Valtuustoaloite, Koskelantien liikenneturvallisuuden parantaminen

HEL 2023-008679
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 644 §

Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Amanda Pasasen ym. valtuustoaloitteeseen koskien Koskelantien liikenneturvallisuuden parantamista

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi seuraavilla lisäyksillä.

Koskelantie on asuinalueen keskellä kulkeva katu, jonka ylittää jatkuvasti suuri määrä koululaisia ekaluokkaisista alkaen. Kadulla sattuu myös säännöllisesti läheltä piti tilanteita liian lujaa tai punaisia päin ajavien autojen kanssa.

Lautakunta edellytti selvitettävän miten hyvin alennettua ajonopeutta on alettu noudattaa Koskelantiellä nopeusrajoitusten alentamisen jälkeen ja kehottaa käymään poliisin kanssa neuvottelua valvonnan lisäämisestä sekä nopeusrajoitusten noudattamisen että punaista päin ajamisen osalta.

Mäkelänkadun risteysalue on tarkoitus suunnitella uudelleen kun Kelan rakennuksen ympäristöä uudistetaan. Lautakunta korosti, että risteysalueen suunnittelussa tulee saavuttaa nykytilaan verrattuna kävelylle merkittävästi turvallisempi ja lapsille nykyistä paljon parempi liikenneympäristö.

Muiden suojateiden ja ylityspaikojen osalta tulee selvittää, onko niille mahdollista toteuttaa kavennuksia tai muita ajoradan leveyttä suojatien kohdalla pienentäviä tai muutoin turvallisuutta parantavia ratkaisuja ja mikäli on, niin toteuttaa nämä.

Käsittely

Vastaehdotus:
Otso Kivekäs: Lisätään päätösehdotukseen: "Koskelantie on asuinalueen keskellä kulkeva katu, jonka ylittää jatkuvasti suuri määrä koululaisia ekaluokkaisista alkaen. Kadulla sattuu myös säännöllisesti läheltä piti tilanteita liian lujaa tai punaisia päin ajavien autojen kanssa.

Lautakunta edellyttää selvitettävän miten hyvin alennettua ajonopeutta on alettu noudattaa Koskelantiellä nopeusrajoitusten alentamisen jälkeen ja kehottaa käymään poliisin kanssa neuvottelua valvonnan lisäämisestä sekä nopeusrajoitusten noudattamisen että punaista päin ajamisen osalta.

Mäkelänkadun risteysalue on tarkoitus suunnitella uudelleen kun Kelan rakennuksen ympäristöä uudistetaan. Lautakunta korostaa, että risteysalueen suunnittelussa tulee saavuttaa nykytilaan verrattuna kävelylle merkittävästi turvallisempi ja lapsille nykyistä paljon parempi liikenneympäristö.

Muiden suojateiden ja ylityspaikojen osalta tulee selvittää, onko niille mahdollista toteuttaa kavennuksia tai muita ajoradan leveyttä suojatien kohdalla pienentäviä tai muutoin turvallisuutta parantavia ratkaisuja ja mikäli on, niin toteuttaa nämä."

Kannattaja: Anni Sinnemäki

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Sulje

Valtuustoaloitteessa esitetään Koskelantien liikenneturvallisuuden parantamista erilaisilla katuympäristön suunnitteluratkaisuilla. Aloitteessa ehdotetaan mahdollisiksi toimenpiteiksi esimerkiksi kaistojen kaventamista ja kameravalvonnan lisäämistä. Aloitteessa ilmaistaan myös huoli, että suojateiden muuttaminen ylityspaikoiksi johtaa turvattomampiin ylityksiin. Koskelantielle ollaan toteuttamassa liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtäävä liikennejärjestely, jonka vaikutuksia seurataan. Alueelle tullaan laatimaan myös liikenneturvallisuusselvitys.

Koskelantie on leveä pääkatu, jonka ajoradoilla on kahdesta kolmeen samansuuntaista kaistaa, mikä tekee valo-ohjaamattomista suojateistä turvattomia. Liikenneturvallisuutta parantamaan on laadittu uusi liikenteenohjaussuunnitelma Koskelantielle välillä Kalervonkatu–Käpyläntie (kylk 24.11.2020 689 §). Suunnitelman päätavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta keskittämällä kävelyreitit kulkemaan valo-ohjattujen suojateiden kautta.

Suunnitelmassa katuosuudelle Sofianlehdonkatu−Käpyläntie jää yhteensä viisi valo-ohjattua suojatietä. Neljä näistä on nykyisiä ja viides toteutetaan vanhan valo-ohjaamattoman suojatien tilalle. Yksi vähän käytetty valo-ohjattu ja kaksi valo-ohjaamatonta suojatietä poistetaan. Poistuvat suojatiet muutetaan suojatiettömiksi kadunylityspaikoiksi, jolloin tarpeen mukaan kadun voi edelleen ylittää varovaisuutta noudattaen. Lähellä on aina myös valo-ohjattu suojatie, joille kävelyreittien tavoitellaan lopputilanteessa pääosin suuntautuvan.

Liikenteenohjaussuunnitelman pohjalta laadittavassa rakennussuunnitelmassa ylityspaikkojen turvallisuutta parannetaan toteuttamalla niihin tyyppipiirustusten mukaiset kavennukset, jolloin ylitysmatka on lyhyempi, ja jalankulkija helpommin havaittavissa. Rakentamisen arvioidaan alkavan vuoden 2024 keväällä.

Koskelantiellä liikenteenohjaussuunnitelman rajaamalla alueella on tapahtunut seitsemän jalankulkijan ja neljä polkupyöräilijän henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta viimeisen kymmenen vuoden aikana poliisin tilastoinnin perusteella. Eniten onnettomuuksia on tapahtunut Koskelantien ylittävällä suojatiellä Osmontien risteyksessä, jossa on tapahtunut kolme jalankulkijaonnettomuutta kymmenen vuoden aikana. Suojatien muuttuessa ylityspaikaksi kadun ylitykset ohjautuvat jatkossa ensisijaisesti läheiselle valo-ohjatulle suojatielle, joka on järjestelyiltään turvallisempi paikka kadun ylitykseen. Yksi Koskelantiellä tapahtuneista jalankulkijaonnettomuuksista oli jalankulkijan kuolemaan johtanut onnettomuus. Onnettomuuden ei arvioida liittyneen kadunylitysjärjestelyihin, sillä tapauksessa moottoriajoneuvon kuljettaja ajautui jalkakäytävälle, jossa törmäys jalankulkijaan tapahtui.

Suunnitelma on valmisteltu kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymän Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteet -ohjeen (Kylk 10.12.2019 642 §) mukaisesti. Suunnitelman toteutuksen jälkeen seurataan jalankulkijavirtoja ja suunnitelman vaikutuksia liikenneturvallisuuteen ja näistä raportoidaan lautakunnalle sopivan ajanjakson jälkeen. Tarvittaessa tämän jälkeen järjestelyitä tarkastellaan uudelleen.

Koskelantielle on lisätty kaksi uutta automaattista kameravalvontapistettä viime vuonna. Toinen kohteista tuli Mäkelänkadun risteykseen ja toinen Kalervonkadun risteykseen. Kameroilla voidaan valvoa ylinopeuksia ja punaista päin ajamista. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi vuonna 2018 yleissuunnitelman uusista kameravalvontatolpista. Koko kaupunkiin tulee suunnitelman mukaisesti vuoteen 2024 mennessä yhteensä noin 70 uutta kameratolppaa. Tulevaisuudessa kameratolppia voidaan mahdollisuuksien mukaan asentaa Koskelantielle lisää, kun jo päätetyn yleissuunnitelman mukaiset kohteet on ensin saatu rakennettua.

Koskelan sairaala-alueen liikenteen ohjaussuunnitelmaa ollaan parhaillaan päivittämässä, ja sen yhteydessä tehdään tarkistuksia liikennemerkkeihin ja tiemerkintöihin. Suunnitelma koskee Koskelantietä Käpyläntien ja Intiankadun risteyksestä itään. Koskelantien nopeusrajoitusta on jo vuonna 2019 laskettu Käpyläntien ja Kunnalliskodintien risteyksien välisellä osuudella (50 km/h -> 40 km/h).

Helsingin kaupunki on lisäksi laatimassa kaupunginosakohtaisia alueellisia liikenneturvallisuusselvityksiä, joissa kartoitetaan alueen liikenteelliset ongelmakohdat ja kehittämistarpeet. Selvityksestä kootaan toimenpide-ehdotukset alueen liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Koskela on lisätty lähivuosien kohteeksi, josta selvitys laaditaan.

Valtuustoaloite

Valtuutettu Amanda Pasanen ja 19 muuta valtuutettua ovat tehneet 21.6.2023 seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen: Koskelantien liikenneturvallisuuden parantaminen

"Koskelantie on nykyisellään vaarallinen paikka jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Koskelantiellä autojen ajonopeudet nousevat helposti yli suositusten monikaistaisella suoralla pääkadulla. Vaaratilanteita sattuu myös helposti myös suojatien ylittäjille tilanteissa, joissa autoilija ohittaa suojatien eteen pysähtyneen toisen ajoneuvon pysähtymättä.

Koskelantiellä ollaan muuttamassa myös nykyisiä suojateitä kadunylityspaikoiksi, mikä johtaa jalankulkijan kannalta nykyistä turvattomampiin ylitystilanteisiin, kun väistämisvelvollisuus siirtyy autoilijalta jalankulkijalle.

Katuympäristön suunnitteluratkaisuilla voidaan vaikuttaa merkittävästi autoilijoiden liikennekäyttäytymiseen ja esimerkiksi parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta. Kaupunkiympäristön ei pitäisi houkutella autoilijoita ajamaan niin kovaa, että heistä tulee uhka muiden kulkumuotojen käyttäjille, kuten tilanne tällä hetkellä on Koskelantiellä. Mahdollisia toimenpiteitä liikenteen rauhoittamiseksi Koskelantiellä voisivat olla esimerkiksi kaistojen kaventaminen ja kameravalvonnan lisääminen.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunki ryhtyy valmistelemaan Koskelantien turvallisuutta lisääviä toimia, jotta alueesta tulisi turvallisempi kävelijöille ja pyöräilijöille."

Toimivalta

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.

Aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan tai sen alaisen viranomaisen toimivaltaan.

Sulje

Kaupunkiympäristölautakunta 28.11.2023 § 629

21.11.2023 Pöydälle

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 14.12.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Noora Schalin, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 34889

noora.schalin@hel.fi