Sitovat toiminnan tavoitteet vuonna 2023, Helsingin kaupunki

HEL 2023-014811
Asialla on uudempia käsittelyjä
9. / 9 §

Liikenneliikelaitoksen sitovien tavoitteiden toteutuminen vuonna 2023

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Johtokunta merkitsi tiedoksi liikenneliikelaitoksen sitovien tavoitteiden toteutumisen vuonna 2023 ja lähettää selvityksen toteutumatta jääneestä sitovasta toiminnan tavoitteesta kaupunginkanslialle.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Helsingin kaupungin vuoden 2023 talousarvion noudattamisohjeiden mukaisesti kanslian, toimialojen ja liikelaitosten on toimitettava selvitys toteutumatta jääneistä sitovista toiminnan tavoitteista kaupunginkanslialle 24.1.2024 mennessä.

Vuoden 2023 talousarviossa ja tulosbudjetissa liikenneliikelaitoksen (HKL) sitovat tavoitteet olivat:

  • Minimoimme ajamattomien lähtöjen määrän ylläpitääksemme korkeaa joukkoliikenteen luotettavuutta
  • Vastaamme asiakkaiden keskeisiin tarpeisiin ylläpitääksemme laadukasta asiakaskokemusta
  • HKL:n talous pysyy tasapainossa

HKL on saavuttanut kolmesta sitovasta tavoitteesta kaksi.

Minimoimme ajamattomien lähtöjen määrän ylläpitääksemme korkeaa joukkoliikenteen luotettavuutta

Tavoitetaso: Ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä on 99,85 %

Toteuma: Vuonna 2023 metroliikenteessä ajettiin 99,79 % tilatuista lähdöistä eli tavoite 99,85 % ei toteutunut.

Alkuvuonna kuljettajapulasta johtunut heikko luotettavuus laski koko vuoden tuloksen alle tavoitetason. Vaikka tavoitteeseen ei päästy, on liikennöinnin luotettavuuden kehitys ollut vuoden 2023 aikana positiivisella kehitysuralla johtuen parantuneista kuljettajaresursseista. Vuoden toisessa, kolmannessa ja neljännessä kvartaalissa luotettavuus ylsi tavoitetasolle.

Vastaamme asiakkaiden keskeisiin tarpeisiin ylläpitääksemme laadukasta asiakaskokemusta

Tavoitetaso: Asiakkaiden antama liikennöitsijäarvosana HSL:n tuottamassa kyselytutkimuksessa on 4,11

Toteuma: Asiakastyytyväisyyden sitova tavoite toteutui.

Metroliikenteen liikennöitsijäarvosana oli 4,11, mikä saavutti tavoitteen. Keväällä 2023 toteutetussa tutkimuksessa liikennöitsijäarvosana oli 4,07 ollen tavoitetasoa matalampi. Syksyn tutkimuksessa arvosana oli 4,14. Arvosanan nousuun vaikutti erityisesti liikennöinnin luotettavuuden parantuminen, mikä näkyi kyselyn kysymyksen ”Aikataulussa pysyminen” -tuloksen merkittävänä nousuna nostaen liikennöitsijäarvosanan tavoitetason yläpuolelle.

Asiakastyytyväisyyttä mitataan liikennöitsijäarvosanalla (arvosteluasteikko 1-5). Liikennöitsijäarvosana on liikennöitsijän laatua mittaavien kysymysten keskiarvo Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) tuottamasta kyselytutkimuksesta. Osatekijöinä on kuljettajan ajotapa ja vaunujen siisteys sekä aikataulussa pysyminen ja opasteiden toimivuus asemilla. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa.

HKL:n talous pysyy tasapainossa

Tavoitetaso: Tilikauden tulos on vähintään nolla

Toteuma: HKL saavuttaa tulostavoitteen.

Tieto on alustava ja lopullinen tulos selviää, kun HKL:n tilinpäätös valmistuu helmikuussa 2024.

Sulje

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta 05.12.2023 § 34

Päätös

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi taloushallintopalveluliikelaitoksen selvityksen toteutumatta jäävistä sitovista toiminnan tavoitteista vuonna 2023 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginhallitukselle.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Anniina Kitula
Lisätiedot

Mari Kärnä, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 25106

mari.karna@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 26.01.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi