Hankinta, vammaisten lasten loma-ajan toiminta, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-003651
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 82 §

Vammaisten lasten loma-ajan toiminnan palvelun hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Eino Missi ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Ostopalvelupäällikkö Minna Eronen oli kutsuttuna asiantuntijana.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Samuel Adouchiefin ehdotuksesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää

A hyväksyä vammaisten lasten loma-ajan toiminnan palvelun hankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Sulje

Ostopalvelupäällikkö Minna Eronen on kutsuttuna asiantuntijana.

Hankinnan taustaa

Vammaisten lasten loma-ajan toimintaa järjestetään kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kouluissa, yksityisessä Marjatta-koulussa ja Opetushallituksen alaisessa Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksessa.

Vuoden 2023 alusta lähtien peruskoululaisten vammaisten lasten loma-ajan toiminta on kuulunut sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämisvastuun piiriin. Aiemmin helsinkiläisten vammaisten lasten loma-ajan toiminnan järjestäminen on kuulunut Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ja kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ovat tehneet yhteistyösopimuksen helsinkiläisten vammaisten lasten loma-ajan toiminnan järjestämisestä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala järjestää edelleen vammaisten lasten loma-ajan toiminnan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan omissa peruskouluissa opiskeleville koululaisille.

Marjatta-koulun ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksen loma-ajan toiminnan järjestäminen jatkossa on tämän hankinnan kohteena.

Hankinnan yleiset edellytykset

Helsingin kaupunkistrategia ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia on otettu palvelujen järjestämisessä huomioon. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa loma-ajan toiminnan palveluja Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden.

Vammaispalvelulain ja kehitysvammalain nojalla Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on järjestänyt vammaisten lasten loma-ajan toiminnan niin sanottuna muuna vammaispalveluna. Uusi vammaispalvelulaki tulee voimaan 1.1.2025. Vammaisten lasten loma-ajan toiminta tulee sisältymään lyhytaikaiseen huolenpitoon (vammaispalvelulaki 24 §). Lyhytaikaisella huolenpidolla on tarkoitus turvata oman perheensä tai muun läheisensä kanssa asuvan vammaisen henkilön tarvitsema välttämätön huolenpito ja tukea huolenpidosta vastaavien henkilöiden hyvinvointia sekä mahdollistaa heidän suoriutumisensa esimerkiksi työhön, yritystoiminnan harjoittamiseen tai opiskeluun liittyvistä velvoitteista.

Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja on myös tarkoituksenmukaista tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on vammaisten lasten loma-ajan toiminta helsinkiläisille kehitysvammaisille ja pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä oleville autistisille lapsille, jotka ovat koululaisina yksityisessä Marjatta-koulussa tai Opetushallituksen alaisessa Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksessa.

Uuden vammaispalvelulain ja lain soveltamisalan tarkentamisen myötä loma-ajan toimintaan tulee osallistumaan myös lapset, jotka kuuluvat uuden vammaispalvelulain soveltamisalan piiriin lyhytaikaisessa huolenpidossa.

Toimintaa tarjotaan arkisin kello 8.00–16.00 välisenä aikana peruskoulujen loma-aikoina. Loma-ajan toiminta on tarkoitettu 1.–9.-luokkalaisille. Peruskoulun päättötodistuksen saaneet 9.-luokkalaiset eivät kuulu enää tämän palvelun piiriin peruskoulun jälkeisellä kesälomalla.

Hankinnassa on kaksi osa-aluetta:

1. Marjatta-koulun koululaisten loma-ajan toiminta. Toimintaa järjestetään syyslomalla, joululomalla, talvilomalla ja kesälomalla koulujen loputtua kolme viikkoa juhannukseen asti. Palvelun käyttäjiä on arviolta kesälomalla (koulun päättymisestä juhannukseen) 60 henkeä päivittäin. Syys-, joulu- ja talvilomalla palvelun käyttäjiä on arviolta 35–40 henkeä päivittäin.  Palvelun käyttäjien määrä loma-ajan toiminnassa vaihtelee päivittäin ja viikoittain.

2. Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksen koululaisten loma-ajan toiminta. Toimintaa järjestetään syyslomalla, talvilomalla ja kesälomalla kaksi ensimmäistä viikkoa. Palvelun käyttäjiä on arviolta 10–15 henkeä päivittäin. Palvelun käyttäjien määrä loma-ajan toiminnassa vaihtelee päivittäin ja viikoittain. Tarvittaessa joululoma ja kesäloman kolmas viikko järjestetään yksilöllisesti muun muassa kotiin vietävänä palveluna.

Loma-ajan toiminnan molemmissa osa-alueissa on kaksi palveluluokkaa.

Palveluluokka 1: Lapsi pystyy osallistumaan ryhmämuotoiseen toimintaan muiden lasten kanssa, mutta tarvitsee aikuisen valvontaa, ohjausta, hoitoa, apua ja tukea. Yhdellä työntekijällä voi olla 3–4 palveluluokan 1 lasta ohjattavanaan. Valtaosa toimintaan osallistuvista lapsista on palveluluokassa 1.

Palveluluokka 2: Lapsi tarvitsee aikuisen vierelleen koko toimintapäivän ajalle. Lapsi voi hetkittäin pystyä osallistumaan ryhmämuotoiseen toimintaan, mutta vain oman ohjaajan vahvalla tuella. Lapsi tarvitsee kokoaikaista aikuisen valvontaa, hoitoa, apua ja tukea. Jos lapsi tarvitsee saattajan loma-ajan toiminnan matkoille, se sisältyy palvelun hintaan. Yksilöohjauksessa olevien lasten määrä toiminnassa on arviolta 5 prosenttia.

Hankintamenettely

Vammaisten lasten loma-ajan toiminnan palvelun hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) liitteen E tarkoittaman sosiaali- ja terveyspalvelujen kynnysarvon.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain mukaisesti avoimella menettelyllä. Tarjouksen voi jättää yhteen tai molempiin hankinnan osa-alueista.

Esityksen liitteinä (1–5) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa on määritelty tarkemmin hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat vaatimukset, jotka ovat ehdottomia vähimmäisvaatimuksia. Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Tarjousten vertailu tehdään vain vähimmäisvaatimukset täyttävistä tarjouksista.

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset.

Tarjoukset vertaillaan osa-alueittain. Hankinnan osa-alueiden palveluluokka 1:n hinnan painoarvo on 95 prosenttia ja palveluluokka 2:n 5 prosenttia. Näiden summasta muodostuu tarjousten vertailussa käytettävä vertailuhinta.

Hankintayksikkö valitsee kumpaankin hankinnan osa-alueeseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella yhden (1) palveluntuottajan. Mikäli tarjoaja jättää tarjouksen kumpaankin hankinnan osa-alueeseen, voi tarjoaja myös tulla valituksi molempiin.

Tehtävät sopimukset

Hankinnan sopimuskauden arvioitu aloitusajankohta on 15.8.2024. Ensimmäinen loma-ajan toiminnan jakso on 14.–18.10.2024. Sopimuskausi päättyy vuoden 2028 syysloman päättymiseen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta yhdellä (1) enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 1 712 000 euroa mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan asiakkaiden tarpeen mukaisesti.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 12.12.2023 § 260 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 02.05.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859

minna.eronen@hel.fi

Maria Kirjavainen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35993

maria.kirjavainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
2. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
3. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
4. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
5. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016 60 §, 138 §

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.