Hankesuunnitelma, VIRVE 2 -päivitys, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-013870
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 62 §

Virve 2 -verkon toteuttaminen HKL:n kiinteistöihin, hankesuunnitelma

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Johtokunta hyväksyi Virve 2 -verkon toteuttamisen HKL:n kiinteistöihin -hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 1.150.000 euroa kustannustasossa syyskuu 2023.

Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Pelastusviranomaisten Virve 2 -palvelun käyttöönotto vuonna 2025 edellyttää parannuksia liikenneliikelaitoksen (HKL) kantametron metroasemille, Roihupellon metrovarikolle ja Herttoniemen valvomorakennukseen, jotta kiinteistöjen sisätiloissa on ajan tasalla oleva Virve-sisäpeittoverkko.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että keskeinen osa turvallista ja toimivaa kaupunkia on vahva pelastustoimi, jonka toiminnan edellytykset turvataan yhdessä valtion kanssa ja että laajasta kaupunkitasoisesta varautumisesta huolehditaan ja monimuotoiselle toimintakyvylle eri tilanteissa on luotu pohja. Päätösehdotus tukee tätä kaupunkistrategian tavoitetta ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Virve-viranomaisverkko muuttuu vaiheittain laajakaistaiseksi Virve 2 -palveluksi. Viranomaisten ja huoltovarmuustoimijoiden yhteinen kriittisen viestinnän työväline uudistuu merkittävästi.

Suomen Erillisverkot rakentaa uuden Virve-viranomaisviestintäpalvelun yhdessä kumppaneiden kanssa. Erillisverkot toimii Virven lakisääteisenä palveluoperaattorina, joka operoi keskeisiä tietojärjestelmiä ja tuottaa siihen myös palvelut. Ericsson toimittaa viranomaisverkkoon 5G-runkoverkon ja Elisa-radiopalvelun. Elisa toteuttaa 4G- ja 5G-radioverkkopalvelun sekä vastaa siitä, että radioverkon saatavuus on riittävällä tasolla ja että uuden verkon maantieteellinen peittoalue vastaa nykyisen Virve-viranomaisverkon peittoaluetta.

Virve 2 -palvelualue laajenee nykyistä Virveä vastaavaksi vuoteen 2024 mennessä. Rakennusten omistajat vastaavat Virve 2
-sisäkuuluvuusratkaisuiden toteuttamisesta pelastusviranomaisen määräyksestä tai oman tarpeensa mukaisesti.

Helsingin ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueiden pelastuslaitokset ovat ottamassa Virve 2 -palvelun käyttöön vuonna 2025. Virve 2 -palvelun käyttöönoton myötä pelastuslaitokset edellyttävät, että heidän toiminta-alueellaan myös rakennusten omistajat ovat mahdollistaneet Virve 2 -verkon käytön. Näin ollen Virve 2 -verkon käyttöönoton vaatimien päivitysten toteuttaminen HKL:n kiinteistöihin on välttämätöntä.

Nykyinen Virve-verkko pysyy Virve 2 -verkon rinnalla käytössä vähintään vuoteen 2028 ulottuvan siirtymäajan. Tänä aikana ja todennäköisesti ainakin vuoteen 2030 asti HKL:n ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n Virve 1 -puhelimia voidaan edelleen käyttää mm. metrojunien liikenteenohjauksessa.

Hankkeen toteuttaminen

Hankkeessa HKL:n kiinteistöjen Elisan verkkoa täydennetään nykyiseen sisätilaverkkoon ja teknisiin tiloihin. Yleisölle tarkoitettuihin tiloihin ei tässä projektissa tehdä lisäyksiä, koska näissä tiloissa on jo nykyisellään toimiva operaattorin nykyinen 4G/5G-verkko ja siten operaattori vastaa mahdollisista Virve 2 -verkon vaatimista päivityksistä näiden osalta.

Samalla päivitetään nykyisen sisäverkon kattavuutta siten, että havaitut heikomman kuuluvuuden alueet tulevat korjatuiksi.

Hankkeen toteuttamisella ei ole vaikutuksia metron matkustajaliikenteeseen.

Hanke toteutetaan vuoden 2024 aikana.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen arvonlisäverottomaksi kustannukseksi on arvioitu yhteensä enintään 1.150.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen kustannukset koostuvat suunnittelukustannuksista, laitteistohankinnoista ja asennustöistä. Kustannusarvioon sisältyy n. 16 % riskivaraus.

Hankkeen kustannukset vuonna 2024 otetaan huomioon HKL:n budjetin valmistelussa kyseiselle vuodelle.

Hankkeen käyttötalousvaikutukset

Hanke aiheuttaa 10 vuoden poistoajalla tasapoistoina n. 115.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

HSL:n perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.

Loppuosa poistoista jää suoraan HKL:n kaupungin infratukena maksettavaksi.

Toimivalta

Hankkeesta päättäminen

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.150.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.

Hankintavaltuudet

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on siirtänyt 19.11.2020, 175 §, hankintoihin liittyvää toimivaltaa toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) saakka. Mikäli hankinnan arvo ylittää 500.000 euroa, kuuluu hankinnoista päättäminen johtokunnan toimivaltuuteen. Hallintosäännön mukaisesti johtokunta voi valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankinnoista.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 24.11.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi