Yhteistyösopimus,vammaisten lasten aamupäivä- ja iltapäivätoiminta sekä loma-ajan toiminnan tuottaminen ja järjestäminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-014978
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 192
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Yhteistyösopimus kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan ja sosiaali- ja terveystoimialan välillä vammaisten lasten aamupäivä- ja iltapäivätoiminnan sekä loma-ajan toiminnan tuottamisesta ja järjestämisestä 1.1.2023 alkaen

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä olevan yhteistyösopimuksen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa koskien vammaisten lasten aamupäivä- ja iltapäivätoiminnan sekä loma-ajan toiminnan tuottamista ja järjestämistä 1.1.2023 alkaen. Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Päätöksen perustelut

Yhteistyösopimuksessa sovitaan siitä, miten kasvatuksen ja koulutuksen toimiala (Kasko) ja sosiaali- ja terveystoimiala (Sote) toimivat yhteistyössä Helsingissä peruskoulua käyvien vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä helsinkiläisille lapsille loma-ajantoiminnan järjestämisen osalta 1.1.2023 lukien silloin, kun kyseinen palvelu voidaan tuottaa perusopetuslain nojalla, sekä tilanteissa, joissa perusopetuslain mukainen palvelu ei riitä vastaamaan lapsen hoidon tarpeeseen lapsen hyvin erityisten tarpeiden vuoksi. Sopimukseen kuuluu yksityisten tai valtion opetuksen järjestäjien koulujen aamu- iltapäivä sekä loma-ajan toiminnan järjestäminen (Valterikoulu ja Marjattakoulu).

Sopimukseen sitoudutaan, sillä lain sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla (615/2021, Uusimaa-laki) 4 §:n mukaan Uudenmaan hyvinvointialueilla ja Helsingin kaupungilla on ensisijainen vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä asukkailleen sekä muille henkilöille Uudenmaan maakunnassa. Helsingin kaupungin hallintosäännön 4 luvun 8 §:n mukaan sosiaali- ja terveystoimialan tehtävänä on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen ja tuottaminen.

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta säädetään perusopetuslaissa (628/1998). Kunta voi järjestää ja hankkia perusopetuslain tarkoittamaa aamu- ja iltapäivätoimintaa. Jos kunta järjestää tai hankkii tämän lain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa, tulee sitä tarjota kunnassa toimivien koulujen ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien osalta 17 §:n 1 momentissa tarkoitetuille oppilaille kunnan päättämässä laajuudessa.

Loma-ajan toiminta ei ole perusopetuslain mukaista toimintaa, mutta Kasvatus- ja koulutuslautakunnan jaoston päätöksellä 28.11.2017 §22, Kasko on järjestänyt kehitysvammaisille ja autistisille lapsille loma-ajan toimintaa osana iltapäivätoiminnan päätöstä. Keväästä 2018 lähtien iltapäivätoiminnan päätökset on tehty toistaiseksi voimassa oleviksi yhdeksännen luokan päättymiseen asti. Samalla päätöksellä on voinut osallistua loma-ajan toimintaan.

Vammaispalvelulaki sekä kehitysvammalaki ovat perusopetuslakiin nähden toissijaisia. Vammaispalvelulain tai kehitysvammalain nojalla aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä loma-ajanhoitoa on Sote järjestänyt niin sanottuna muuna vammaispalveluna, joka on ollut kotiin vietävää palvelua niille vammaissosiaalityön vaikeavammaisille asiakkaille/erityishuollon asiakkaille tai autistisille asiakkaille, jotka eivät pärjää ryhmämuotoisessa toiminnassa. Sote on kesästä 2021 lukien järjestänyt vammaispalvelu- tai kehitysvammalain nojalla peruskoulunsa päättäville loma-ajantoimintaa oppivelvollisuusiän muututtua.

Uusimaa-lain 20 §:n 1 momentin mukaan Helsingin kaupungin on eriytettävä hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) nojalla maksettavalla rahoituksella, lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisestä perittävillä asiakasmaksuilla sekä muilla lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisestä kertyvillä tuotoilla rahoitettava sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen (eriytettävät tehtävät) kaupungin talousarviossa ja kirjanpidossa.  Uusimaa-lain 20 §:n 3 momentin mukaan Helsingin kaupunki ei saa käyttää muuhun toimintaansa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain nojalla maksettavaa rahoitusta taikka sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä perimiään asiakasmaksuja taikka muita näihin tehtäviin kohdistuvia tuottoja.

Sopimuksen keskeisimpänä ehtona on, että sopimusta tehdessä voimassa olevilla iltapäivätoiminnan päätöksillä osallistutaan perusopetuslain mukaiseen aamu-, iltapäivä- ja loma-ajan toimintaan perusopetuksen 9. luokan loppuun saakka. Kasko järjestää ja tuottaa perusopetuslain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa voimassa olevien periaatteiden mukaisesti. Loma-aikoina Kasko tuottaa loma-ajan toimintaa niille Helsingin peruskoulujen helsinkiläisille kehitysvammaisille ja autistisille lapsille, joille on tehty erityishuolto-ohjelma ja päätös, ja jotka pystyvät osallistumaan ryhmämuotoiseen toimintaan. Sote varaa toimintaa varten määrärahat ja vastaa toiminnan kustannuksista. Sote vastaa peruskoulunsa päättävien loma-ajantoiminnan järjestämisestä ja tuottamisesta sekä niiden vammaissosiaalityön asiakkaiden loma-ajanhoidon järjestämisestä ja tuottamisesta, jotka eivät pysty (hyvin) erityisten tarpeiden vuoksi osallistumaan sellaiseen ryhmämuotoiseen toimintaan, jota kasvatuksen ja koulutuksen toimialan resursseilla pystytään järjestämään. Loma-ajan toimintaa järjestetään loma-aikoina niissä kaskon määrittelemissä kouluissa, joissa on vammaisopetuksen ryhmiä ja lomatoimintapaikat valitaan vuosittain hoitotarpeen mukaisesti.

Kasko on ilmoittanut loma-ajantoiminnan kustannusten olevan vuositasolla 2 milj. euroa. Vuoden 2023 osalta Kasko laskuttaa Sotelta ilmoitetun 2 milj. euroa vammaisten lasten loma-ajantoiminnasta kuukausittain kirjanpidon toteutuneiden kustannusten mukaisesti.

Sopimus tulee voimaan vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sitä koskevan sopimuksen.

Hallintosäännön 5 luvun 9 §:n mukaan toimialajohtaja johtaa sosiaali- ja terveystoimialan toimintaa ja hallintoa.

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.

Päätös tullut nähtäväksi 21.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Niina Vilkman, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 35018

niina.vilkman@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.