakoitua pienemmät. Tämä antaa toimialalle liikkumavaraa eli mahdollisuutta kohdentaa määrärahoja muihin menoihin arviolta 7,5 miljoonaa euroa. Tästä liikkumavarasta on varattu 3,2 miljoonaa hintatason nousun kattamiseen palveluiden ostoissa. Näiden hintatason nousu on huomattavasti korkeampi, kuin mihin talousarviovaiheessa on pystytty varautumaan.

• Asiakasmäärien kasvuun + 9,7 miljoonaa euroa.

Asiakasmäärä kasvaa 670 lapsella ja nuorella. Kasvu on 0,7 % verrattuna vuoteen 2022. Asiakasmäärät kasvavat perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa sekä perusopetuslain mukaisessa iltapäivätoiminnassa. Menoarvio on kasvanut 1,6 miljoonalla eurolla verrattuna talousarvioehdotukseen. Asiakasmääräarvio on kasvanut perusopetuksessa ja iltapäivätoiminnassa.

Iltapäivätoimintaa ei ole huomioitu em. kokonaisasiakasmäärän kasvussa, koska iltapäivätoiminnan asiakkaat ovat perusopetusta suorittavia oppilaita. Iltapäivätoiminta erillisenä palveluna näille oppilaille kasvattaa kuitenkin kustannuksia. Paikka halutaan turvata kaikille iltapäivätoiminnan järjestämisen piiriin Helsingissä kuuluville, jolloin ennakoitu kysynnän kasvu edellyttää oman palvelutarjonnan lisäksi noin 530 uuden oppilaan palvelujen järjestämistä avustettavana toimintana. Tämä edellyttää noin 0,7 miljoonan euron lisämäärärahaa avustuksiin ja korvauksiin. Tämä määräraha on tulosbudjetissa varattu oman toiminnan määrärahoihin. Määrärahan siirto avustuksiin ja korvauksiin edellyttää uudessa talousarviorakenteessa kaupunginvaltuuston päätöksen. Tämä päätösehdotus tuodaan lautakunnan käsittelyyn alkuvuodesta 2023 erikseen.

• Varhaiskasvatuksen laadun varmistaminen ja henkilöstön saatavuuden parantaminen + 4,3 miljoonaa euroa

Varhaiskasvatuksen nopeaan avun liikkuviin joukkoihin ja palveluohjauksen yksikön toimintaan kohdennetaan 2,0 miljoonaa euroa. Loput määrärahasta kohdennetaan varhaiskasvatuksen saatavuustoimenpiteitä pohtineen työryhmän esitysten mukaisesti monimuotokoulutuksen tukemiseen sekä oppisopimuskoulutukseen lastenhoitajan urasta kiinnostuneille. Lisämäärärahoissa painotetaan ruotsinkielistä varhaiskasvatusta.

• Lakisääteiset muutokset + 3,7 miljoonaa euroa

Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen muutoksiin ja lapsen kolmitasoiseen tukeen on varattu 1,8 miljoonaa euroa.

Kehitysvammaisten lasten iltapäivätoiminnan lisämenoihin on varattu miljoona euroa ja opiskeluhuollon psykologien ja kuraattoreiden mitoitusmuutokseen 0,9 miljoonaa euroa uudessa talousarviokohdassa Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle tuotetut palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta. Tämä lisämäärärahavaraus pohjautuu valtion rahoitukseen, jonka kaupunki laskuttaa tältä toimialalta.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tuottaa sopimuksen mukaisesti palvelut saadun määrärahan suuruisina.

• Palkkakehitysohjelma + 2,9 miljoonaa euroa

Kaupunkitasolla päätetyt palkankorotukset lähinnä varhaiskasvatuksen henkilöstölle nostavat henkilöstömenoja noin 2,9 miljoonalla eurolla.

Kaupunginhallituksen 28.11.22 päättämällä tavalla vuonna 2022 palkkakehitysohjelmalla on haluttu erityisesti parantaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla kelpoisen hoito- ja kasvatushenkilöstön saatavuutta tietyissä varhaiskasvatuksen päiväkodeissa. Korotuksia suunnataan myös kelpoisuusehdot täyttäville erityisluokanopettajille perusopetuksessa. Vuoden 2023 menot palkankorotuksista rahoitetaan toimialojen budjeteista. Tämä menolisäys on rahoitettu tulosbudjetissa talousarviossa ennakoitua pienemmistä sivukuluista syntyneellä liikkumavaralla.

• Yksityisen hoidon tuen kuntalisän korottaminen + 2,1 miljoonaa euroa

Korotuksilla pyritään kaupunkistrategian mukaisesti turvaamaan palvelutarjonnan monipuolisuus. Korotukset kompensoivat yksityisille palveluntuottajille hintatason noususta syntyviä lisäkustannuksia.

Yksityisen hoidon tuen kuntalisää korotettiin 1.6.2022 alkaen. Korotuksen kokovuotinen lisävaikutus määrärahoihin vuodelle 2023 on 1,1 miljoonaa euroa. Lisäksi tulosbudjetissa on varauduttu yksityisen hoidon kuntalisän korottamiseen 17 €/kk/lapsi 1.3. alkaen ja toiseen korotukseen 23 €/kk/lapsi 1.8. 23 alkaen. Yhteensä korotukset ovat 40 euroa/kk/lapsi vuonna 2023. Vuoden 2023 korotusten kustannusvaikutus on 1,0 miljoonaa euroa vuonna 2023.

• Tarveperustainen rahoitus + 2,0 miljoonaa euroa

Tarveperusteisen rahoituksen lisäys kohdennetaan pääosin perusopetukseen. Perusopetuksen tarveperusteinen (TP) rahoituksen päivitetty laskentamalli otetaan käyttöön 1.8.2023. Uuden laskentamallin perusteella rahoitus kohdentuu entistä tarkemmin ja luotettavammin niitä tarvitseville. Varhaiskasvatuksen laskentamallin arvioidaan ja päivitetään vuonna 2023.

• Inkluusion tavoitteiden toteuttaminen + 1,5 miljoonaa euroa

Inklusiivisen koulun kehittämiseen on varattu 1,5 miljoonaa euroa, joka kohdentuu 1.8.2023 alkaen pääosin suomenkielisiin peruskouluihin. Inkluusiossa opetus suunnitellaan vastaamaan oppilaan tarvetta ja tuki tuodaan oppilaan luo eli käytännössä mahdollistetaan oppilaiden tarvitsema tuki omassa lähikoulussa. Opetusjärjestelyt ovat joustavia, opettajat tekevät yhdessä töitä (yhteisopettajuus, samanaikaisopettajuus), oppilaiden osallisuus huomioiden.

• Kaupungin digitaalisen perustan kustannusten kasvu + 1,4 miljoonaa euroa

Varaus on tehty kaupunginkanslian ilmoituksen suuruisena.

• Perusopetuksen kouluvalmentajatoimintaan on varattu + 0,7 miljoonaa euroa

Kouluvalmentajat toimivat koulun muun henkilöstön kanssa turvallisena aikuisena. Kouluvalmentajat kohtaavat ja kuuntelevat oppilaita, ennaltaehkäisee kiusaamista ja yksinjäämistä, edistää yhteisöllisyyttä ja hyvää ryhmähenkeä sekä kehittää koulun kerho- ja harrastustoimintaa.

• Pienhankinnat + 0,5 miljoonaa euroa

Aiemmin investointimäärärahoilla päiväkodeille, kouluille ja oppilaitoksille tehtyihin pienhankintoihin on tehty 0,5 miljoonan euron lisäys käyttötalouden määrärahoihin, koska hankintojen luonteen vuoksi ne kuuluvat kirjanpidollisesti käyttötalousmenoiksi.

• Kaksikieliseen opetukseen + 0,5 miljoonaa euroa.

• Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yksikkörakennemuutoksiin on varattu + 0,5 miljoonaa euroa

• Kauramaidon tarjoaminen päiväkodeissa + 0,4 miljoonaa euroa

Kauramaitoa tarjotaan varhaiskasvatuksessa 1.8. 2023 alkaen kaikissa kaupungin päiväkodeissa.

• Suomi toisen kielenä opetukseen vapaassa sivistystyössä + 0,3 miljoonaa euroa

• Työhyvinvoinnin lisääminen + 0,2 miljoonaa euroa

Henkilöstön virkistysrahaa korotetaan nykyisestä 18 eurosta/henkilö 12 eurolla/henkilö koko toimialan henkilöstölle. Vuonna 2023 määräraha on 30 euroa/henkilö.

5. Tuottavuustoimenpiteet

Edellä eritellyt menolisäykset ylittävät määrärahojen kasvun ja mahdollisuudet kohdentaa alentuneista palkkojen sivukuluista syntyneen liikkumavaran noin 6 miljoonalla eurolla. Tämän mahdollistavat jo päätetyt tuottavuustoimenpiteet.

Tuottavuustoimenpiteillä pyritään kaupunkistrategian mukaisesti pitämään menokasvua tulevina vuosina hallittuna. Tulosbudjetti perustuu jo päätettyihin ja käynnissä oleviin tuottavuustoimenpiteisiin sekä toiminnallisesti perusteltavissa oleviin toiminnan muutoksiin. Keskeiset jo käynnistetyt tuottavuustoimenpiteet ovat

• Varhaiskasvatuksen päiväkotiapulaisten siirto Palvelukeskukseen mahdollistaa yhdistelmätyön laajentamisen. Tästä arvioitu tuottavuushyöty on noin 3,4 miljoonaa euroa vuodessa.

• Stadin ammatti- ja aikuisopiston osaamiskeskuksen toiminnan integrointi osaksi Stadin ammatti- ja aikuisopiston perustoimintaa huomioiden kuntakokeiluiden painopisteet. Tämä kasvattaa tuottavuutta 1,4 miljoonalla eurolla.

• Varhaiskasvatuksen ruokapalveluiden kilpailutus laajenee asteittain 2023-2024 ja kasvattaa tuottavuutta 0,5 miljoonalla eurolla vuonna 2023.

• Perusopetuslain mukaista iltapäivätoimintaa laajennetaan leikkipuistoihin. Tämä mahdollistaa yhdenmukaisen ammattimaisen iltapäivätoiminnan tarjoamisen kaikille kaupungin 1-2 - luokkalaisille ja toimialan henkilöstöresurssien tehokkaamman käytön. Avustettavan iltapäivätoiminnan tarjonta kasvaa vastaavasti vähemmän. Arvioitu tuottavuushyöty on 0,5 miljoonaa euroa.

Toimialan hallinnon tuottavuutta parannetaan tehostamalla tilojen käyttöä lisäämällä hallinnon tilojen yhteiskäyttöä kaupunkitasolla. Toimialan hallinnon siirtyminen kaupunkiympäristön kanssa yhteiskäyttötiloihin mahdollistaisi Töysänkadun tilojen vapautumisen lukiokoulutuksen kasvavaan tilatarpeeseen. Siirtoa selvitetään yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa.

Toisena uutena toimenpiteenä varhaiskasvatuksen tuottavuusselvityksen pohjalta pyritään kohdentamaan kasvatus- ja hoitohenkilökuntaa suhteessa lasten määrään entistä tasaisemmin kaupungin eri alueiden välillä.

6. Tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämät päätökset

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetti jakaantuu käyttötaloudessa vuodesta 2023 alkaen kolmeen kaupunginvaltuustoon nähden erikseen sitovaan talousarviokohtaan. Määrärahojen siirto näiden välillä ja määrärahojen lisäykset edellyttävät kaupunginvaltuuston päätöstä. Tarkentuneiden suunnittelutietojen mukaan lautakunnan on tehtävä kaupunginvaltuustolle seuraavat määrärahojen siirtoesitykset ja lisämäärärahaesitykset, jotka tuodaan lautakunnan käsiteltäviksi keväällä 2023.

6.1. Kehitysvammaisten koulupäivän aikainen iltapäivätoiminta

Talousarviokohtaan Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle tuotetut palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta sisältyvät määrärahat kehitysvammaisten iltapäivätoimintaan.

Talousarviovalmistelun jälkeen on tullut tieto, että kehitysvammaisten koulupäivän aikainen iltapäivätoiminta säilyy kuntien tuottamana palveluna. Tämän johdosta noin 6,5 miljoonaa euroa tähän talousarviokohtaan varatusta määrärahasta tulee siirtää kaupungin palveluiden talousarviokohtaan kaupunginvaltuuston päätöksellä.

6.2. Yksityisten koulujen tilavuokrat

Korvauksien ja avustuksien talousarviokohdassa on huomioitu asiakasmäärien muutokset sekä yksityisten koulujen tontinvuokra-avustuksien nousu. Määrärahoissa ei ole huomioitu mahdollisia yksityisten koulujen tilavuokrien maksuvastuita.

Rudolf Steiner-koulun tilavuokrat ovat siirtyneet loppuvuodesta 2022 saadun päätöksen mukaan toimialan maksettaviksi. Lisämäärärahatarpeet tuodaan lautakunnan käsiteltäviksi keväällä 2023.

6.3. Avustettava iltapäivätoiminta

Paikka halutaan turvata kaikille iltapäivätoiminnan järjestämisen piiriin Helsingissä kuuluville, jolloin ennakoitu kysynnän kasvu edellyttää oman palvelutarjonnan lisäksi noin 530 uuden oppilaan palvelujen järjestämistä avustettavana toimintana. Tämä edellyttää noin 0,7 miljoonan euron lisämäärärahaa avustuksiin ja korvauksiin. Tämä määräraha on tulosbudjetissa varattu oman toiminnan määrärahoihin.

7. Menot, joihin tulosbudjetissa ei ole varauduttu

Tulosbudjetissa ei ole varauduttu ulkoisen rahoituksen hankkeisiin, koronaepidemian suoriin kustannuksiin eikä Ukrainan sodan aiheuttamiin lisäkustannuksiin.

Kaupunki on varannut koronasta elpymistä edistäviin toimenpiteisiin vuosille 2022—2023 erillismäärärahaa, josta yhteensä 17 miljoonaa euroa on varattu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on päättänyt erillismäärärahojen kohdentamisesta erikseen. Opiskeluhuoltoon suunnatut määrärahat, joita ei ole käytetty vuonna 2022 kohdennetaan toimialalla uudestaan lautakunnan päätöksen mukaisesti. Suunnitelma tuodaan lautakunnan päätettäväksi alkuvuodesta 2022.

Tulosbudjetissa ei ole myöskään varauksia yksityisten koulujen tilavuokriin. Vuoden 2022 lopussa saadun päätöksen mukaan Rudolf Steiner-koulun tilavuokrat siirtyvät toimialan maksettaviksi. Vuokramenot ovat noin 1,5 miljoonaa euroa kuukaudessa. Tarvittavien lisämäärärahojen siirto toimialan talousarvioon tarkennetaan kaupunginkanslian kanssa alkuvuodesta 2023.

8. Tulosbudjetin vaikutusten arviointi

Vaikutusten arviointi sisältyy tulosbudjetin perusteluihin.

9. Tulosbudjetin rakenne

Tulosbudjettiasiakirjan A-osassa ovat kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon sisältyvät toimialan talousarvioperustelut ja - tavoitteet. Lautakunta ei voi tehdä A-osaan muutoksia.

Tulosbudjettiasiakirjan B-osa on varsinainen tulosbudjetti, jossa on huomioitu edellä todetut muutokset.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 21.12.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 80295

tero.vuontisjarvi@hel.fi

Anna Lyra-Katz, johtava erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 86706

anna.lyra-katz@hel.fi

Anna Tarkkala-Hellström, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 86442

anna.tarkkala-hellstrom@hel.fi