Hankinta, sopimusmuutos, Staran kivityöurakan osa-alueen 3 lisätyövarauksen arvon korottaminen, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2023-010582
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 87 §

Staran kivityöurakan osa-alueen 3 sopimuksen lisähankintamahdollisuuden arvonkorotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti korottaa Staran kivitöiden osa-alueen 3 rakennusurakasta tehdyn hankintapäätöksen 23.3.2023 § 37 mukaista lisä- ja muutostyövarausta 15 prosentista 30 prosenttiin. Päätöksen myötä lisä- ja muutostyövarauksen arvo nousee 195 000 eurosta 390 000 euroon (AVL 8 c §). Hankinnan ennakoitu arvo pysyy alkuperäisen hankintapäätöksen mukaisena 1 300 000 eurona (AVL 8 c §).

Samalla johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan allekirjoittamaan sopimusmuutoksen.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun hankintalain 129 §:n mukainen odotusaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu urakoitsija ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinnan taustaa

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen ja ylläpidon osastot toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja alihankintoja. Kivityöurakat ovat tällaisia tyypillisiä alihankintoja, joissa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen ja materiaalihankintaan keskittynyttä aliurakointia.

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tekninen tuki yksikkö on kilpailuttanut kivityöurakat kolmelle osa-alueelle ajalle 1.5.2023 - 31.3.2024. Hankinta suoritettiin alkuvuodesta 2023. Hankintamenettelynä on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely. Kyse on kansallisen kynnysarvon ylittävästä urakkakokonaisuudesta.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta on tehnyt hankintapäätöksen 23.3.2023 § 37 Staran kivitöiden osa-alueen 3 rakennusurakasta. Urakoitsijaksi valittiin Kivilinja Oy ja hankinnan ennakoituarvo oli 1 300 000 euroa (AVL 8 c §). Lisä- ja muutostöihin oli varattu tarjouspyynnön ja sopimuksen mukaisesti 15 prosenttia hankinnan ennakoidusta arvosta, eli 195 000 euroa (AVL 8 c §).

Muutoksen syyt ja perusteet

Alkuperäisessä tarjouspyynnössä oli huomioitu sopimuskauden aikana tulevien työkohteiden tiedossa olevat työt ja arvioidut perustarpeet aiempien vuosien keskiarvojen perusteella. Hankinnan kilpailutuksen jälkeen erillisen Postipuiston kivityöurakan kilpailutus päätettiin keskeyttää vähäisten tarjousten määrän vuoksi ja erillisurakan kivityöt jouduttiin siirtämään tähän alueelliseen kivitöiden vuosiurakkaan. Postipuiston kivityöurakka on työmääriltään laaja ja sisältää kivilajeja joita ei oltu otettu huomioon alkuperäisessä vuosiurakan tarjouspyynnössä. Siksi sopimusta joudutaan täydentämään lisätyöpäätöksellä jonka summa yksistään tulee ylittämään alkuperäisen hankintapäätöksen lisä- ja muutostöihin varatun summan.

Hankintasopimuksen tulee sopimuskaudella vastata kilpailutuksen ehtoja. Hankintalain 136 §:ssä on säädetty tarkemmin, millä edellytyksillä hankintasopimusta voidaan sen voimassaoloaikana muuttaa. Hankintalain 136 §:n mukaan sopimusta voidaan muuttaa, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa. Edelleen hankintalain mukaan muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Jos edellä tarkoitettuja muutoksia tehdään peräkkäin useampia, arvioidaan jokaista muutosta itsenäisenä. Vaikka 136 § ei sanamuotonsa perusteella sovellu kansallisiin hankintoihin, hankintalain esityöt sekä merkitys rajat ylittävässä kaupassa huomioiden ei voida pitää perusteltuna, että liikkumavara kansallisissa olisi rajoitetumpi kuin EU-hankinnoissa. Näin ollen muun muassa Kuntaliiton Julkisten hankintojen neuvontayksikkö on ottanut kannan, jonka mukaan 136 §:n 2 momentin listaa sallituista sopimusmuutoksista voidaan soveltaa myös kansallisissa hankinnoissa.

Nyt tehtävä muutos täyttää hankintalaissa asetetut edellytykset ja on alle 50 prosenttia alkuperäisen hankintasopimuksen arvosta.

Sopimuksen toteutumisen seuranta

Urakassa on tähän mennessä tehty kaksi lisätyöpäätöstä joiden yhteenlaskettuarvo tähän mennessä on 5 550 euroa (AVL 8 c §). Tätä korotuspäätöstä tehtäessä urakkasopimuksen toteutuma-aste on noin 44 prosenttia. Tiedossa olevasta ja mahdollisesti tulevista lisätöistä tehdään erilliset hankintapäätökset. Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tekninen tuki yksikkö valvoo sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 08.09.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi