Kuuleminen, elintarvikelaki 56 § ja 59 §, Dar Dmana Lihakauppa Oy / Dardmana Lihakauppa

HEL 2022-014188
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 44

Elintarvikelain 56 §:n ja 59 §:n mukaisen päätöksen antaminen Dar Dmana Lihakauppa Oy:lle/Dardmana Lihakauppa elintarvikkeita koskevasta kiellosta ja elintarvikkeiden hävittämisestä

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

Dar Dmana Lihakauppa Oy, Kastelholmantie 2, 00900 Helsinki, y-tunnus 3150662-9

Elintarvikehuoneisto

Dardmana Lihakauppa, Kastelholmantie 2, 00900 Helsinki

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön ratkaisu

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö toteaa, että Dar Dmana Lihakauppa Oy on vastaanottanut Latviasta naudanlihaerän, joka ei täytä asetusten (EY) N:o 1688/2005 ja (EY) N:o 853/2004 vaatimuksia.

Puuttuvan salmonellatutkimustodistuksen vuoksi naudanlihaerä määrätään hävitettäväksi, käytettäväksi valvontaviranomaisen hyväksymään muuhun tarkoitukseen kuin elintarvikkeeksi tai palautettavaksi lähtömaahan.

Määräaika

Naudanlihaerän palautuksesta on sovittu elintarviketurvallisuusyksikön kanssa ja naudanlihaerä on palautettu takaisin lähtömaahan toimijan toivomuksen mukaisesti 24.11.2022. Naudanlihaerän palautuksen yhteydessä on tehty asiakirja, josta on lähetetty kuva valvojalle 24.11.2022. (Liite 1 Naudanlihan palautus 24.11.2022)

Täytäntöönpano

Päätös tulee voimaan välittömästi ja päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Dar Dmana Lihakauppa Oy on elintarvikealan toimija, joka maahantuo Latviasta naudan ja broilerin lihaa. Dar Dmana Lihakauppa Oy:n maahantuomat lihat tarkastettiin valvontasuunnitelman mukaisessa tarkastuksessa 22.11.2022 Helsingin kaupungin elintarviketurvallisuusyksikön toimesta (Liite 2 Tarkastuskertomus 22.11.2022). Toimijan myymälätiloissa havaittiin seuraava erä lihaa:
-leikattu naudanliha 90/10 Halal (beef trimming 90/10 Halal), 72,3 kg, eränumero L-0638.
Toimijalla oli esittää lihasta kaupallinen asiakirja, mutta toimijan esittämä salmonellatutkimustodistus ei ollut yhdistettävissä lihaan ja kaupalliseen asiakirjaan.

Havaitun epäkohdan vuoksi viranhaltija päätti 23.11.2022 asettaa elintarvikkeet väliaikaiseen käyttö- ja luovutuskieltoon. Päätös tehtiin elintarvikelain 64 §:n mukaisena kiiretoimenpiteenä (Liite 3 Viranhaltijan antama väliaikainen kieltopäätös, 23.11.2022). Elintarvikkeet luetteloitiin päätökseen.

Toimijalle annettiin mahdollisuus toimittaa puuttuva salmonellatodistus 25.11.2022 mennessä ennen asian lopullista ratkaisua. Toimija esitti 23.11.2022 salmonellatodistuksen, joka ei ollut yhdistettävissä lihoihin ja kaupalliseen asiakirjaan.

Kuuleminen

Toimijaa ei ole kuultu elintarvikelain (297/2021) 56 ja 59 §:n mukaisesta päätöksestä asian kiireellisyyden takia. Elintarvikkeiden viimeinen käyttöpäivä oli 26.11.2022. Asian kiireellisyyden vuoksi sekä toimijan ollessa ulkomailla, toimijalle annettiin mahdollisuus toimittaa näkemyksensä asiaan sähköpostitse 24.11. ennen päätöksen tekoa (Liite 4 Dar Dmana Lihakauppa Oy:n mielipiteen kuuleminen asiasta sähköpostitse 24.11.2022). Toimija ei toimittanut näkemystään asiaan, mutta toimijan työntekijä Hiwa Kezh ilmoitti puhelimitse, että toimija on sopinut lihan toimittajan kanssa lihan palautuksesta toimittajalle saman päivän aikana.

Päätöksen perustelut

Toimijalla ei ollut esittää naudanlihaerään yhdistettävissä olevaa asetusten (EY) N:o 1688/2005 ja (EY) N:o 853/2004 vaatimusten mukaista salmonellatutkimustodistusta. Toimija ei ollut erää vastaanottaessa tarkistanut erän asiakirjojen lainsäädännön vaatimustenmukaisuutta ja oma-aloitteisesti palauttanut erää lähtömaahan.

Elintarvikelain (297/2021) 64 §:n mukaan kiireellisissä tapauksissa elintarvikevalvontatehtäviä suorittava kunnan viranhaltija, jolle ei ole siirretty toimivaltaa hallinnollisten pakkokeinojen käyttöön 27 §:n 3 momentin mukaisesti, on oikeutettu ryhtymään 55, 56, 58 ja 59 §:ssä tarkoitettuihin hallinnollisiin pakkokeinoihin. Viranhaltijan tämän pykälän nojalla tekemä päätös on viipymättä saatettava kunnan valvontaviranomaisen käsiteltäväksi.

Elintarvikelain (297/2021) 56 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa.

Elintarvikelain 59 §:n mukaan valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoitukseen elintarvikesäännösten vastaista elintarviketta voidaan käyttää tai mihin tarkoitukseen se voidaan luovuttaa, jos elintarviketta ei voi muuttaa määräysten mukaiseksi.

Valvontaviranomaisen on määrättävä elintarvike hävitettäväksi, jos sen käyttö ei ole mahdollista tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikesäännökset sitä edellyttävät.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Elintarvikelain 6 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 853/2004 artiklan 8 mukaan elintarvikealan toimijoiden, jotka aikovat saattaa markkinoille Suomessa mm. naudan, sian ja siipikarjan lihaa, sulkien pois raakalihavalmisteet ja mekaanisesti erotettu liha, on noudatettava seuraavia salmonellaa koskevia sääntöjä:
1. Naudan ja sian lihan sekä siipikarjan lihan osalta lähetyksistä on pitänyt ottaa näytteet lähettävässä laitoksessa ja näytteille on pitänyt tehdä yhteisön lainsäädännön mukainen mikrobiologinen koe, josta on saatu negatiivinen tulos.
2. Naudan ja sian lihan sekä siipikarjan lihan osalta elintarvikkeen mukana on oltava yhteisön lainsäädännössä vahvistetun mallin mukainen kaupallinen asiakirja tai todistus, josta käy ilmi, että lähettävässä laitoksessa lainsäädännön mukaiset mikrobiologiset kokeet on suoritettu ja niistä on saatu negatiiviset tulokset.

Komission asetuksen (EY) N:o 1688/2005 asetuksen (EY) N:o 853/2004 täytäntöön panemisesta Suomeen ja Ruotsiin tarkoitetuilta tietyn lihan ja munien lähetyksiltä vaadittavien salmonellaa koskevien erityistakuiden osalta 6 artiklan mukaan naudan, sian ja siipikarjanlihaerien, lukuun ottamatta raakalihavalmisteita ja mekaanisesti erotettua lihaa, joka on tarkoitettu Suomeen ja Ruotsiin mukana on oltava asetuksen liitteessä IV vahvistetun mallin mukainen kaupallinen asiakirja.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 27, 56, 59, 64, 75, 78 §

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 853/2004 eläinperäisiä elintarvikkeita koskevista erityisistä hygieniasäännöistä 8 artikla

Komission asetus (EY) N:o 1688/2005 asetuksen (EY) N:o 853/2004 täytäntöön panemisesta Suomeen ja Ruotsiin tarkoitetuilta tietyn lihan ja munien lähetyksiltä vaadittavien salmonellaa koskevien erityistakuiden osalta 6 artikla

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö toteaa, ettei asian osalta ole jatkotoimenpiteitä, sillä Dar Dmana Lihakauppa Oy on palauttanut salmonellatutkimustodistusta vailla olleet naudanlihat lähtömaahan 24.11.2022.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona Dar Dmana Lihakauppa Oy:lle

Päätös tullut nähtäväksi 01.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Ville-Markus Valtonen, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 31041223

ville-markus.valtonen@hel.fi

Päättäjä

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Naudanlihan palautus 24.11.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarkastuskertomus 22.11.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Viranhaltijan antama väliaikainen kieltopäätös 23.11.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Dar Dmana Lihakauppa Oy:n mielipiteen kuuleminen asiasta sähköpostitse 24.11.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.