Vuokraus ja hankesunnitelma, toimistotilat, perheiden avokuntoutus, Jelppi, Nuorisoasema, Laivalahdenkatu 2 B, kaupunkiympäristön toimiala
Tilojen vuokraaminen Sponda Investment Properties C Oy:ltä Helsingin kaupungille osoitteesta Laivalahdenkatu 2 b, 1. kerros
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti vuokrata Psykiatria- ja päihdepalveluyksikköön kuuluvien Perheiden avokuntoutuksen ja Jelpin sekä Nuorisoaseman uudet toimistotilat 30.11.2023 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti siten, että hankkeen laajuus on 985 htm² ja hankkeen enimmäishinta on arvon-lisäverottomana 1 428 000 euroa huhtikuun 2023 kustannustasossa.
Päätös pannaan täytäntöön ehdolla, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta ja hankkeen kustannusvaikutuksesta.
Lisäksi jaosto päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 2:n yksikönpäällikön allekirjoittamaan Sponda Investment Properties C Oy:n kanssa vuokrasopimuksen sekä tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tarve
Psykiatria- ja päihdepalveluyksikköön kuuluvan nuorisoaseman tilat Siltasaaressa ovat henkilöresurssin kasvun myötä käyneet ahtaaksi ja palvelua halutaan laajennettavan muualle Helsinkiin.
Nuorisoasema tarvitsee lisää työtilaa alustavan arvion mukaan noin 16 hengelle. Toiminnan kehittämiseen tarvitaan entistä parempaa saavutettavuutta ja nuoria paremmin palvelevia mm. toiminnallisia ryhmiä ja kohtaamispaikkatyyppistä toimintaa lisäämällä.
Psykiatria- ja päihdepalveluyksikköön kuuluvan perheiden päihdeavokuntoutuksen nykyiset tilat sijaitsevat toiminnan kannalta hankalasti tavoitettavassa paikassa. Lisäksi nuorisoaseman kanssa samoihin tiloihin sijoittuminen tuo synergiaetuja, mm iltavastaanottojen ja perheterapeuttien toiminnan kannalta. Päihdepalvelujen Jelpillä ei ole omia tiloja vaan työparit ovat käyttäneet muiden toimijoiden tiloja eri puolilla kaupunkia.
Vuokrattavat tilat
Tarvittavat tilat järjestetään vuokraamalla osoitteesta Laivalahdenkatu 2b:n 1. kerroksesta tilat, jotka suunnitellaan ja muutetaan Perheiden avokuntoutukselle ja Jelpille sekä Nuorisoaseman toimistokäyttöön.
Suunnittelu- ja rakennusvaihe
Vuokranantaja toteuttaa vuokratuissa tiloissa toiminnan vaatimat muutostyöt ennen vuokra-ajan alkua.
Vuokralaisen kustannusvastuulla on hallinnanluovutuksen jälkeen turvalaiteasennukset ja vuokralaisen toiminnan vaatima irtokalustus. Vuokralainen asentaa itse kaikki valvontaan ja turvallisuusjärjestelmiin liittyvät asennukset kaapeloinnista lähtien.
Aikataulu
Tavoitteena on, että muutostyöt ovat valmiit siten, että toiminta voi alkaa 1.4.2024.
Muutostöille ei tarvita rakennuslupaa.
Rakentamisvaihe päättyy kohteen valmistumiseen sekä hyväksyttyyn vastaanottoon ja käyttöönottoon. Hyväksytystä vastaanotosta alkaa vuokrasopimusaika ja käyttäjän sisustustöiden viimeistely.
Ulosmaksettava vuokra
Arvonlisäveroton tilavuokra on 17 000 euroa kuukaudessa ja 204 000 euroa vuodessa.
Hankkeen pääomitettu indeksikorjaamaton ulosmaksettava enimmäishinta on 17,26 euroa/htm²/kk, yhteensä 1 428 000 euroa 7 vuoden vuokra-ajalta.
Tilakustannus sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle
Arvioitu arvonlisäveroton tilakustannus käyttäjälle on vuodessa noin 229 531 euroa eli noin 19 128 euroa kuukaudessa eli noin 19,42 euroa/htm²/kk, joka muodostuu tilavuokrasta, ylläpitovuokrasta ja Tilat-palvelun yleiskustannuksesta.
Rahoitus ja toteutus
Ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa. Kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa.
Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölauta-kunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella. Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvon-lisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 19.12.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on 1.1.2024 lähtien, maanantaista perjantaihin klo 08.15–15.00.
Kirjaamon aukioloaika on 31.12.2023 saakka, maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Heidi Nielsen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 42170
Marjut Rantapuro, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21025