Vuokraus, Apollon yhteiskoulun ja lukion väistötilat, Laajalahdentie 23/Tietokuja 2, kaupunkiympäristön toimiala
Tilojen vuokraaminen KOy Tietokuja 2:lta Apollon yhteiskoulun väistötilakäyttöön osoitteessa Laajalahdentie 23, Helsinki
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti
A
vuokrata 1.6.2023 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti Munkkiniemessä, osoitteessa Laajalahdentie 23 sijaitsevan, Kiinteistö Oy Tietokuja 2 omistuksessa olevan 3 439,5 htm² laajuisen tilan Apollon yhteiskoulun väistötilaksi 1.1.2024 alkaen toistaiseksi siten, että arvonlisäveroton, indeksikorjaamaton tilavuokra neljän vuoden ajalta on yhteensä enintään 3 470 000 euroa kustannustasossa maaliskuu 2023.
B
oikeuttaa Kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön allekirjoittamaan Kiinteistö Oy Tietokuja 2:n kanssa tehtävän vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tarve
Apollon Yhteiskoulu toimii Malminkartanon ja Konalan alueen yläkouluikäisten lähikouluna 260 oppilaalle. Apollon Yhteiskoulussa on myös 210 oppilaan lukio. Apollon Yhteiskoulun ylläpitäjänä on Apollon Yhteiskoulun Kannatusyhdistys ry. Koulu on Helsingin kaupungin sopimuskoulu.
Apollon Yhteiskoulu on vuonna 2020 siirtynyt AEL:ltä vuokrattuihin väistötiloihin osoitteessa Kaarnatie 4, koska Apollon yhteiskoulun silloisissa tiloissa osoitteessa Arentinpolku 1 todettiin sisäilmaongelmia, jotka edellyttivät pikaista siirtymistä väistötiloihin. Näiden tilojen vuokrasopimuksen on omistaja irtisanonut päättymään 31.12.2023, joten koululle tarvitaan uudet väistötilat.
Väistötilat tarvitaan, kunnes koulun pysyvät tilat valmistuvat. Uusia, pysyviä tiloja selvitetään.
Vuokrattavat tilat
Uudet väistötilat on tarkoitus järjestää vuokraamalla KOy Tietokuja 2:n omistamasta, Munkkiniemessä osoitteessa Laajalahdentie 23 sijaitsevasta IBM-talosta yksityiseltä koululta vapautumassa olevat 3 439,5 htm² laajuiset tilat kiinteistön 4. ja 6. kerroksissa. Rakennuksessa on tällä hetkellä väistössä Helsingin kaupungin omia kouluja.
Yksityisen koulun käytössä olleet tilat eivät edellytä suuria muutos- ja korjaustöitä. Tilojen käyttötarkoitus on valmiiksi opetustila, jolloin ei tarvitse hakea käyttötarkoituksen muutosta. Rakennuksessa on myös valmiit keittiötilat ja tilaa ruokasalille. Pihan yhteiskäyttö ja toiminnallisuus muiden kiinteistössä sijaitsevien koulujen kanssa huomioidaan suunnittelussa.
Vuokrakustannukset
Tiloista tehdään toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus 12 kuukauden irtisanomisajalla.
Tilavuokra sopimuskauden alkaessa on 21 euroa/htm²/kk, 72 230 euroa/kk. Neljälle vuodelle laskettuna tilavuokra arvonlisäverottomana ja indeksikorjaamattomana on 3 470 000 euroa kustannustasossa maaliskuu 2023.
Tilavuokra sisältää omistajan teettämiä, sujuvan opetustoiminnan ja turvallisen käytön edellyttämiä muutostöitä 150 000 eurolla (alv. 0 %). Nämä käsittävät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, tiloihin tarvittavat muutostyöt, tilaturvallisuuden vaatimat sähkö- ja lvi-työt sekä rakennuttajan erillishankinnat.
Tilavuokra sisältää myös vastuunjakotaulukon mukaisesti kiinteistöhuollon ja ylläpidon. Tilavuokra tarkistetaan elinkustannusindeksin mukaisesti vuosittain tammikuussa.
Tilavuokran lisäksi vuokranantaja laskuttaa vuokralaista sähköstä kulutuksen mukaisesti. Mikäli vuokralaisen oman sähkösopimuksen tekeminen ja vuokralaisen käyttämän sähkön mittaaminen on teknisesti mahdotonta, laskutetaan sähkömaksua 0,70 euroa/m²/kk. Sähkömaksu sidotaan elinkustannusindeksiin.
Tilakustannus käyttäjälle
Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan kiinteistön omistajalle maksamasta tilavuokrasta, kaupunkiympäristön toimialan yleiskustannuksesta sekä erikseen laskutettavasta sähköstä.
1.1.2024 alkaen väliaikaisista tiloista aiheutuva arvonlisäverollinen tilavuokra Apollon yhteiskoululle on 91 869 euroa/kk (26,71 euroa/m²/kk), 1 102 428 euroa/vuosi.
Lausunnot
Apollon Yhteiskoulu on 13.6.2023 vahvistanut hyväksyvänsä vuokrattavat tilat suunniteltuine muutoksineen ja tilakustannukset.
Rahoitus ja toteutus
Kiinteistön omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista. Tilavuokra laskutetaan Apollon yhteiskoulun kannatusyhdistys ry:ltä.
Kiinteistön omistaja vastaa muutostöiden toteutuksesta sekä rakennuksen ylläpidosta vastuunjakotaulukon mukaan.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa.
Kaupunginhallitus on päätöksellään 18.9.2017, § 865 vahvistanut kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle hallintosäännön 16 luvun 3 §:ssä tarkoitetun erityisen toimivallan rajat siten, että jaosto tai sen määräämä viranomainen päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 milj. euroa tai kun sopimus tehdään toistaiseksi enintään yhden vuoden irtisanomisajoin ja sopimuksen kaupunginhallituksen hyväksymien tilahankeohjeiden mukainen kokonaisarvo on enintään 5 milj. euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 03.07.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Arja Törmä, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 20458
Sanna Rautajärvi, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32554
Timo Vierelä, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 26165