Hankinta, puitejärjestely, kaupunkitekniset urakat, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-015000
Asialla on uudempia käsittelyjä
15. / 57 §

Kaupunkitekniset urakat puitejärjestelyä sopimuskaudelle 2024 - 2026 (optiokaudet 2026 – 2028 ja 2028 - 2030)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset edullisuusjärjestyksessä ja oikeutti infrapäällikön tekemään kaupunkiteknisiä urakoita koskevat puitesopimukset alla mainittujen tarjoajien kanssa:

  1. Suomen Energia-Urakointi Oy
  2. Eltel Networks Oy

Puitesopimuksen sopimuskausi on 1.5.2024 - 30.4.2026. Tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimusta kahdella (2) kahden (2) vuoden optiokaudella ajalle 1.5.2026 - 30.4.2028 ja 1.5.2028 - 30.4.2030. Tilaaja ilmoittaa option käytöstä kahdeksi (2) vuodeksi kerrallaan kolme (3) kuukautta ennen voimassa olevan sopimuskauden päättymistä.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 45 000 000,00 euroa.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Puitesopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei tuota urakoitsijalle yksinoikeutta tuottaa tilaajalle sopimuksen kattamia töitä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyyn kesto on optioineen kuusi vuotta, johtuen EU:n RoHS -direktiivin vaikutuksesta. Sen mukaisesti joudutaan Helsinki LED -hankkeen puitteissa uusimaan tämän vuosikymmenen kuluessa 60% ulkovalaistusverkon valaisimista. Osin joudutaan uusimaan myös pylväitä ja muita verkon komponentteja. Helsinki LED -hankkeessa vaihdetaan joka vuosi vähintään 8000 valaisinta. Kaupungin katu- ja puistorakentamistavoitteet ovat kasvaneet ja se lisää myös kaupunkiteknisten verkkojen rakentamista. Laajojen valaisinvaihtojen lisäksi rakennetaan mm. uutta valaistusta 1000 – 2000 valopistettä vuosittain ja liikennevaloja sekä sen vaatimaa tietoliikenneverkkoa uusitaan ja uudisrakennetaan merkittävästi. Urakoitsija joutuu monipuolisesti ja merkittävästi organisoitumaan, investoimaan ja resursoimaan toimintaansa, jotta sopimuksen vaatimien töiden laadukas tekeminen onnistuu.

Puitejärjestelyllä hankitaan ulkovalaistus-, tietoliikenne- ja liikennevaloverkkojen rakentamis- ja kunnossapitotöitä. Urakka suoritetaan yksikköhintaurakkana. Kilpailutuksen perusteella luodaan puitejärjestely, johon tullaan valitsemaan kaksi (2) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyttä tarjoajaa, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Tarjousvertailussa korkeimmat pisteet saanut tarjoaja saa tehtäväkseen kunnossapito- ja rakentamishankkeista noin 60 - 80% (€-määrä) sekä päivystyspalvelun 24/7 osion.

Tarjousvertailussa toiseksi tullut tarjoaja saa tehtäväkseen kunnossapito- ja rakentamishankkeista noin 20 - 40% (€-määrä). Toiseksi sijoittuneelle tarjoajalle voidaan tarjota päivystyspalvelun 24/7 tehtäviä ainoastaan poikkeuksellisissa kiiretilanteissa.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 15.2.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-015000 Kaupunkitekniset urakat.

Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 15.2.2024 TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 27.3.2024 mennessä tarjouksen jätti kolme (3) tarjoajaa:

  1. Eltel Networks Oy
  2. Destia Oy
  3. Suomen Energia-Urakointi Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan ja sen aliurakoitsijan edellytettiin täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien oli pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset.

Tarjouspyynnön mukaan tarjoajalla on oltava sopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tarjoajalla tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa luottoluokituksessa vähintään tasolla A+ tai Bisnode D&B Finland Oy:n luottoluokituksessa on vähintään tasolla A.

Lisäksi tarjoajalla tulee olla vähintään 5 000 000,00 euron vuotuinen liikevaihto per tilikausi vähintään kahdelta (2) edelliseltä 12 kk tilikaudelta.

Tarjoajan ammatillista pätevyyttä ja teknistä suorituskykyä koskevat vähimmäisvaatimukset esitettiin ESPD-lomakkeella, jossa on esitettävä vähimmäisvaatimukset myös tarjoajan ammatillisen pätevyyden osalta.

Kaikkien tarjoajien soveltuvuutta koskevat todistukset ja selvitykset on tarkastettu lukuun ottamatta seuraavia todistuksia, jotka tarkastetaan ennen mahdollisen puitesopimuksen tekemistä:

  • hankintalain 80 §:n mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet.

Tarjousten tarkastus

ESPD-lomakkeella esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Eltel Networks Oy:ltä vähennettiin kaksi (2) laatupistettä, koska tarjouksessa ilmoitettu työkoneiden Stage-luokka (50% vähintään STAGE 6) oli ristiriidassa työkoneiden kalustoluettelon kanssa (50% vähintään STAGE 5). Eltel Networks Oy:n lopullinen laatupistemäärä on 23 pistettä.

Destia Oy:lle lisättiin kaksi (2) laatupistettä, koska tarjouksessa ilmoitettu varasto/toimipiste (7-9km) oli ristiriidassa tilaajan tekemän mittauksen kanssa (3-6km). Destia Oy:n lopullinen laatupistemäärä 24 pistettä.

Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

Hinta, painoarvo 70%
Laatu, painoarvo 30%

Hintavertailu

Tarjouksen vertailuhinta muodostuu seuraavista tarjouspyynnön liitteen 8 Töiden yksikköhintaluettelo välilehtien yhteenlasketuista vertailuhinnoista:

K yksiköt, K-komponenttien vertailuhinta
L yksiköt, L-komponenttien vertailuhinta
T yksiköt, T-komponenttien vertailuhinta
W yksiköt, W-komponenttien vertailuhinta ja
Y yksiköt, Y-komponenttien vertailuhinta

Halvin hinta saa 70 pistettä ja muiden hintapisteet lasketaan kaavalla:

halvin tarjottu vertailuhinta
---------------------------------------- * 70
tarjottu vertailuhinta

Hintapisteet annetaan kahden desimaalin tarkkuudella.

Laatuvertailu

Tarjouspyynnössä on esitetty laatukriteerit ja vastausvaihtoehdot, jonka mukaan tarjoajalla on mahdollisuus saada laatupisteitä. Laadusta on maksimissaan mahdollista saada 30 pistettä seuraavasti:

Kuorma/lava-autot, maksimipistemäärä 5 pistettä
Paketti-/henkilöautot, maksimipistemäärä 5 pistettä
Työkoneet, maksimipistemäärä 5 pistettä
Toimipisteen/varastotilan sijainti, maksimipistemäärä 10 pistettä.
Heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistäminen, maksimipistemäärä 5 pistettä

Tarjouksen saamat hintapisteet ja laatupisteet lasketaan yhteen vertailupisteiksi ja kaksi eniten pisteitä saanutta tarjousta valitaan. Mikäli tarjoaja saa samat pistemäärät, muodostuu tältä osin etusijajärjestys hintapisteiden perusteella.

Alla olevasta taulukosta käy ilmi tarjoajan hinta- ja laatupisteet sekä sijoitus.

  Destia Oy Eltel Networks Oy Suomen Energia Urakointi Oy
Kokonaishinta 54 813 597,58€ 47 401 491,27€ 40 201 412,50€
Pisteet 51,339p 59,367p 70,000p
Laatupisteet 24,000p 23,000p 24,000p
Pisteet yhteensä 73,339p 84,367p 94,000p
Sijoitus 3. 2. 1.

Rikosrekisteriotteiden tarkistaminen

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Sovelletut säädökset

Hankintalaki 32, 56, 58, 59, 60 67, 71, 74, 75, 93 ja 123 §.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (19.12.2023 § 700) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 23.04.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. tekninen johtaja
Pasi Lönnberg

Lisätietojen antaja

Mikko Huupponen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 35212

mikko.huupponen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Liite 1 vertailutaulukko_486055
2. Liite 2 Töiden yksikköhintaluettelo

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.